jviirret kirjoitti:Tämä projekti edennyt siihen vaiheeseen että voi jo taluttaa:
Osaakohan kukaan polkupyöräteroiaa hallitseva(jori?) sanoa minkälainen jättö tuossa voisi teoriassa toimia? Lähinnä mitä vaikuttaa kun pyörän kallistuminen autonrenkaan ansiosta on vähän, hmm, "mielenkiintoista" 
Vyörakenteisella renkaalla tai kolmipyörällä kallistettaessa perä nousee ylemmäs. Ylemmäs nouseva perä pienentää ohjausakselin kulmaa, ja siten jättöä, riippuen takatukipisteiden leveyssuuntaisesta etäisyydestä sekä kallistus- ja ohjauskulmista. Sinulla akseliväli on pitkä, joten takapyörän leveyden vaikutus ohjauksen ei ole kovin suuri, enintään -muutama milli (reilu aste ohjauskulmassa).
Jos akseliväli on kovin lyhyt ja takapyörä hyvin leveä, pienenee jättö kallistuksen mukana niin paljon, että etupyörä voi pahassa tapauksessa mennä epästabiilille puolelle ja kääntyä linkkuun alle. o%
Koska sinulla on myös varsin vino ohjauskulma, jätöksi voit valita melko pienen, tai jopa hitusen negatiivisen arvon, ilman, että ohjaus muuttuu epästabiiliksi, sillä etupyörän ohjausakselin etupuolinen paino toimii jätön tapaan korvaten osan geometrisestä jätöstä. Huomaa, että jättö täytyy mitata kuormitettuna. Pitkät haarukat taipuvat aika paljon ja taipuessaan pienentävät jättöä.
Pienellä jätöllä on hyvä vaikutus vinossa paikallaan seisovan pyörän ulkonäköön. Etupyörä ei käänny niin pahasti vinoon, mutta suurempi jättö on turvallisempi.
Hyvä nyrkkisääntö on laittaa jätöksi vähän runsas eturenkaan leveys. Ei käänny pahasti vinoon, mutta on selvästi turvallisella puolella. Chopperissa jättö taipuu lähes nollaksi, mutta se ei haittaa, koska ohjauskulma on vino ja etupyörän paino on reilusti ohjausakselin etu- ja ylä puolella.
Jori