Re: Sähköpyöräilyn edut ja haitat
Näiden uutisten perusteella voisi päätellä että rivitalo ja sähköpyörä on vaarallinen yhdistelmä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Näiden uutisten perusteella voisi päätellä että rivitalo ja sähköpyörä on vaarallinen yhdistelmä
Kaikki on vaarallista. Erityisesti negatiivisia asioita esiin kaivava journalismi.
Totta hemmetissä kaikkiin sähkömööpeleihin liittyy riski. Onko nykyihminen niin pöljä, että ei näitä tiedosta tai ei välitä? Kova hinku on hommata kaikki hienoudet, mutta ymmärrys ei riitä kyseenalaistamaan halvalla suunnitellun ja tehdyn laitteen haittapuolia? Oli se sitten sähköpyörä tai mikä tahansa muu laite.
Lisäksi lukutaito on tainnut tulla tiensä päähän. Oletuksen voimalla mennään. Käyttöohje ei taida kuulua suosikkilistalle...
janx kirjoitti:Polkupyörän litiumakku oli ladattu rivitalossa ja akku syttyi palamaan.
Juu, ikinä en lataa litiumakkuja valvomatta. Olen siis aina paikalla, kun laturi on päällä.
Jos ne sitten haluavat syttyä muina aikoina, niin siihen ei ole minulla mitään keinoa.
torneol kirjoitti:... Onko nykyihminen niin pöljä, että ei näitä tiedosta tai ei välitä? Kova hinku on hommata kaikki hienoudet, mutta ymmärrys ei riitä kyseenalaistamaan halvalla suunnitellun ja tehdyn laitteen haittapuolia? ...
Oletan, että tämä oli retorinen kysymys. Karkeasti voidaan jakaa kolmeen ryhmään: tiedostaa, ei tiedosta ja ei välitä. Tiedostajat ovat vähemmistö.
ajarmala kirjoitti:Juu, ikinä en lataa litiumakkuja valvomatta. Olen siis aina paikalla, kun laturi on päällä. Jos ne sitten haluavat syttyä muina aikoina, niin siihen ei ole minulla mitään keinoa.
Kuuluisin tapaus ei muistaakseni ollut latauksessa eikä edes litiumia. Paloturvakaappi suojaa myös toiseen suuntaan. Suomessa olisi kiva nähdä vastaavia "kaapistoja", joissa voi ladata esim. kauppakeskuksissa puhelimia. Nykyisellään ne eivät ole tarpeeksi isoja sähköpyörän akuille eikä niistä saa suoraan 230VAC. Ne voisi palvella molempia asiakkaita.
Että asian saa vähän suhteisiin, niin Suomessa syttyy tuleen joka vuosi myös noin 450 henkilöautoa, vaihtelee hieman vuosittain. Toki niitä on paljon enemmän. Akkuja lataillaan aika miten sattuu, aivan liian suurella luottamuksella. Yleisin syttymisen syy lienee noiden valmiiden settien automaattisen tasapainotuspiirin pettäminen, toisena kennon pettäminen hiljalleen tasapainotuksen alkeellisuuden seurauksena.
Lipo-akut ovat oikein käytettynä itse asiassa turvallisempia, koska niiden tasapainotuksen hoitaa kehittynyt laturi joka ei edes käynnisty, jos tasapainotus ei toimi ja jokaisen kennon kunto näkyy laturin näytöllä numeroina koko ajan josta sitä voi seurata ja seuraaminen ei vaadi henkilökunnan palkkaamista koska lataus kestää sen tunnin, kaksi. Valmiista akkupaketeista on tahdottu tehdä mahdollisimman kuluttajaystävällisiä automatisoimalla niiden tasapainotus halvan kiinalaisen piirin varaan, joka ei kommunikoi kennojen tilasta eikä feilatessaan. Satunnaiset palot ovat sen hinta.
Tesloissakin taitaa olla ei-kommunikoiva automaattinen tasapainotus, mutta niissä se on sentään tehty rahalla niin hyväksi kuin sen saa, mikä ei silti voita ihmissilmää ja reaaliaikaista dataa. Valmiisiin akkupaketteihin voisi asentaa esimerkiksi vaikka kalliin, kommunikoivan tasapainotuspiirin joka lähettäisi reaaliaikaista dataa kennoista vaikka älypuhelimen appiin, mutta ei tule tapahtumaan. Nostaa hintaa ja liian monimutkaista kuluttajalle.
nythän oli just toinenkin tulipalo: "sähköauto" vaikka
kyseessä taisi olla kyllä pikemminkin joku kiinalainen
seniorivehje?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lat ... ja/7472006
kuvitekuvaksi oli tietenkin laitettu kuva oikeasta sähköautosta...
Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%
E-Cruiser kirjoitti:Että asian saa vähän suhteisiin, niin Suomessa syttyy tuleen joka vuosi myös noin 450 henkilöautoa, vaihtelee hieman vuosittain. Toki niitä on paljon enemmän. Akkuja lataillaan aika miten sattuu, aivan liian suurella luottamuksella. Yleisin syttymisen syy lienee noiden valmiiden settien automaattisen tasapainotuspiirin pettäminen, toisena kennon pettäminen hiljalleen tasapainotuksen alkeellisuuden seurauksena.
Lipo-akut ovat oikein käytettynä itse asiassa turvallisempia, koska niiden tasapainotuksen hoitaa kehittynyt laturi joka ei edes käynnisty, jos tasapainotus ei toimi ja jokaisen kennon kunto näkyy laturin näytöllä numeroina koko ajan josta sitä voi seurata ja seuraaminen ei vaadi henkilökunnan palkkaamista koska lataus kestää sen tunnin, kaksi. Valmiista akkupaketeista on tahdottu tehdä mahdollisimman kuluttajaystävällisiä automatisoimalla niiden tasapainotus halvan kiinalaisen piirin varaan, joka ei kommunikoi kennojen tilasta eikä feilatessaan. Satunnaiset palot ovat sen hinta.
Tesloissakin taitaa olla ei-kommunikoiva automaattinen tasapainotus, mutta niissä se on sentään tehty rahalla niin hyväksi kuin sen saa, mikä ei silti voita ihmissilmää ja reaaliaikaista dataa. Valmiisiin akkupaketteihin voisi asentaa esimerkiksi vaikka kalliin, kommunikoivan tasapainotuspiirin joka lähettäisi reaaliaikaista dataa kennoista vaikka älypuhelimen appiin, mutta ei tule tapahtumaan. Nostaa hintaa ja liian monimutkaista kuluttajalle.
Ralii kirjoitti:Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%
Ai sellaisia on jo? Kehitys kehittyy. Varmaan aika harvinaisia vielä.
On joo. En törmänny muihin vastaaviin kun isompaa akkua viime vuonna haeskelin. Tästä linkki: https://em3ev.com/shop/em3ev-52v-14s5p- ... e-battery/
E-Cruiser kirjoitti:Ralii kirjoitti:Mun jumbosharkissa on tälläinen bms josta näkee livenä kennojännitteet älylyuurista. Tasapainotus alkaa kun varausta on 50-60%
Ai sellaisia on jo? Kehitys kehittyy. Varmaan aika harvinaisia vielä.
https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/
Tuommoinen hauskahko boschin akku-range-laskuri löytyi, tosin on aika epämääräinen, mutta ottaa kuitenkin huomioon monenlaisia akku-rangeen vaikuttavia asioita. Siis hyviä puolia on ne mitkä lisää rangea ja huonoja ne mitkä pienentää
ukram2 kirjoitti:https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/
Tuommoinen hauskahko boschin akku-range-laskuri löytyi, tosin on aika epämääräinen, mutta ottaa kuitenkin huomioon monenlaisia akku-rangeen vaikuttavia asioita. Siis hyviä puolia on ne mitkä lisää rangea ja huonoja ne mitkä pienentää
Hieno ja opettavainen sivu.
Eihän tuossa oikeastaan muuhun voi juuri matkan päällä vaikuttaa, kuin nopeuteen ja kadenssiin. Painoon vaikuttamiseen tarvitaankin sitten jo pidempi matka.
Niillä kun aikansa leikkii, oppii että kannattaa ajaa pienellä vaihteella, eli suurella kadenssilla, niin pääsee noin 10% pidemmälle. Hitaamminkin voi tietysti ajaa, mutta se saattaa helposti johtaa ojasta allikkoon, kun kadenssi tippuu alemmas ja hyötysuhde huononee.
Sekin tuossa on opettavaista, että animoidusta pyöräilijästä on hyvä opetella, miltä näyttää mikäkin kadenssi.
Tässäkin voidaan heti huomata, että korkeampi kadenssi vie pidemmälle ja nopea pyöritys on helpointa ylläpitää lyhyemmillä kammilla, eli lyhyemmillä kammilla pääsee sähköavausteisellakin pidemmälle.
Olen nyt jonkun aikaa ajellut keskimoottori-sähkö(pysty)pyörällä, se tosiaan menee hyvin ylämäet. Yksi outous on se kun ilman avustusta on tullut ajettua lyhyeen ylämäkeen pienellä vaihteella ja hillittömästi pyörittäen, niin se ei toimikaan, vaan moottori "hyytyy" nopeilla kierroksilla. Toinen on ketjuvaiheen käyttö, jos ei malta vaihtaa varovasti, ketju voi paukahtaa rattaan vaihtuessa moottorin vedon ollessa päällä.
45 km/h rajoitettuja sähköpyöriä kyllä ihmettelen, esim. verkkokaupassa on semmoinen, jossa 20t eturatas ja 11t pienin takaratas. Sitä kun pyörittää 200 rpm vauhdilla niin nopeus on 46 km/h. Kukaan ei kai pysty pyörittämään kampia noin nopeasti? Ja 90 rpm:lläkin nopeus on vasta 21 km/h...
ukram2 kirjoitti:45 km/h rajoitettuja sähköpyöriä kyllä ihmettelen, esim. verkkokaupassa on semmoinen, jossa 20t eturatas ja 11t pienin takaratas. Sitä kun pyörittää 200 rpm vauhdilla niin nopeus on 46 km/h. Kukaan ei kai pysty pyörittämään kampia noin nopeasti? Ja 90 rpm:lläkin nopeus on vasta 21 km/h...
Sehän on mopo eikä pyörä ja polkimet on siinä kuten pappatunturissa.
ukram2 kirjoitti:45 km/h rajoitettuja sähköpyöriä kyllä ihmettelen, esim. verkkokaupassa on semmoinen, jossa 20t eturatas ja 11t pienin takaratas. Sitä kun pyörittää 200 rpm vauhdilla niin nopeus on 46 km/h. Kukaan ei kai pysty pyörittämään kampia noin nopeasti? Ja 90 rpm:lläkin nopeus on vasta 21 km/h...
Taitaa olla Boschin moottorilla? Niissähän on (osassa) lisävälitys keskiön ja eturattaan välissä, eli ratas pyörii nopeammin kuin kammet.
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla