Vilijami kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata.
Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin, saadaan aikaiseksi epätoivottua wheel floppia. Pystysuorassa sitä ei ole ollenkaan, jolloin hidasajo-ominaisuudet ovat neutraalit.
Wheel Flop on yleensä tärkein polkupyörän autostabiilisuuden geometrinen piirre. Ilman wheel floppia pyörä on erittäin vaikea ajaa ilman käsiä ja kaikki ohjaaminen pitää tehdä aktiivisesti ohjaustangosta kääntämällä. Muitakin autostbiilisuusmekanismeja on toki olemassa, mutta wheel flop on vaikuttavin normaaleissa ajonopeuksissa.
Hämmentävää tässä autostabiilin ohjauksen laatimisessa on, että stabiilin käytöksen saaminen peräkkäispyöräiseen vaatii epästabiilisti käyttäytyvän etupyörän. Wheel flopin lisäksi autostabiilisuutta aiheuttavia mekanismeja ovat: Hyrrävoimat ja niiden suutautuminen, renkaan keinutuolivaikutus, renkaan kartiovierintä, renkaan vierintävastuspisteen siirtyminen ja jätön aiheuttama momentti.
Ainakin nämä siis aiheuttavat kallistuvan ajoneuvon etupyörien kääntymistä kallistuksen suuntaan. Noista viimeinen, eli jätön aiheuttama momentti, on käytännössä sama ilmiö kuin wheel flop ja vaikuttaa samasta syystä, mutta täysin pystysuoralla ohausakselilla momenttivaikutus ei ole progressiivinen, vaan lähes lineaarinen ilmiö.
Jättö aiheuttaa siis wheel flopin tapaan vaikuttavan ilmiön, vaikka ohjauskulma olisi täysin pystysuora. Wheel flop on geometrinen "putoamismatka", jota ei ole pystysuorassa ohjauksessa, mutta vaikutus ei tästä nollaudu, eikä ohjauskulman pystysuoruus tuota mitään ylimääräistä ilmiötä, vain vaimentaa wheel flopin "alkukireyttä".