Märkäpito riippuu paitsi vanteesta, myös huomattavan paljon jarrupaloista. Teräsvanteelle on -tai ainakin ennen oli- jarrupaloja, jotka eivät päästäneet vettä tai edes vesihöyryä läpi (umpikumia), joten ne eivät märkänä sileää teräsvannetta vasten pitäneet juuri yhtään. Mitä enemmän jarrupalamateriaalissa on orgaanisia ja kuitumaisia partikkeleita, sitä nopeammin vesi ja vesihöyry pääsevät pakenemaan kitkavälistä ja sitä paremmin jarrut pitävät märkänä.
Samalla tavalla vaikuttavat pehmeämmän jarrumateriaalin sekaan sidotut kovemmat partikkelit, mutta toisesta syystä. Kovat rakeet raapivat vesikalvon läpi jarrupintaa, tuottavat kitkalämpöä, joka lämmittää ja siten ohentaa vettä, mikä helpottaa veden pakenemista kitkaraosta.
Tribologisessa mielessä siinä tosiaan on rako, vaikka jarrupaloja painetaan pintaa vasten rystyset valkoisina. Mikroskooppisiin uriin kuoppiin ja naarmuihin jää vettä vangiksi voitelemaan pintoja. Kuoppakohtiin jäänyt vesipatja rullaa välissä eikä päästä pintoja tarpeeksi lähelle, jotta kunnon kitkaa syntyisi.
Veden poistumisen helpottamiseksi on tärkeää, että kitkateho lämmittää veden, mistä syystä sen viskositeetti ja pintajännitys pienenevät ja se virtaa pienimmistäkin raoista pois kitkavälistä, tai jopa höyrystyy ja pakenee höyrynä. Ne jarrulevyihin viime vuosina ilmestyneet reiät helpottavat veden ja vesihöyryn pakenemista kitkavälistä. Jäähdyttävät tietysti myös kuumia jarruja, mikä on niiden toinen tarkoitus.
Tämä märkäpito on siitä mielenkiintoinen asia, että se vesi siinä vanteen tai jarrulevyn kyljellä jäähdyttää tehokkaasti, jolloin lämmöt eivät pääse nousemaan ja kylmä vesi pakenee huonosti kitkavälistä, voitelee nesteenä jarrupalaa ja viimein kiehuttuaan vielä höyrynpaineellaan työntää palaa irti jarrupinnasta. Kylmä vaikuttaa myös jarrupalamateriaalin kitkaominaisuuksiin, jotka ovat parhaimmillaan vasta kun palat ovat lämpimät.
Märillä jarruilla pitää siis aina ensin saada aikaan sen verran jarrutustehoa, että jarrupinnat lämpiävät ja vesi poistuu, jotta ne oikeasti alkavat pitää ja tuottaa jarrutus(lämpö)tehoa oikein kunnolla.
Tämä tapahtuu siis aina, kun jarrut ovat märät. Hyvät jarrut, jarrupalat, -levyt ,-kengät, -vanteet, poistavat veden vaan nopeammin, kuin huonot.
Jori
Hmmm...
Pitäisiköhän kokeilla porata pieniä reikiä teräsvanteen kylkiin.
Voi olla huono idea, menevät vaan vettä ja kuraa täyteen.