Sivu 1/3

V-jarruista levyjarruihin - osia?

Lähetetty: 29 Heinä 2008, 02:33
Kirjoittaja arn70

Hei!

Olen pohtinut, josko Kruiserini saisi joko eteen tai taakse levyjarrun. Nykyiset takajarrut tuntuvat olevan jäykähköt ja epätasapainossa, jonka seurauksena ne jäävät laahaamaan vanteeseen.

Osaisiko joku antaa linkkejä kyseisten osien hankintaa varten. Levy tarvinnee uuden keskiön? Kaikki ajatukset noiden asentamisesta ovat myös lämpimästi tervetulleita!

Ari


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 08:49
Kirjoittaja Hopea

Ihmettelin itse juuri pari viikkoa sitten samaa kun omasta ajokistani löytyi levyn kiinnitys takanavasta valmiina ja aloin miettimään...

Pyöristä paljon tietävät työkaverini sanoivat ensin, että älä laita levyjarrua vain eteen tai taakse, epätasapaino on niin huomattava jarrutuksessa. Sen jälkeen vasta tuli neuvoja.

Ensinnäkin tarvitset kiekot, joissa on levyjen kiinnitykset navoissa. Sen jälkeen levyjarrusarja. Siinä on yleensä kaikki, mutta jos pyöräsi rungossa ei ole jarrusatulaa varten kiinnikkeitä, tarvitset myös sovituspalat. Myös jos jarrut ovat isommat, yleensä tarvitset sovituspalat vaikka rungossa olisikin kiinnikkeet.

Asentaminen ei kuulemma ole sen kummempaa kuin muillakaan pyörän osilla. Jarrusarjoja saa kaikista pyöräkaupoista ja hintahaitari on huima.

Oma projektini jäi siihen, että minun olisi pitänyt heti alkuun etsiä 20" etukiekkoon uusi napadynamo, jossa on levyjarrukiinnike... Ajan mieluummin vielä v-jarruilla ja säästän modifioinnit tuleviin hankkeisiin.


Re: V-jarruista levyjarruihin - osia?

Lähetetty: 29 Heinä 2008, 08:59
Kirjoittaja jviirret
arn70 kirjoitti:

Nykyiset takajarrut tuntuvat olevan jäykähköt ja epätasapainossa, jonka seurauksena ne jäävät laahaamaan vanteeseen.

Oletko voidellut vaijerit kunnolla? Sen verran pitkät ja monella mutkalla nuo takajarrujen vaijerit, että jos ei ole silikoni pintaiset, niin pitää kerran pari vuodessa voidella tai alkaa takerrella. Jos taas ovat silikoni pintaiset, niin onko pinnoite ehyt?

Jukka


Re: V-jarruista levyjarruihin - osia?

Lähetetty: 29 Heinä 2008, 11:25
Kirjoittaja jori
arn70 kirjoitti:

Nykyiset takajarrut tuntuvat olevan jäykähköt ja epätasapainossa, jonka seurauksena ne jäävät laahaamaan vanteeseen.

V-jarrujen jäykkyys on vika, eikä yleinen ominaisuus. Vika kannattaa korjata, ennen kuin ostaa uusia osia. Jos tuo Jukan ohje vaijeriputkesta ei auta, toinen paikka, josta jäykkyys ja laahaaminen V-jarruissa johtuvat, on "Vertikaali" vipujen akselien paksuuntuminen kuran ja ruosteen takia. Hoito on helppo: Vivut irti ja hiomanauhasuikaleella ruoste pois tapista, öljyä tappiin ja vivut paikalleen.
V-jarrujen jousissa on säätö, jota kannattaa vahtia, että se tulee samaan asentoon molemmissa vivuissa. Hienosäätöä voi sitten tehdä sillä pienellä ristipääruuvilla.

Jori

PS.
Minua ärsyttää, kun tuota selvästi H-muotoista jarrua kutsutaan V-jarruksi.
Ymmärrän kyllä, että se tulee vertikaalisista vivuista, mutta veto on kuitenkin horisontaali. Kantilever-jarrut ovat minun mielestäni ne V-jarrut. Näyttävät V-kirjaimelta ja vaijeriveto on vertikaali suunnassa. :x


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 15:54
Kirjoittaja JTH

Noniin, Tähän väliin on pakko antaa vinkkiä: Unohda levarit ja V/H-jarrut ja yleensä vaijerivälitteiset alati säätöä vaativat hillitsimet; Suosittelen hommaamaan Maguran HS33 hydrauliset vannejarrut.

Etuja:

Sopivat vanhoihin kiinnikkeisiin
Helpohkot asentaa
Kerran asennettu kunnolla, ei tarvi enää ikuna säätää
Palojen vaihto TODELLA helppoa, tosin alkuperäiset palat kestävät lähes ikuisuuden
Mahtava jarrutusteho
Letkua saa metritavarana, joten sopii nojakkipituuksiin
Ilmaus todella helppoa

Haittoja:

?

Olen itse käyttänyt ko jarruja jo kymmenisen vuotta ja vielä en ole löytänyt parempia!


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 18:23
Kirjoittaja Trek r200

Otampa kantaa minäkin noihin Maguroihin.

Hienot jarrut, jarrutustuntuma paljon v-jarruja parempi. Todellakin melkein säätövapaat. Mulla on todella vanhat hs22 magurat, olleet maastureissa (pysty) useammassakin kiinni. Eivät mielestäni ole tehokkaammat kuin hyvät v-jarrut, mutta tuntuma parempi. Oottelevat tällä hetkellä hyllyssä aikoja parempia :)

Mielessä käynyt asentaa ne tuohon nojikseen, mutta ei ole tullut sitä letkua ostettua. Toinen seikka, oikeastaan noiden ainut huono puoli on sen letkun kiinnittäminen. Vaijerille suunnitellut runkokiinnikkeet ei toimi letkun kanssa, joten joutuu patentteja (nippuside) harrastaan. Maguralla on ainakin ollut myynnissä kiinnikettä joka asennetaan vaijerin kuoren toppariin, mutta ei oikein hyvä ratkaisu. Vaimon maasturissa on sellaset.


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 22:05
Kirjoittaja tavasti
JTH kirjoitti:

Noniin, Tähän väliin on pakko antaa vinkkiä: Unohda levarit ja V/H-jarrut ja yleensä vaijerivälitteiset alati säätöä vaativat hillitsimet; Suosittelen hommaamaan Maguran HS33 hydrauliset vannejarrut.
...
Haittoja:

http://www.azub.cz/en/guide.php

Azub kirjoitti:

A very good option are hydraulic rim brakes Magura HS33. These are very powerful brakes. They have all the advantages of hydraulic brakes and yet are very easy to adjust. . These are often the preferred brakes of people doing tours. However, if you want to tour in the Asia or South America, it would be better to choose V-brakes, which are common all over the world. Keep in mind that that if you want to travel often by train, by plane, or anyhow where the bike is partially disassembled and where other people are handling the bike, you might want to avoid choosing hydraulic brakes. They are easy to damage and when the oil start to “bleed” from the system it is a real problem.


Lähetetty: 29 Heinä 2008, 23:23
Kirjoittaja JTH
Trek r200 kirjoitti:

Otampa kantaa minäkin noihin Maguroihin.

Hienot jarrut, jarrutustuntuma paljon v-jarruja parempi. Todellakin melkein säätövapaat. Mulla on todella vanhat hs22 magurat, olleet maastureissa (pysty) useammassakin kiinni. Eivät mielestäni ole tehokkaammat kuin hyvät v-jarrut, mutta tuntuma parempi.

Jep, melkein säätövapaat, kun kyseessä on HS22, 33:ssa on kahvassa punainen säätöknupi jolla hoitaa palojen kulumisen säädön. Oikeastaan en keksi mitä muuta niissä tarvii säätää. Mutta tehomielessä olen edelleen sitä mieltä, että hakkaa veet mennentullen. Ilman boosterikaarta vääntää jopa takahaarukan kieroon!

Tavastille: Aika vähän sitä tulee aasiassa tai etelä-ameriikoissa nojailtua... :lol:


Lähetetty: 30 Heinä 2008, 00:48
Kirjoittaja jori

Varmasti ovat nuo Magurat hyvät jarrut. Panos tuotos suhde vaan mietityttää. Eivät ole ihan halvat.
Jos opettelee säätämään ja huoltamaan vaijerivetoiset, se maksaa vain aikaa tarmoa - ja kymmenllä sentillä hiomanauhaa ja öljyä - ja toimii myös eteläamerikassa ja auttaa myös vaimon ja lasten pyöriä korjatessa :)

Jori


Lähetetty: 30 Heinä 2008, 10:26
Kirjoittaja Trek r200
JTH kirjoitti:

Jep, melkein säätövapaat, kun kyseessä on HS22, 33:ssa on kahvassa punainen säätöknupi jolla hoitaa palojen kulumisen säädön. Oikeastaan en keksi mitä muuta niissä tarvii säätää. Mutta tehomielessä olen edelleen sitä mieltä, että hakkaa veet mennentullen. Ilman boosterikaarta vääntää jopa takahaarukan kieroon!

No HS22 hoidetaan tuo säätö kuuskulmalla :) Oisko nuo 33 sitten tehokkaammat kuin 22? Mulla oli maasturissa XT v-jarrut ja kun vaihoin nuo 22, niin ei jarruteho ainakaan kasvanut ja mukavasti ne takahaarukkaa notkuttaa. Tietysti jarrupalojen materiaalillakin on vaikutusta asiaan, mulla on ihan maguran peruspalat.


Lähetetty: 30 Heinä 2008, 13:27
Kirjoittaja JTH

En nyt ihan heti muista onko 33:set tehokkaammat kuin 22:set, mielestäni eroa ei taida olla. alapäät on ainakin samanlaiset.

Tosiaan paloilla saadaan tehoja melkein rajattomasti, käyttäähän trial-kuskit jopa omatekemiä "teho"paloja. Siinä muuten yksi pointti lisää plussia, eipä näy trial kisoissa Veettimiä :D


Lähetetty: 30 Heinä 2008, 20:30
Kirjoittaja irakas

Saattavat olla hyvät nuo Maturat, mutta mielestäni yli 100 € jarruista on aivan liikaa, kun Bilteman H-jarrut boosterilla varustettuina toimivat aivan hyvin ja maksavat vain murto-osan Maturoista.

Kuka tietää, mistä johtuu ja miten korjataan, jos levyjarrut yht´äkkiä kesken matkan jumittuvat? En ole vielä itse hankkinut yhteenkään nojikseen levyjarruja, kun olen hyvin pärjännyt H-jarruilla, enkä tiedä levyjarruista mitään, mutta huollan yhden vaajakoskelaisen nuoren miehen pystypyörää, jossa on levyjarrut, ja jotka nyt ovat ruvenneet aika ajoin jumittumaan.

Sakari H


Lähetetty: 30 Heinä 2008, 21:15
Kirjoittaja Mikko

Halpoja levyjarruja ei varmasti ole helppo pitää säädöissä. Eikä halpoja v-jarruja. Maguran hydrauliset vannejarrut ovat nojapyöräkäytössä varmasti suhteessa tehokkaammat kuin pystypyöräillessä. Pystypyörässähän renkaat saa helpommin lukkoon kuin nojapyörässä, ja hidastuvuushan on suurimmillaan juuri ennen kuin rengas lukkiutuu.

Maguroilla saa varmasti enemmän painetta jarrupalalle kuin vaijerivälitteisesti. Vanne tietysti kuluu enemmän tällöin.

Kannattaa myös pitää mielessä, etteivät halvat/huonosti pinnatut kiekot kestä levyjarrun aiheuttamaa vääntöä. Varsinkin kun nojapyörällä ajetaan usein kovempaa kuin pystypyörällä, joihin 99% valmiskiekoista on tehty.

Itse olen pärjännyt v-(eli H)-jarruilla aivan mainiosti vaikka renkaiden päällä on yli sata kiloa ja vaihtovaatteet kaupan päälle.


Lähetetty: 31 Heinä 2008, 21:29
Kirjoittaja jviirret
Mikko kirjoitti:

Itse olen pärjännyt v-(eli H)-jarruilla aivan mainiosti vaikka renkaiden päällä on yli sata kiloa ja vaihtovaatteet kaupan päälle.

Minä pärjäsin 1000km käytännössä ilman jarruja(jarrutusmatka 20km/h nopeudesta yli 25metriä), bilteman v-jarrut on jo luksusta. Taitaa tässäkin tapauksessa olla turhaa kinata eri jarrujen paremmuudesta, kaikissa on hyvät ja huonot puolet.

Jukka


Lähetetty: 01 Elo 2008, 20:10
Kirjoittaja ukram

Levyjarru päihittää vannejarrun mm. siinä että vanne ei kulu. Tämä on olennaista varsinkin jos ajaa paljon. Itellä Avidin bb7 Fujinissa (mekaaninen, toimii varsin hyvin) ja Avid Juicy talvi-mtb:ssä (toimii vielä paremmin, kun on hydraulinen). Hydraulisessa on oma vaivansa asentamisessa varsinkin kun nojapyöriin ei yleensä käy suoraan valmiiksi nesteytetyt.