Jos joku on löytänyt /löytää pienen tuulilasinpyyhkijänmoottorin, jossa olisi vielä säädettävä kulma, niin olisin kiitollinen.
4-pyöräinen Teppoën 1CV
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13810
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti:Jos joku on löytänyt /löytää pienen tuulilasinpyyhkijänmoottorin, jossa olisi vielä säädettävä kulma, niin olisin kiitollinen.
Isän traktorista meni aikanaan pyyhkijän moottori rikki. Ratkaisi ongelman irrottamalla moottorin kiinnityspultit, jolloin tuulilasin saattoi pyyhkiä pyörittämällä käsin moottorin runkoa pyhkijän liikkeen verran. Toimii hienosti.
Tarkoitan, että ei tuollaisessa välttämättä tarvita moottoria, vaan pyyhkijän varren kunnollinen laakerointi ja sopiva kädensija riittää hyvin. Manuaalinen pyyhintä toimii jopa paremmin, koska kättä ohjaa erinomaisen hienostunut, näkyvyyttä tarkkaileva tihkutunnistin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:Tarkoitan, että ei tuollaisessa välttämättä tarvita moottoria, vaan pyyhkijän varren kunnollinen laakerointi ja sopiva kädensija riittää hyvin. Manuaalinen pyyhintä toimii jopa paremmin, koska kättä ohjaa erinomaisen hienostunut, näkyvyyttä tarkkaileva tihkutunnistin.
On Arcuksessa sen verran pitkä matka tuohon tuulilasiin, että ei käden pituus riitä isommallakaan miehellä
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti:Yhdellä saksalaisella Arcus-kuskilla on kamera eteenpäin. Omasta takakamerastani näen muuten pimeellä todella hyvin. Ainoa ongelma minulla on, kun takaa tuleva auto on tarpeeksi lähellä, niin silloin tuosta ei kyllä näe mitään. Yleensä se on vain ohikiitävä hetki, mutta joskus kun ohitusmahdollisuutta ei ole, niin silloin voi kyllä ärsyttää.
Takakamera on tulossa myös 1CV:hen. Tarvii varmaan laittaa varalle myös perinteinen sivupeili.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti:jori kirjoitti:Tarkoitan, että ei tuollaisessa välttämättä tarvita moottoria, vaan pyyhkijän varren kunnollinen laakerointi ja sopiva kädensija riittää hyvin. Manuaalinen pyyhintä toimii jopa paremmin, koska kättä ohjaa erinomaisen hienostunut, näkyvyyttä tarkkaileva tihkutunnistin.
On Arcuksessa sen verran pitkä matka tuohon tuulilasiin, että ei käden pituus riitä isommallakaan miehellä
Ei se nyt isolta näytä, jos varsi on laakeroitu lasin taka eikä etureunaan. Itse olen tutustunut käsikäyttöiseen pyyhkijään vanhoissa puuveneissä ja niissä se on toimiva systeemi, kun lasin ei tarvitse olla jatkuvasti puhdas. Epäilen ettei tuo varauksetta sovellu tieliikenteeseen Varalla varmasti käyttökelpoinen, niin sade ei määrää tarkasti ajon päättymispaikkaa.
Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:Tarvii varmaan laittaa varalle myös perinteinen sivupeili.
Eikös tuossa 1cv-versiossa toimisi taustapeili(t)kin?
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tässä linkki videoon, josta tuon takakameran hyödyllisyyden ja ongelman näkee hyvin. Tällaisessa valaistuksessa peilistä ei muuten näe mitään muuta kuin sen takana tulevan auton valot. Hirveän vaikea arvioida etäisyyksiä, kun ei näy muuta kuin pieni valopiste mustassa. Tästä syystä päädyin aikanaan tuohon kameraan. Peilit on toki hyvä olla, jos akku loppuu. Muuten en niitä kyllä käytä lainkaan, en kesällä, enkä talvella. On tuo kameran antama kuvakulma (120°) niin hyvä!
Ei tuolla muuten oikeasti noin pimeää ollut, kännykän kameran automaattivalotus vähän sekoilee, kun on niin kirkas kuva tuossa näytössä.
Jos laittaisi kameran myös eteen, niin ei tarvitsisi kuin huomiovalot, sen verran hyvä valoteho noissa kameroissa on.
https://youtu.be/X-4V6gcx5TY
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7103
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:Tykkään kyllä enemmän tämän 1-version muodoista kuin tuosta edellisen viestini 2-versiosta.
Pitäisköhän kuitenkin rakentaa kori tämän alkuperäisen mukaan? Jos ei toimi, niin helposti tuollaisen toisenlaisen sitten tekee pp-kennolevystä. Ei tässä mitään loppuelämän kinneriä olla rakentamassa. Jatkuvaa kokeilua ja uuden kehittelyä elämä muutenkin on.
Tee vaan alkuperäisen mukainen, ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä voisi myöhemmin tehdä uudelleen
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
ajou kirjoitti:Niissäkin tapauksissa huurre on häipynyt heti, kun olen päässyt taas liikkeelle ja korin luontainen, lähinnä pohjan jalkareikien kautta tuleva ilma on taas alkanut kiertää.
Harkitse vakavasti sellaista vaihtoehtoa, jossa tuulilasi on mahdollisimman kaukana ja vielä keskiosaltaan suora, niin voit laittaa siihen tuulilasinpyyhkijän. Mikään kovapinnoitettukaan polycarbonaatti ei lupauksista huolimatta kestä pyyhkijää naarmuuntumatta.
Huurtumisongelmaan saisi lämmitettävää läpinäkyvää kalvoa, joissain moottorikeloissa olen nähnyt. Saattaa olla kallista, en ole tarkistanut. Toimii melkein millä jännitteellä vaan. https://www.heatact.com.tw/en/products/ ... il&aid=182
Tuo pyyhkijän aiheuutamaan muovin naarmuuntumisongelmaan olen miettinyt jos laittaisi pintaan vaihdettavan kalvon. Jotain tuon tapaista https://www.ebay.com/itm/Vinyl-Clear-Se ... 0005.m1851
Tuollaisia käsin viputettavia tuulilasin pyyhkijöitä tilailin pari kappaletta, eipä ole ollut käyttöä. Niihin olisi aika helppo tehdä itse moottori. Pieni vaihdemoottori pyörimään ja mitoittelee sopivan tangon väliin parilla pienellä nivelpäällä. Saattaisi toimiankin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
kemppes kirjoitti:Huurtumisongelmaan saisi lämmitettävää läpinäkyvää kalvoa, joissain moottorikeloissa olen nähnyt. Saattaa olla kallista, en ole tarkistanut. Toimii melkein millä jännitteellä vaan. https://www.heatact.com.tw/en/products/ ... il&aid=182
Kiitos linkistä. Voi olla tyyristä, kun ei taida olla ns. hyllytavaraa. Kysymällä tietysti selviäisi.
Ohuesta vastuslangasta saisi tosiaan toimivan huurteenpoiston, kun tekisi tuulilasista (muovista) kaksinkertaisen, ja laittaisi vastuslangan kerrosten väliin. Jos langat suht pienelle alalle (vain tärkeimmälle kohtaa näkökenttää), niin voisi selvitä kohtuullisella sähkönkulutuksella.
No ensin kokeillaan ilman, että näkee tuleeko tästä kuinka iso ongelma.
kemppes kirjoitti:...Tuo pyyhkijän aiheuutamaan muovin naarmuuntumisongelmaan olen miettinyt jos laittaisi pintaan vaihdettavan kalvon. Jotain tuon tapaista https://www.ebay.com/itm/Vinyl-Clear-Se ... 0005.m1851
Toimiva ratkaisu tuokin, kunhan kalvo ei ole liian pehmeää. Ettei tarvi viikon välein olla vaihtamassa .
kemppes kirjoitti:...Tuollaisia käsin viputettavia tuulilasin pyyhkijöitä tilailin pari kappaletta, eipä ole ollut käyttöä. Niihin olisi aika helppo tehdä itse moottori. Pieni vaihdemoottori pyörimään ja mitoittelee sopivan tangon väliin parilla pienellä nivelpäällä. Saattaisi toimiankin.
Kuva olis oikein kiva... .
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kävin ostamassa 1CV:n korilevyt Tampereelta, firmasta nimeltä Vink Finland Oy:
https://www.vink.fi/
Palvelee ensisijaisesti toisia yrityksiä, mutta suostuivat myymään yksityisellekin, kun maksun hoiti etukäteen tilisiirrolla. Sujuvasta palvelusta pisteet tälle firmalle: kerroin puhelimessa mitä haluan, ja muutaman minuutin päästä proformavahvistus oli jo sähköpostissani. Maksoin sen nettipankissa, ja lähetin paluupostissa pdf-tositteen hoidetusta maksusta. Helppoa ja nopeaa. Tämän jälkeen autoiluretkelle Lahdesjärvelle peräkärryn kanssa.
Ostin kahta paksuutta: 3,5 ja 5 mm. Ohuemmasta ajattelin tehdä kaarevat muodot, ja paksummasta tasopinnat.
Paksumman levyn mitat oli 2750x1220 mm, ja ohuemman 3050x1550 mm. Ohuemmankin olisin ottanut pienempänä, mutta sitä ei ollut varastotavarana. Mahtui onneksi juuri ja juuri peräkärryyn.
3,5 mm levyn veroton neliöhinta oli 4,40 €, joten yhden levyn verolliseksi hinnaksi tuli 25,79 euroa.
Vastaavat luvut 5 mm levylle 6,60 € ja 27,46 €.
Tämän hetken oletus on, että 1CV:n koriosat mahtuvat yhdelle ohuelle ja kahdelle paksulle levylle. Otin lisäksi yhden ylimääräisen levyn varalle kumpaistakin, näitä voi käyttää myöhemmin toisissa projekteissa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13810
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Eikös tuo ole sitä samaa levyä, jota Amerikassa myydään nimellä koriplast, eiku Coroplast .
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Mikäli et vielä omista Olfa merkkistä katkoteräveistä, niin vahva suositus.
Paskat veitset vituttaa kuin kaasuautoilu Joensuussa.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Häiritsee kun kuvassa levyjen kokoero näyttäs erilaiselta ku tekstissä Pitäskö mitata uudestaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
PW kirjoitti:Häiritsee kun kuvassa levyjen kokoero näyttäs erilaiselta ku tekstissä Pitäskö mitata uudestaan
Optinen harha, eli kameran laajakulman vääristymä. Kyllä ne ilmoitetun kokoisia on .