Sivu 72/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Tammi 2024, 22:27
Kirjoittaja tm
tm kirjoitti: 10 Tammi 2023, 20:29

...Nokan nostokahva ("käynnistysveivi") katkesi tänään, kun töistä lähtiessä kääntelin 1CV:tä parkkipaikalla.
Tarvii vähän muuttaa muotoilua ja tulostella uusi. Joustava TPU on kyllä ollut materiaalina muuten hyvä, kovemmasta aiheesta tulostettuna veivi olisi katkennut jo monta kertaa.
Tai itse asiassa taidanpa tehdä tuon veivin polyuretaanivaluna, eli tulostelenkin vaan muotin. Tulee kestävämpi.

nostoveivi_poikki.jpg

Nyt on nostokahva ollut rikkinäisenä noin vuoden päivät... eli ilmankin on todistettavasti pärjännyt.
Nokassa korilevy on vähän ottanut itseensä alareunasta nostiskelussa, joten oli viimein aika tarttua toimeen. Uuden nostokahvan muotin ensimmäinen puolisko on nyt tulostettu, ja toinen tekeytymässä. Suunnitelma on siis vieläkin sama kuin vuosi sitten, eli valan uuden nostokahvan polyuretaanista.

muotin_puolikas.jpg
muotin_puolikas.jpg (212.14 KiB) Katsottu 1602 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2024, 09:40
Kirjoittaja Vilijami

Miten muotin tyhjäksi valuminen estetään, kun valuma-aukot ovat alempana kuin täyttöaukko?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2024, 12:05
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Miten muotin tyhjäksi valuminen estetään, kun valuma-aukot ovat alempana kuin täyttöaukko?

Alhaalla olevat reiät eivät ole valuma-aukkoja, vaan kammen kiinnitysruuvin reiät. Ruuvi tulee muottiin valun ajaksi.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2024, 12:47
Kirjoittaja Polkumies

Muottiin vielä jotain kuitua sekaan vahvikkeeksi?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2024, 17:29
Kirjoittaja tm

Teen ainakin ensimmäisen valun pelkällä PU:lla ilman kuituja tms. lujitteita. Jos se ei kestä, niin sitten konstit käyttöön. Uskoisin että kestää...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2024, 18:24
Kirjoittaja Wacky

Itse jäin miettimään miksi teet tämän yhtenä valuna, etkä osista, vai onko tarkoitus vain kokeilla kyseistä tekniikkaa?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2024, 19:24
Kirjoittaja tm

Kaikki on kokeilua, tämäkin osa :D .
Vastapallona voisi heittää kysymyksen, että miksi tehdä osista kun voi tehdä yhtenä kappaleena :wink: ?

Niin, miksi "käynnistysveivi" eli nostokahva on sellainen kuin se on? Ensinnäkin koska se on nokassa ensimmäisenä ottamassa iskut vastaan, niin halusin sen olevan joustava ja pehmeä -> ei väänny niin helposti eikä kolhi vastapuolta. Hajonnut ensimmäinen versio oli TPU-tuloste, mikä toimi kuten pitikin, muttei selvästikään kestänyt käyttöä pakkasessa. No oli se turhankin joustava (alimitoitettu), joten tässä uudessa versiossa kasvatin nyt kokoa vähän joka suuntaan. Ja kyllä, haluan kokeilla kuinka 90 ShA:n PU menestyy tässä käyttökohteessa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 18:27
Kirjoittaja tm

Ärrin murrin, se teki sen "taas" :evil: . Tai no, onhan viime kerrasta jo hetki eli viime toukokuussa: luomupuolen toisioketju päätti hypätä tänään töistä kotiin ajellessa pois päältä, ja jumitella itsensä taka-akselille. Hetken eteen-taakse-työntelyn jälkeen onneksi vapautui, ja pääsin rullailemaan hissukseen pelkällä sähköllä kotiin. Tai no ei se mitään rullailua ollut, talven tähän mennessä pahimmat loskakelit pyöräteillä: viimeisen ylämäen sai taluttaa, kun ei moottorissa riittänyt vääntö.

Kerran olen toukokuun jälkeen ketjun kireyden tsekannut, tuolloin ei ollut kiristystarvetta.
Aiempien vastaavien episodien yhteydessä ketju on parista (?) kohdasta taipunut hieman kieroksi, selvästi herkistää tätä putoilutaipumusta.
Kunhan kerkiän irrotella korin ja takapyörän pois tieltä, niin pääsee tekemään tämänkertaisen vaurioraportin.

Tästäkin vaivasta pääsisi eroon, kun lisäisi ketjupyöriin reunalaipat estämään ketjun putoaminen. Silloin ketju voisi olla vaikka kuinka löysällä ja mutkalla, eikä pääsisi hypähtämään pois rattaalta. Ehkä tuo rakentelu olisi järkevää tehdä nyt. Pahaksi onneksi 3D-tulostinkin on vielä epäkunnossa, sillä saisi nuo laipat tehtyä kaikkein helpoimmin.

Toisioketjulla oli taannoin (hetken aikaa) ketjukiristin, mutta sen kanssa voimansiirron melu oli kabiinissa liian kova. Tuo toisioketjuhan pyörii kiinteästi takapyörän mukana, välissä ei ole vapaaratasta.

3Fat on vielä pikkuisen raakile otettavaksi työmatka-ajoon, siksi aikaa kun 1CV on telakalla.
No joku kulkupeli löytyy kyllä alle, jos muuta niin fossiiliauto.

Mitä tästä opimme? Emme mitään... eikun että älä piilota huoltoa kaipaavia kohteita piiloon rakenteiden sisään, tai jos piilotat niin huolehdi että ne pääsee helposti tarkastamaan ja säätämään. Ja muista myös tehdä se riittävän usein.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 20:23
Kirjoittaja Polkumies

Saisiko jostain muovilevystä leikattua laipat rattaan reunoille? Tai tekisi jonkinlaisen "portin" rattaan eteen, joka ohjaisi ketjun rattaalle kuin etuvaihtaja.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 22:05
Kirjoittaja tm

Tuo muovilevylaippa on se toinen vaihtoehto heti 3d-tulosteen jälkeen.
Kolmantena on alumiinilaippa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 22:10
Kirjoittaja Vilijami

Onko 3D tuloste kuinka haurasta? Jos vääntää tarpeksi, niin murtuuko se?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 22:30
Kirjoittaja jori

Suosittelen käyttämään samoja menetelmiä, joita käytetään pyörissä, joissa ketjujen putoaminen on erittäin paha ongelma, eli alamäkipyörissä. Näissä ketjua ohjaa ketjupyörälle mahdollisimman lähellä ketjupyörän tulonippiä laipallinen pyörä, tai muotoiltu nielu.

Alamäikipyörän ketjunohjain.jpg
Alamäikipyörän ketjunohjain.jpg (200.87 KiB) Katsottu 1295 kertaa
Ketjunohjain.jpg
Ketjunohjain.jpg (105.17 KiB) Katsottu 1295 kertaa

Jos rakenne on vielä tämän kuvan mukainen, pätkät ketjuputkea ja kierretanko, tai muu tukitanko vanerirungon kylkeen kiinni sopivalle kohdin tulevan nipin puolelle.
Kuva
Laipat ovat muuten hyviä, mutta niiden pitää olla riittävän paljon ketjupyörää suuremmat, että ketjun leikkauskulma laipan reunan kanssa on riittävän jyrkkä. Muuten löysä ketju vain kiipeää laipan reunan varaan.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 22:51
Kirjoittaja jori
Polkumies kirjoitti: 27 Helmi 2024, 20:23

Saisiko jostain muovilevystä leikattua laipat rattaan reunoille? Tai tekisi jonkinlaisen "portin" rattaan eteen, joka ohjaisi ketjun rattaalle kuin etuvaihtaja.

Riittäisikö CD-levyssä koko. Ainakin olisi sitkeä materiaali ja valmiiksi pyöreä. :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 22:51
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:30

Vähän ärsyttää, kun ei ole kuvaa esillä ja joutuu arviosta ja hatarista muistikuvista päättelemään asioita..."

Ei kannata ärsyyntyä, vaan kahlata viestiketjua taaksepäin :D .
Tuossa kuva toisioketjusta, vajaan parin vuoden takaa:

01_luomupuolen_kakkosketju.jpg
01_luomupuolen_kakkosketju.jpg (250.38 KiB) Katsottu 1288 kertaa

Tuohon voi sitten kuvitella laippoja ketjupyörien kylkiin, tai muita ohjureita ja härpäkkeitä.
Tässä kriittinen paikka tuo takapyörän ketjupyörän ulkoreuna, sisäpuolella on jo tuo jarrulevyn muovisuoja.
Sinänsä helppo homma, tarvii vaan toteuttaa :) .


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Helmi 2024, 22:57
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:51
jori kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:30

Vähän ärsyttää, kun ei ole kuvaa esillä ja joutuu arviosta ja hatarista muistikuvista päättelemään asioita..."

Ei kannata ärsyyntyä, vaan kahlata viestiketjua taaksepäin :D .
Tuossa kuva toisioketjusta, vajaan parin vuoden takaa:
01_luomupuolen_kakkosketju.jpg

Tuohon voi sitten kuvitella laippoja ketjupyörien kylkiin, tai muita ohjureita ja härpäkkeitä.
Tässä kriittinen paikka tuo takapyörän ketjupyörän ulkoreuna, sisäpuolella on jo tuo jarrulevyn muovisuoja.
Sinänsä helppo homma, tarvii vaan toteuttaa :) .

Heh, ehdit reagoida jo tuohon minun ensimmäiseen versioon, ennen kuin löysin kuvan. Helppohan tuota ketjua on selailla taakse päin. Vain 72 sivua. :(

Hyvän kuvan löysit tuostahan jo näkee, että CD-levyt sopivat mainiosti ohjurilaipoiksi. Vähän porailua ja prikoilla etäisyys kuntoon, niin saat mainiot ohjurilaipat. :D