Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Mikähän osuus toistuvaan ongelmaan on sillä, että takaratas välillä työntää ketjua vaihteistoon päin, kun siinä ei ole vapaaratasta. Ts. ketjun veto-ja paluupuoli vaihtelevat.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mikähän osuus toistuvaan ongelmaan on sillä, että takaratas välillä työntää ketjua vaihteistoon päin, kun siinä ei ole vapaaratasta. Ts. ketjun veto-ja paluupuoli vaihtelevat.
MM kirjoitti:Mikähän osuus toistuvaan ongelmaan on sillä, että takaratas välillä työntää ketjua vaihteistoon päin, kun siinä ei ole vapaaratasta. Ts. ketjun veto-ja paluupuoli vaihtelevat.
Varmasti on oma vaikutuksensa tuollakin.
Tuli tuosta mieleen, että voisihan tässä olla myös ns. kelluva ketjunkiristin, tuolla veto- ja paluupuolen välissä. Sellainen joustava ketjupyörä, joka kasaan puristettuna pyörii ketjun välissä. Jos vaan mahtuu ilman että ketju hinkaa vanerikotelon pohjaa... Tarvii kaivaa kuva sellaisesta illemmalla...
...tuommoista siis tarkoitin:
Hieno kiristinidea!
Tällaista tällä kertaa: yksi pinna poikki ja suurin osa 3d-tulostetusta jarrulevyn suojasta karissut matkalle. Tuo suojalevy oli ottanut osumaa jo viime kerralla (toukokuussa), joten ei ihme.
Tätä vartenko on tämä "tampiolevy"?
Tuon dorka diskin tarkoituksena on estää takavaihtajan joutumista pinnojen väliin, ja siinä samalla suojata myös pinnoja ketjulta.
CD-levyt, ei jatkoon...
Uusi yritys, tällä kertaa materiaalina 2 mm paksu polykarbonaattilevy. Jokohan nyt onnistuisi.
Valmis. Huomenna asennus paikalleen.
Etummaiseen ketjupyörään tuli vastaavanlaiset levyt, vähän pienemmät tosin kun tila oli kortilla.
Ans kattoo kuinka toimivat. Ketjunkiristäjä jäi tällä erää toteuttamatta, ei ollut ketju löysällä.
Hienot tuli.
Nuo kiekon puolen levyt varmaan suojaavat myös rasvan leviämiseltä jarrulevylle. Edessä ulompi levy näyttää kuitenkin kovin pieneltä. Voi olla, ettei pidä löystynyttä ketjua rattaalla. Jos ei toimi noin, voisi eteen laittaa ohjuriputket, tai kiinteän levyn ulkopuolelle putoamista estämään. Siinä on tuo navan ulkopään tuki sopivasti hollilla sellaisen kiinnittämiseen.
Ns. narrow-wide-ratas voisi myös pitää ketjun paremmin paikallaan. Ne tosin ovat kapeille ketjuille tehty. En tiedä, tehdäänkö niitä edes yksivaihteiselle ketjulle
Teppohan tekee sellasen rattaan itte jos tarvii, jos ei satu mistään muuten saamaan.
Tjoo.. Noista poskilevyistä.. Mulla oli ekan twistiketjuisen raaserin taittopyörässä sorvatut PC- poskilevyt, jotka kesti moitteetta pari vuotta kunnon rytkytystä. Pienirenkaisessa Twistissä tosisiaan vieläpä, missä ketjulinja luonnollisesti on vähän sinneppäin suhteessa rattaaseen.
Muuta vikaa ei tuollaisessa kirkaassa muovilevyssä ole, kuin ajanmyötä sutuuntuu vähän vährmmän edustavan näköiseksi.