Sivu 9/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 12:08
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija :D

Mercedes on myös kokeillut kyseistä konstruktiota.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 13:13
Kirjoittaja tm
kemppes kirjoitti:

Heinoa jälkeä. Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne. Vaatiiko se navoilta erityistä, jousiliike aiheuttaa pientä pyörän sivuelämistä ?

Navat ovat "normaalia" kaupan tavaraa 20 mm:n läpimenevällä akselilla.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 13:18
Kirjoittaja tm
jooseha kirjoitti:
kemppes kirjoitti:

Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne.

McPhersonit on joustintuilla, jotka tästä puuttuu. Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija :D

Edit Tai ylhäällä ei ole edes kolmiotukivartta vaan kaksi poikittaista ja pituussuuntainen tuenta puuttuu ellei sitä ole ajateltu yläukivarsien ottavan rungosta.

Härski kirjoitti:

Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?

Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa ja pitkittäiset voimat on otettu haltuun pitkittäistuella navan kohtaa. Jarruvoimien suhteen mulla oli sama epäilys, mutta päädyin siihen että tähän tulee vain etujarrut :?

Ylätukivarsien on ajateltu hoitavan pituussuuntaisen tuennan. Riittääkö niiden jäykkyys tähän, se jää nähtäväksi. Jos ei, niin sitten jäykistetään. Takapään osalta jarruvoimat ovat pienemmät kuin etupäässä.
Eli taaksekin on kaavailtu jarruja...

Olemassa olevaa kopioimalla ei synny mitään uutta ;-).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 15:34
Kirjoittaja Härski
jooseha kirjoitti:

Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa

Hups. Tais tulla pikaistuksissaan ajatusbugi! :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 01 Huhti 2019, 19:18
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Riittääkö etuyläpään nivelessä liikevara ohjaukselle? Aika ennakkoluuloton asennussuunta.

Tähän jäi vastaamatta: etupyörät kääntyvät niin vähän, että nivelvarren liikevaran pitäisi riittää juuri ja juuri.

Kinnerin kokonaisleveyttä en halunnut kasvattaa yli 85 cm:n, ja veivikampisysteemi sivulla kulkevine ketjuineen vie oman tilansa. Kun tähän lisää vielä 507-kokoiset kiekot, niin tuloksena on kankeasti kääntyvä vekotin :D . Koetan selviytyä sen ominaisuuden kanssa...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 23:45
Kirjoittaja tm

Sehän alkaa näyttää pikkuhiljaa ajoneuvolta :) :

kuva1.jpg
kuva1.jpg (133.33 KiB) Katsottu 13089 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 13:33
Kirjoittaja Mahe

Hieno on!

Kääntyykö Alastaron neulansilmästä? :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 13:43
Kirjoittaja PW

On, on :mrgreen: Oliks tää jo diylistalla?


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 14:32
Kirjoittaja tm
Mahe kirjoitti:

Hieno on!

Kääntyykö Alastaron neulansilmästä? :D

On varmaan hiinä ja hiinä... Kuva.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 20:45
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

On, on :mrgreen: Oliks tää jo diylistalla?

Näkyi olevan, päivämäärällä "26 Joulu 2017" (1CV:n viestiketju aloitettu tuolloin).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Huhti 2019, 21:39
Kirjoittaja takakeno

Renkaat näyttää sopivan kokoisilta tähän.
Joko koitit istua kyytiin ?
Tuntuuko siltä, että kestäisi ?
T:Jere


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Huhti 2019, 18:49
Kirjoittaja tm
takakeno kirjoitti:

Renkaat näyttää sopivan kokoisilta tähän.
Joko koitit istua kyytiin ?
Tuntuuko siltä, että kestäisi ?
T:Jere

Toki toissailtana tuokin tuli heti kokeiltua.
Ennakkoon arvelutti, josko jousitus tekisi kyytiin astumisesta huojakasta ja heiluvaa.
Vaan eipä kuitenkaan, ilmajousissa tuntui olevan sen verran sisäistä kitkaa, ettei kulkupeli heilahdellut holtittomasti.
Etujousien kohdalta sai otettua hyvin tukea kyytiin mennessä ja poistuttaessa.

Vanerirunko varmasti kestää, mutta sen "elämisen" (vääntyilyn) määrä selviää vasta kun pääsee testiajolle.
Siihen kuluu vielä hyvä tovi... :)

Lähiaikoina tehtävälistalla:
1) rungon modaaminen niin, että isokoinen NuVinci-vaihdenapa mahtuu paikalleen keskiakseliksi (mitoituksessa käytetty sirompaa Alfine-napa)
2) vaihdenavan kiinnikkeiden rakentelu
3) ketjupyörät ja ketjut paikalleen (ketjunkiristäjät varmaan vasta myöhemmin)
4) ohjausvipujen paikoitus ja tekeminen
5) jarrusatuloiden kiinnityskorvakkeet olkatukiin (vähintään eteen näin aluksi)
6) jarrukahvojen kiinnitys (tuplajarrukahvat per ohjausvipu -> vaatinee omanlaisensa kiinnikkeet)
7) ensimmäinen testiajo viimeistään tässä vaiheessa (tod.näk. malttamattomana tullut kokeiltua jo ennen jarrujen laittoa...)
jne...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Huhti 2019, 18:58
Kirjoittaja tm

Mitoista sen verran, että raideleveydeksi tuli hitusen vajaa 75 cm (ennen aurauskulmien säätöä ja muuta virittelyä).
Etu- ja takapään raideleveysero puolisen senttiä.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Huhti 2019, 21:43
Kirjoittaja tm

Väliakselin tienoon "avarrusta", nyt mahtuu NuVinci-napa paikalleen.

kuva1.jpg
kuva1.jpg (134.51 KiB) Katsottu 12717 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (107.02 KiB) Katsottu 12717 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (122.22 KiB) Katsottu 12717 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (105.66 KiB) Katsottu 12717 kertaa

Seuraavaksi vuorossa navan kiinnikkeet.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Huhti 2019, 23:09
Kirjoittaja tm

Vaihdenavan kiinnikkeet ja ketjunkiristäjä etummaiselle ketjulle:

kuva1.jpg
kuva1.jpg (124.69 KiB) Katsottu 12568 kertaa
kuva2.jpg
kuva2.jpg (130.85 KiB) Katsottu 12568 kertaa
kuva3.jpg
kuva3.jpg (111.24 KiB) Katsottu 12568 kertaa
kuva4.jpg
kuva4.jpg (135.53 KiB) Katsottu 12568 kertaa