Sivu 17/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Loka 2019, 20:28
Kirjoittaja tm
janx kirjoitti:
tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Onko tää sama kun Coroplast? Siitä on tehty paljon kinnereitä.

Samaa kamaa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Loka 2019, 21:05
Kirjoittaja tm
tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Tosiaan kohtuuhintainen ainakin tuossa Vinkin omassa hinnastossa. Paikallisen kaupan (Etra) hinnastosta ei vielä tietoa, jonkinlainen kerroin tuohon väliin tulee...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Loka 2019, 23:12
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:
tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jokos tämä käsiteltiin. Minusta kohtuuhintainen, eikä painavakaan. On kuitenkin jäykempi kuin 2 mm vaneri, mikä auttaa tukien määrän kannalta...

Kyllä kennolevy (Vikuprop) on mainittu jo aiemmin. Mahdollisten materiaalien listalla vieläkin.

Tosiaan kohtuuhintainen ainakin tuossa Vinkin omassa hinnastossa. Paikallisen kaupan (Etra) hinnastosta ei vielä tietoa, jonkinlainen kerroin tuohon väliin tulee...

Pienenä vinkkinä. Vink löytyy Lahdesjärveltä. :wink: (hymiö on nimeltään Wink) :mrgreen:


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Loka 2019, 23:24
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Pienenä vinkkinä. Vink löytyy Lahdesjärveltä. :wink: (hymiö on nimeltään Wink) :mrgreen:

No perskules, niinpä löytyy! Kiitos jori Winkistä :D .


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Loka 2019, 06:59
Kirjoittaja MM
tm kirjoitti:
MM kirjoitti:

Jos haluaa köyhäillä, 2 mm kovalevy maksaa alle kympin ja levykoko on lähes 3 neliötä. Massa n. 800 - 1000 kg kuutio, eli n. kilon painavampi koppa kuin ohutvanerilla.

Kovalevy on kyllä viimeinen materiaali, mitä laitan enää yhtään mihinkään :D .
Yhteen liukuoveen (sisätiloissa) sitä laitoin, ja iloisesti alkoi vääntyillä mutkille hetken kuluttua...
Tämän lisäksi helposti murtuvaa "höttöä" -> ei jatkoon, varsinkaan kinnerin korissa.

Totta! Kovalevy olikin enemmän Trabant-materiaali. Kostutitko muuten liukuoven levyt ennen käyttöä? Kostea levy kuivuu ympäristön tilaan ja kiristyy kuten pinkopahvi.

Edit: Ei se Trabant 601 (Trabbi) ollut kovalevyä vaan duroplastikkia; neuvostoliittolaisen puuvillajätteen ja itä-saksalaisen maaliteollisuuden fenolijätteen sekoitusta. Ei tullut sitten tästäTrebbo 1.1.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Loka 2019, 12:27
Kirjoittaja irakas

tm:
"Millaista tuo käyttämäsi sisäpuolelle liimattava nauha/teippi on SH18:ssa? Kuinka hyvin teippi pysyy vanerissa kiinni?"

Käytin kangasnauhaa (kanttinauhaa) ja kontaktiliimaa. Hyvin on pysynyt.
Nykyään on aika monenlaisia teippejä, joita on kätevämpää käyttää.


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Loka 2019, 13:22
Kirjoittaja tm
MM kirjoitti:

... Kostutitko muuten liukuoven levyt ennen käyttöä? Kostea levy kuivuu ympäristön tilaan ja kiristyy kuten pinkopahvi.

No enpä edes tiennyt tuollaista kikkaa...


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Loka 2019, 13:29
Kirjoittaja tm
irakas kirjoitti:

tm:
"Millaista tuo käyttämäsi sisäpuolelle liimattava nauha/teippi on SH18:ssa? Kuinka hyvin teippi pysyy vanerissa kiinni?"

Käytin kangasnauhaa (kanttinauhaa) ja kontaktiliimaa. Hyvin on pysynyt.
Nykyään on aika monenlaisia teippejä, joita on kätevämpää käyttää.

Kangasnauha + liima lienee vanerin tapauksessa kuitenkin varmempi vaihtoehto? Vanerilevyn pinta ei ole niin sileä kuin esim. muovilevyn, pitääkö teipin liima varmasti? Mutta niin kuin sanoit, teippejä on nykyään monenlaisia, voi sieltä joku toimiva löytyäkin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Loka 2019, 22:50
Kirjoittaja tm

Posti toi peruutuskameran, jonka ajattelin laittaa 1CV:hen "taustapeiliksi". Kiinnittelin palikat mockup-pahvikoriin: kamera takaikkuna-aukkoon, ja näyttö eteen ylös katonrajaan. Kotikadulla ajelin muutaman sata metriä, vaikutti että voisi toimiakin noin. Hinnat alkaen -kameran ja näytön resoluutio nyt ei kummoinen ole, mutta erottaa siitä ainakin, onko takaa tulossa auto vai ei :D .
Tällainen siis kyseessä:
https://www.e-ville.com/fi/17-peruutusk ... -zp2s.html

Sitten koitti aika aloittaa 1CV:n purkaminen maalaamista varten.
Sähköavun kilkkeet jo ruuvailtu irti, jatkuu lähipäivinä.

Niin ja huomasin että veivikampi on vääntynyt kieroksi -> tuntuu etenkin oikean jalan kohdalla, ettei ole enää suorassa linjassa.
Ihan oikein arvelitte, ettei tule kestämään :D .
Tarvii metsästää jostain vähän tukevampaa matskua taivutettavaksi (nykyinen 20x2 mm hydrauliputkea).

Helpoin olisi vain kasvattaa seinämävahvuutta eikä muuttaa ulkohalkaisijaa, niin onnistuisi olemassa olevilla taivutustyökalun lesteillä.
Vaihtoehtona olisi siirtyä putkessa 22 millimetrin ulkohalkaisijaan, mutta siihen ei ole itsellä taivutuslestejä.
Voisi toki onnistua 25 millin lesteilläkin, jos seinämävahvuus on riittävä -> putki ei litisty liiaksi.

Kurikan kaupassa näkyy olevan vaikka mitä putkivaihtoehtoja:
http://www.vs-market.fi/fi/63-saumattom ... putket?p=2
Vaan paikallinen tarjonta Tampereen talousalueella lienee heikompaa.

Yksi vaihtoehto (=kaikkein helpoin) olisi oikaista nykyinen veivikampi ja laminoida riittävän monta kerrosta hiilikuitua putken päälle polkimien väliselle matkalle. Jäykistyisi varmasti ja saattaisi toimiakin, mutta tämän jälkeen vasemmanpuoleisen polkimen laakerit eivät enää olisi vaihdettavissa. Nyt kun osaisi arvata, ovatko ne kulutustavaraa vai eivät... :lol: ).

peruutuskamera_taustapeilinä.jpg
peruutuskamera_taustapeilinä.jpg (66.25 KiB) Katsottu 5189 kertaa
peruutuskameran_näyttö_katon_rajassa.jpg
peruutuskameran_näyttö_katon_rajassa.jpg (65.42 KiB) Katsottu 5189 kertaa
purkaminen_alkanut.jpg
purkaminen_alkanut.jpg (171.41 KiB) Katsottu 5189 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 14 Loka 2019, 07:35
Kirjoittaja jooseha

Voihan sen uuden kampiakselin tehdä vasta sitten, jos tulee poljinlaakerin vaihtotarve. Likavapaassa sisätilassa laakeri pääsee kyllä helpolla ellei ole alimitoitettu.


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 14 Loka 2019, 08:15
Kirjoittaja tm
jooseha kirjoitti:

Voihan sen uuden kampiakselin tehdä vasta sitten, jos tulee poljinlaakerin vaihtotarve. Likavapaassa sisätilassa laakeri pääsee kyllä helpolla ellei ole alimitoitettu.

Totta. Eli taidan kokeilla tuon kuitukorjauksen tässä vaiheessa.


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 14 Loka 2019, 16:58
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Voihan sen uuden kampiakselin tehdä vasta sitten, jos tulee poljinlaakerin vaihtotarve. Likavapaassa sisätilassa laakeri pääsee kyllä helpolla ellei ole alimitoitettu.

Totta. Eli taidan kokeilla tuon kuitukorjauksen tässä vaiheessa.

Minä ratkaisin Räntiksen vääntyneen kampiakselin ongelman ihan vain jalalla painamalla sen suht suoraksi ja pidän nykyisin niin pientä vaihdetta (ajotilanteeseen nähden) päällä, ettei vääntymistä pääse tapahtumaan. Lisäksi sähköt vähän isommalle :wink:


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Loka 2019, 22:50
Kirjoittaja tm

Osat maalia vailla... Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Loka 2019, 23:16
Kirjoittaja janx
tm kirjoitti:

Osat maalia vailla... ...

Miten meinasit pintakäsitellä?


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 19 Loka 2019, 09:10
Kirjoittaja tm
janx kirjoitti:
tm kirjoitti:

Osat maalia vailla... ...

Miten meinasit pintakäsitellä?

Menevät jauhemaalaukseen, eli ulkoistin tuon työvaiheen...