Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Liimailin vanerirungon osat kasaan laminointiepoksilla, kun sitä sattui olemaan käsillä.
Paljaat puupinnat tuli sutattua samalla aineella. Nyt vaan odotellaan metalliosia takaisin maalauksesta...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Liimailin vanerirungon osat kasaan laminointiepoksilla, kun sitä sattui olemaan käsillä.
Paljaat puupinnat tuli sutattua samalla aineella. Nyt vaan odotellaan metalliosia takaisin maalauksesta...
Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.
tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.
Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?
ajarmala kirjoitti:tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?
Ei olisi voinut jauhemaalata kokonaisena laakerien kanssa.
Ei mikään paha rasti tuo hionta, sain jo äsken tehtyä.
tm kirjoitti:ajarmala kirjoitti:tm kirjoitti:Osat saapuivat maalauksesta, hyvältä näyttävät.
Vähän joutuu vielä hioskelemaan maaleja pois laakerisovitusten kohdilta ennen kasaamista.Anteeksi, jos sen olisi maalauttanut kokonaisena, niin olisiko tuolta välttynyt?
Ei olisi voinut jauhemaalata kokonaisena laakerien kanssa.
Ei mikään paha rasti tuo hionta, sain jo äsken tehtyä.
Voihan ne etukäteen teipatakin, tai tulpata, mutta kuten Teppo sanoi, ei ole mikään kumma homma tehdä jälkeenpäinkään. Enemmän jos noita tekisi, varmasti kannattaisi niitä tulppia noihin painella.
Vähän päivitystä välillä, ei ole projekti oikein edennyt suoraviivaisesti viime aikoina.
Vääntyneiden kampien ongelmaa päätin lähestyä valmiiden kampiaihioiden kautta.
Tulee mallia purettavat. Näistä lisää, kunhan homma edistyy.
1CV on yhä enemmän kaikenlaisten kokeilujen temmellyskenttä.
Parin "herätteen" seurauksena päädyin hankkimaan vähän isomman 3D-tulostimen (tulostusala puoli metriä kanttiinsa).
Ekana otin työn alle nokan koripaneelien tulostuskokeilut. Materiaalina PETG, jonka tulostusparametrejä olen nyt haeskellut kohdilleen.
Ajatuksena siis tulostaa nyt aluksi korin nokka osista, jotka pulttaan yhteen. Tulostettuja paneeleita olen kaavaillut muuallekinpäin koria, mutta kyljet ja katto aikomus (ainakin vielä) tehdä kennolevystä, joka on tasopinnoissa (ja yhteen suuntaan taivutetuissakin) se edullisempi ja kestävämpi vaihtoehto.
Nyt kun tulostusparametrit alkavat olla jo vähän sinnepäin, niin jatkokokeiluihin on tilauksessa toisen väristä filamenttia. Musta kun ei ole oma suosikkiväri liikenteessä näkymiseen... .
tm kirjoitti:Parin "herätteen" seurauksena päädyin hankkimaan vähän isomman 3D-tulostimen (tulostusala puoli metriä kanttiinsa).
Ekana otin työn alle nokan koripaneelien tulostuskokeilut.
Ajatuksena siis tulostaa nyt aluksi korin nokka osista, jotka pulttaan yhteen. Tulostettuja paneeleita olen kaavaillut muuallekinpäin koria,
No nyt tulee jo aika hienoa!
Onko tosta kuvasta nyt bittien välistä luettavissa, että tommonen häristin kuuluu/ kannattaa lämpöeristää esim uretaanilaatikkoon? Vai onko tarkoitus muuten vaan eristää laite ympäröiviltä häiriöiltä, kuten esimerkiksi vedon aiheuttamalta huojunnalta
Se riippunee tulostettavasta materiaalista, esim ABS kutistuu jäähtyessään sen verran voimakkaasti, että se saattaa vääntyä irti tulostusalustasta. Ympäristön ja tulostusalustan lämmittäminen vähentää kutistumista tulostuksen aikana.
PLA:ta tulostaessa tää ei ole ollut varsinainen ongelma normaaleissa huonelämpötiloissa kunhan tulsotusalusta on semmonen että printti ylipäänsä tarttuu siihen.
PETGiä tai Nylonia mä en ole kokeillut.
Jos tila missä tulostetaan on vaikka viileä autotalli tms. niin silloin lämmitettävän tulostinkaapin merkitys korostuu.
Verstaan (missä tuo tulostin on) lämpötila on talviaikaan alle normaalin huonelämpötilan. Ja laatikko suojaa tulostinta myös pölyltä yms. PETG ei pitäisi olla vaikeimmasta päästä tulostettavia materiaaleja, mutta isoilla ohuilla kappaleilla tahtoi tulla vääntyilyä ("lommahduksia") ilman eristyskoppaa. Ja tuntui kappaleet pysyvän paremmin kiinni alustassaankin, vaikka se itsessään jo lämmitetty olikin.
Kampien modauksesta muutama sananen.
Alkuperäinen teräsputkesta taivutettu veivikampi vääntyi siis kieroksi, joten jotain tukevampaa piti keksiä tilalle. Alkuperäisen oikaisu ja vahvistus hiilikuidulla ei houkutellut enää sen jälkeen, kun mieleen hiipi ajatus hyödyntää Shimano Hollowtech II -kampia. Näissä keskiöakseleista tulikin nyt polkimen akselit.
Keskimmäisten kampien yhdistämistä varten jyrsin niihin vastakkain tulevat tasopinnat, sekä porasin muutaman reiän ruuveille. Sitten kietaisin päälle jokusen kerroksen hiilikuitua epoksin kera, ja laitoin koko komeuden alipainesäkkiin lämmittelemään. Eiköhän tuommoisenaan jo kestä.
Kampiin pitäisi vielä väkästellä kiinnityslevy keskiörattaalle.
Polkimien asennusta varten tarvitsen holkit akselien (halk. 24 mm) päälle, jotta istuvat laakereihin (reikä 25 mm). Hollowtech II -keskiölaakeriseteissä olisi sopivia muoviholkkeja, jostain jos löytyisi pari settiä esim. käytettyinä (laakerit sököt ja silleen...). Tai sitten tarvii hoitaa tuo puolen millin välyksen poisto jotenkin toisin.
Uusi kampipaketti olisi tuollaisenaan selvästi kapeampi kuin alkuperäinen. Vielä on vähän epävarmaa, jääkö kengille riittävästi tilaa (siis edes niille pohjistaan kapeimmille omistamilleni...) ja tuntuvatko jalat olevan liian lähellä toisiaan. Jos on ahdasta, niin tarvii pätkäistä poljinakselit ja hitsailla jatkopätkät akselien keskelle.
Tulostelin pari kappaletta PETG:stä korin laippaliitosten testausta varten. Kuvassa M5-kokoiset ruuvit 50 mm välein. Saattaisi toimiakin. Kappaleiden väliseen saumaan tarvii laittaa jotain joustavaa sikaflexiä tiivistykseksi, ettei tule sadevesi sisään...
3D-tulostettujen kappaleiden pinta ei ole mitenkään sileä ja tasainen, joten ilman mitään siloittelua tai pinnoitusta korin pinta jää vähän karkean näköiseksi. Kelpaa hyvin tällaiseen hitaan vauhdin vekottimeen, vaikkei sileä peilipinta olisikaan.
Monta on vielä kysymysmerkkiä matkalla kohti lopullisia tulostettuja koripaneeleita, ja korin muodostumista niistä...
tm kirjoitti:Tulostelin pari kappaletta PETG:stä korin laippaliitosten testausta varten. Kuvassa M5-kokoiset ruuvit 50 mm välein. Saattaisi toimiakin. Kappaleiden väliseen saumaan tarvii laittaa jotain joustavaa sikaflexiä tiivistykseksi, ettei tule sadevesi sisään...
3D-tulostettujen kappaleiden pinta ei ole mitenkään sileä ja tasainen, joten ilman mitään siloittelua tai pinnoitusta korin pinta jää vähän karkean näköiseksi. Kelpaa hyvin tällaiseen hitaan vauhdin vekottimeen, vaikkei sileä peilipinta olisikaan.
Monta on vielä kysymysmerkkiä matkalla kohti lopullisia tulostettuja koripaneeleita, ja korin muodostumista niistä...
06.jpg
07.jpg
08.jpg
Mm. asetonilla siliää ainakin PLA. Ehkä myös silotusmyllyssä. Joku oli tehnyt silotusmyllyn tulosteille. Käytännössä se oli lasipurkki, jossa oli hienoa luultavasti hiekkapuhallushiekkaa. Siihen alle oli tulostettu osat, jolla saatiin purkki pyörimään (huom. toimivaa sähkömoottoria ei vielä tänäpäivänä voi tulostaa kerralla ) Sitten kappaleet heitettiin myllyyn pyörimään ja niistä tuli ihan kirkkaan sileitä. Harmi etten nyt tähän hätään löytä linkkiä Thingversestä.
PLA ei kai siliä asetonilla, ABS kylläkin. PLA:lle pitäis vissiin olla jotain kovempaa myrkkyä. Idean on siis riiputtaa tulosteita liuotinhöyryssä niin kauan että pinta pehmiää ja siliää.
Ilmeisesti hillitty lämpökäsittely parantaa joidenkin materiaalien kestävyyttä ja poistaa tulostusprosessista ääneitä jännityksiä vaikkei pinnan sileyteen vaikutakaan.
Eikös tuollaisen yhteensuuntaan kaarevan muodon saisi helpommin levystä