Sivu 4/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 13:46
Kirjoittaja tm

Omani on silmämääräisesti edellisiä kapeampi -> tukipisteet lähempänä toisiaan. Toivottavasti kestää... kokeiluahan tämä on.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 14:04
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Mulla taipui/taipuu punaisen nuolen kohdalta, jos vasemmalla jalalla kovemmin runttaa. Putki on 20x2,5. Ois kapeampana lujempi ja jorimallilla, jossa ketjuratas on runkolaakerin sisäpuolella.
Kuva

Luulis Sakarin kampia kestävämmäksi kun polkimen kohdat on kapeammat :?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 14:11
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Mistä kohta Sakarin kampi taipui? Kyllä miulla on kestäny mielestäni suurinpiirtein samassa muodossa :? Siis 20mm hydrauliikkaputki 2,5mm seinämällä ja hitsattu kampi.

Onpa vaikeeta sanoa, kun pitäisi ottaa kokonaan irti ja asentaa vanhaan jigiin mikäli on tallessa. Arvelen, että hitsaus on jostakin kulmasta pettänyt tai taipuminen on tapahtunut keskeltä.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 16:15
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mistä kohta Sakarin kampi taipui? Kyllä miulla on kestäny mielestäni suurinpiirtein samassa muodossa :? Siis 20mm hydrauliikkaputki 2,5mm seinämällä ja hitsattu kampi.

Onpa vaikeeta sanoa, kun pitäisi ottaa kokonaan irti ja asentaa vanhaan jigiin mikäli on tallessa. Arvelen, että hitsaus on jostakin kulmasta pettänyt tai taipuminen on tapahtunut keskeltä.

Mut eiks se oo vähän eri vika, hitsauksen pettäminen tai putken taipuminen?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 17:51
Kirjoittaja Jarcco

Nähtävästi 700 -800 mm laakeriväli on liikaa 20 mm putkelle. Mutta miksi edes tekisi niin leveän kampiakselin? 500 mm leveä riittää hyvin ainakin minun jaloille. Siinä en ole havainnut liikaa joustavuutta, tosin vain vaakapätkät on 20x2,5 putkea. (tarkistin: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =26&t=1859)
Todella hienoa jälkeä tm tekee, ammattilaistasoa :) Mutta onko polkimien laakerit laskettu että kestää? Aika pienet kuulat on noissa, Ø1,59 mm. :shock: Tosin niitä mahtuu paljon, 21 kpl/laakeri. https://www.astbearings.com/catalog.htm ... d=6705-2RS


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 18:28
Kirjoittaja jooseha

Tuon Jarccon linkkaaman katalogin mukaan laakeri kestää 85 kilon staattisenkuorman. Laakereita on kaksi per poljin, joten 170 kilon polkuvoimaan asti niiden kuuluisi kestää. Kai se tm:lle riittää vaikka riskimies onkin :)


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 19:05
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:

Tuon Jarccon linkkaaman katalogin mukaan laakeri kestää 85 kilon staattisenkuorman. Laakereita on kaksi per poljin, joten 170 kilon polkuvoimaan asti niiden kuuluisi kestää. Kai se tm:lle riittää vaikka riskimies onkin :)

Pitää ollakin varmuuskerroin, sillä tuon raja-arvon jälkeen tulee laakeriin pysyvä muodonmuutos. Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 19:45
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Tuon Jarccon linkkaaman katalogin mukaan laakeri kestää 85 kilon staattisenkuorman. Laakereita on kaksi per poljin, joten 170 kilon polkuvoimaan asti niiden kuuluisi kestää. Kai se tm:lle riittää vaikka riskimies onkin :)

Pitää ollakin varmuuskerroin, sillä tuon raja-arvon jälkeen tulee laakeriin pysyvä muodonmuutos. Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.

Miä pitäisin nojapyörän poljinkuormaa laakerin kantokyvyn mielessä dynaamisena kuormana. Tätä laakeri kestää paremmin, koska öljykalvo uusiutuu kuulien alla.

Pidän Tepon lähestymistapaa hyvänä. Ylimitoittaja ei koskaan saa tietää, olisiko vähempi kestänyt.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 20:26
Kirjoittaja jooseha
Jarcco kirjoitti:

Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.

Väittäisin että tuo tm:n taideteos ylittää tämän vaatimuksen. Alkuperäisessä polkimessa on laakerikehien halkaisija on mitätön, joten kantokykykin on kovin pieni.
Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 20:52
Kirjoittaja PW

Pystyskö tommosia polkimia tulostamaan? Tuleeko viel liian hintaviksi?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 20:53
Kirjoittaja Jarcco
jooseha kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Lähtisin siitä että kun laakeri kestää vähintään saman staattisen kuorman kuin alkuperäinen laakeri --> Ok.

Väittäisin että tuo tm:n taideteos ylittää tämän vaatimuksen. Alkuperäisessä polkimessa on laakerikehien halkaisija on mitätön, joten kantokykykin on kovin pieni.

Alkuperäiset on viistokuulalaakereita ilman pitimiä, joten niissä on enemmän kuulia kuin vastaavankokoisessa urakuulalaakerissa. Kävin ihan mielenkiinnosta purkamassa pari poljinta. Toisessa oli laakerit tallella, 13 kpl n. Ø3 mm kuulia/puoli. Nämä oli hylätty väljyyden takia, kulumisen lienee tosin aiheuttanut ennemminkin laakeriin päässyt lika ja kosteus kuin alimitoitus. Hyvin samanlaiset akselit oli polkimissa, vaikka olivat muuten erilaisia. On kai poljinten mitoitus vuosikymmenten saatossa optimoitunut.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 22:13
Kirjoittaja tm

Lähdin noiden "alimittaisten" laakerien kanssa liikenteeseen, varsinkin kun tämä on kuitenkin sähköavusteinen kulkine, jolloin (aina kun sähköä on käytettävissä) poljinvoimien maksimit jäävät pienemmiksi kuin luomupyörissä. Näin ainakin kokemus pystäripuolelta, arkiajot olen liikkunut sähkökapineella viime huhtikuusta alkaen.

Plussaa keston puolesta noissa laakereissa on iso halkaisija verrattuna esim. lukkopolkimeen, josta otin lukko-osat.
Mahtuu enemmän kuulia (vaikkakin pienempiä), kuten Jarcco tuossa mainitsi.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 22:14
Kirjoittaja tm

Kaksin aina kaunihimpi :D -> tämän päivän tuotos toinen poljin:

P1130835_600.jpg
P1130835_600.jpg (94.46 KiB) Katsottu 5413 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 22:23
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

Pystyskö tommosia polkimia tulostamaan? Tuleeko viel liian hintaviksi?

Varmasti pystyy tulostamaan, ainakin polkimen rungon.
Metallitulosteiden hintoja ei ole tullut katseltua.

Tosin on polkimen runkoja näkynyt markkinoilla myös mm. kuitulujitteisesta muovista valmistettuna -> ei ole pakko olla metallia...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2019, 22:33
Kirjoittaja tm
Jarcco kirjoitti:

Nähtävästi 700 -800 mm laakeriväli on liikaa 20 mm putkelle. Mutta miksi edes tekisi niin leveän kampiakselin? 500 mm leveä riittää hyvin ainakin minun jaloille...

Tuo meikäläisen hahmotelma on jopa kapeampi, ks. kuva alla.
Syystä että kääntyville etupyörille saisi enemmän tilaa.
Normaalilla suoralla yksiketjuisella voimansiirrolla ei toimisi (jos kuski ketjun linjalla), mutta 1CV:hen (joo, tämän pohjalta eli 4-pyöräisenä jatkan) on tulossa väliakseliksi vaihdenapa, jonka kohdalla ketjulinja siirtyy ulommaksi ja alemmaksi ennen kuskia ja takapyörää.

P1130838_600.jpg
P1130838_600.jpg (126.7 KiB) Katsottu 5399 kertaa