Luggarioniin suunnittelen vaihtoehtoista keulaa. VankkuriMBB on yksi vaihtoehto, mutta pyörittelen muitakin ideoita.
Nyt kun ollaan käsittääkseni päästy konsensukseen siitä, että kolmipyörän ohjausakselin kulma pitäisi olla loiva, jotta väpätyksestä päästään eroon.
Luonnostelin siis loivakeulaista twistiketjukeulaa, niin olipa vaikeaa! Kun kulma on 45 astetta ja jättö nolla, niin taittopyörä pitää sijoittaa etuhaarukkaan, jos ketjulinja halutaan mahdollisimman lähelle ohjausakselia ja se olisi vielä ohjausakselin suuntainen.
Onko tähän parempaa ideaa?
Luggarion --> ?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Luggarion --> ?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
Luggarionin takapää F'lowroller keulalla. Paluu juurille
Tosi pitkän näköinen tulee?
Jalan kuopaisun voiman suunta on aikalailla ohjausakselin suuntainen, eli vois mahdollisimman vähän vaikuttaa ohjaukseen?
Tässä paranis etukiekon kesto, kun sille ei tule niin paljon painoa. Tällä hetkellä pinnat tahtoo löystyä, vaikka 36 pinnainen 406 on aika jämäkkä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Loivakeula FWD
Miksi etupyörä on noin kaukana, jos kammet kääntyy etupyörän mukana. Olisi varaa siirtää ainakin 100 mm lähemmäs.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Loivakeula FWD
Kammet sais myös etupyörän akselille, kun laittaisi vaihteille oman akselin ja kierrättäisi voiman sen kautta ketjulla.
Tähän tyyliin, mutta ilman sähköapua:
Oma hommansa tietenkin tehdä tuollainen keskiö josta kampiakseli menee läpi, mutta olisi jotakin uutta suomessa. Muistelen jossakin nähneeni nojapyörän jossa sama idea, mutta eipähän sitä ny tähän hätään löydy mistään.
Löytypäs:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
jori kirjoitti:Miksi etupyörä on noin kaukana, jos kammet kääntyy etupyörän mukana. Olisi varaa siirtää ainakin 100 mm lähemmäs.
Tuo on piirretty niin, että 406 kokoisen pyörän takahaarukasta on hyödynnetty dropoutit, chainstay ja kampikeskiö sellaisenaan.
Vai mittasinko väärin lastenpyörän kuvasta?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
Tuo olisi kyllä hieno systeemi. Sais etukiekon just siihen paikkaan johon haluaisin. Siinä ois vähän sorvarille töitä.
Eikä onnistu 406 kiekkoon, muuten kantapäät raapii maata.
- Liitteet
-
- polkimet etuakselilla.jpg (97.99 KiB) Katsottu 4070 kertaa
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Loivakeula FWD
Vaikka käyttäisi isompaa kiekkoa niin rakenne olisi kompaktimpi kuin piirtämissäsi kuvissa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
No kokeillaan. Onpa sopusuhtaisen näköinen!
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Loivakeula FWD
Minusta ei kun takana on pienemmät renkaat. Tai, no, onhan näissäkin:
Ehkä vaatii vaan hetken silmältä tottumista tai 3D kuvan normaalilta katselukorkeudelta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
Jos etukiekkoa siirtää jorin ohjeen mukaan 100mm taaksepäin, niin ohjausakselin kulmaa pitää nostaa 8 astetta pystympään. Paranee kyllä, ainakin vetopito ja ulkonäkö. Voi vaan olla tarkka mitoittaminen kampirattaan, eturenkaan ja chainstayn tienoilla?
- Liitteet
-
- lyhennetty.JPG (43.52 KiB) Katsottu 4042 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
jviirret kirjoitti:Minusta ei kun takana on pienemmät renkaat.
Isommat kuin 406 ei deltatrikekäytössä kestä takana, tai kestää mutta sitten niiden pitää kallistua. joko kulma tai hinta
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Loivakeula FWD
Kyl mulla Python trikessä kesti 622 ja kinnerissä 507. Meriluodon eskolla oli kans eka hipparionissa isot takakiekot ja kyllä kai ne on hyvin kestäny ku olivat vähän kallistetut. Toki, onhan tämä takapainoisempi kuin pythonit...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Loivakeula FWD
Lyhyet ketjuputket toimivat huonosti ketjuvaihteen kanssa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Loivakeula FWD
jviirret kirjoitti:Kyl mulla Python trikessä kesti 622 ja kinnerissä 507. Meriluodon eskolla oli kans eka hipparionissa isot takakiekot ja kyllä kai ne on hyvin kestäny ku olivat vähän kallistetut. Toki, onhan tämä takapainoisempi kuin pythonit...
Mulla on ollut etuvetodelta ja lwb tadpole 559 kiekoilla. Molemmissa romuista puretut etukiekot kestivät ihan ok, mutta takana ei ollenkaan. Uudet noin 70€ hintaiset 559 kiekot kestivät pari sataa km. 50€ 406 bmx kiekoissa ei noin 4000km jälkeenkään ole edes pinnoja tarvinnut kiristää. Saattais 559 koossakin saada kestäviä, jos latoo tarpeeksi euroja pinoon, mutta paljonko? 300 tai 500€/kpl?
Re: Loivakeula FWD
Sulla on varmaan ollu nakit pystyssä.? Ookko kokeillut kestävyyttä kallistettuna? Joku viisi astetta ei ilmeisesti meinaa rullavuudessa vielä mittää, mut lujuuteen tehnee ihmeitä..