Sivu 1/6
Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 18:04
Kirjoittaja Umpio
Tämän ketjun kuvat ovat linkkjeä droppboxista ja on suuri vaara, että nuo linkit lakkaavat toimimasta, kuten yhdelle on jo käynyt. Siksi pelastin tähän pari kuvaa mahdollisimman valmiista projektista.
Foorumisofta sietää enintään 1200-kokoisia kuvia. Latasin kuvat droppboxista, pienensin ja liitin viestiin. -jori
[attachment=2]Umpiokinnerin umpio.jpg[/attachment]
Tervehdys kaikille palstalaisille! Täällä ilmottautuu uusi rakentelija. Pitkän yrittämisen jälkeen viimein onnistuin rekisteröitymään tänne.
Pyöräilyä tullut aikasemmin harrastettua mutta nämä nojakit uusi juttu minulle. Jostain netin syövereistä ponnahti esille kinneri ja ajattelin että sellainen täytyy saada. Hieman aihetta tutkittuani alkoi olemaan jonkinlainen suunnitelma rakentamisesta. Eli ajatuksena rakentaa ensin pyörä jonka päälle sitten asennetaan erillinen koppa. Pyörä itsessään on jo ajossa ja kopasta olemassa 3D piirros.
Tämä ehkä kuuluisi vielä tuonne nojapyörien rakennus osioon eikä velomobiilien rakennukseen mutta ajattelin kuitenkin tänne laittaa kun sellainen tästä olisi tarkoitus lopulta tulla. Olen vielä aika ummikko aiheen parissa joten neuvoja ja palautetta otan vastaan mieluusti
Rungon pääputki on 60x2mm alumiinia. Takahaarukka 22x2mm. Levyosat laser leikattuja.
Rungon osien valmistuksesta ei valitettavasti löydy kuvia. Tässä on rungon osat jo valmistettu ja kokoonpano menossa jigipöydällä.


Kuva hieman heikko laatuinen. Runko hitsattuna kasaan.

Alumiinista tehdyt olka-akselit. Tuli osittain ehkä hieman turhankin topakat. Etupyörien akselit on 15mm paksut rosterista sorvatut. 15 satkun tiukkasovitteella alumiini laipassa kiinni. Hyvin kestänyt tähän asti akselit paikallaa mutta tulee varmaan vielä muutoksia tähän. 
Ohjausta rakenneltu. Vanteet myös kasattu.
https://www.dropbox.com/s/egz8813vcox07 ... .jpg?raw=1
https://www.dropbox.com/s/jvp3j6b2efqy9 ... .jpg?raw=1
Siinä muutama otos alkuvaiheista. Myöhemmin tulee lisää kuvia. 
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 19:35
Kirjoittaja PW
Näyttää ammattilaisen tekemältä.
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 19:53
Kirjoittaja jviirret
Joo, terve tuloa vain foorumille. "on tullut tehtyä käsillä muutakin kuin nenää kaivettua?"
Tuommonen pöytä se pitäs jokaisella pyörän rakentajalla olla, mutta taitaa maksaa omakotitalon verran 
Jukka
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 20:48
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Tuommonen pöytä se pitäs jokaisella pyörän rakentajalla olla, mutta taitaa maksaa omakotitalon verran 
No niin pitäis olla! Eiköhän tuon 10k€ ala jo saamaan?
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 20:55
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Tuommonen pöytä se pitäs jokaisella pyörän rakentajalla olla, mutta taitaa maksaa omakotitalon verran 
No niin pitäis olla! Eiköhän tuon 10k€ ala jo saamaan?
Miten reiät voi olla noin kalliita?
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 21:27
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Miten reiät voi olla noin kalliita?
Reikähän se tässä maailmassa maksaa 
Tosipuheessa koneistettu pinta ja tarkkuus, pienet sarjat ja huono valinnanvara, niin voi hinnoitella mieleiseksi.
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 22:04
Kirjoittaja Härski
.. Me tehtiin töissä tollanen pöytä hiljattain kans. Pari metriä halkaisija ja 50mm paksu haponkestävällä vuorauksella. Ei takuulla ole halpa, mut halvempi, kuin kaupassa!
Tää projekti on kyl todella mielenkiintoinen. Toivottavasti intoa riittä viedä homma maaliin saakka, niin saadaan ihailla millai näitä vehkeitä kuuluu tehdä..
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 22:05
Kirjoittaja jori
Tervetuloa minuunkin puolesta. 
Työn jälki on upeaa, mutta hieman huolestuneena katsoin eturipuststa. Voi olla kuvan vääristymää, mutta jättö näyttää kovin pieneltä.
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 22:24
Kirjoittaja Umpio
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 22:27
Kirjoittaja Härski
.. Ainiin, josko sitä yrittäisi höpistä asiaakin välillä.
Aika ajoin on porukka rakennellut itte alumiinisia runkoja, mutta niiden väsytyskestävyys on ollut kehno varsinkin saumojen ympäristöstä. Tahtoovat mennä nopsaan halki. Eli alumiinirunko kaipaisi kipeästi läpökäsittelyä ollakseen kriittisistä kohdistaan riittävän sitkeä..
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 23:23
Kirjoittaja Umpio
Taitaa jigipöytä nyt olla jotain 10k luokkaa. Ilmeisesti kysyntä näilläkin kasvanut ja hinnat tippunut reilusti siitä mitä joskus olivat. Varusteet vaikuttaa varmasti paljon hintaan. Tarkoitat jori jätöllä varmaan auto maailmasta tuttua caster kulmaa? Ummikkona minulla termistö vielä hakusessa
mutta ei taida olla kuvan vääristymää vaan on tosissaan melko pieni. Tätäkin pohdiskelin ja jostain syystä tähän kulmaan päädyin teko vaiheessa. Tästä on jo noin vuosi aikaa kun olin runkoa väsäämässä joten ei enää iha tuoreessa muistissa kaikki ole.
onko tähän jokin hyväksi havaittu kulma vai riippuuko hyvä kulma jostain muuttujista? materiaali on 6026 T3 alumiinia. Eli tähän käyttöön pitäis olla ihan passeli. Sen takia alumiini tuossa pehmeässä muodossa että pystyy tekemään nuo rungon taivutukset. Hyllyssä oli myös vanhaa alumiinia mikä oli mennyt jo vähän kovaksi ajan myötä ja se ratkesi taivuttaessa. Lämpökäsittely tiettyy kovuuteen asti pitäisi kai onnistua nykyisen työpaikan maalaamon uunissa. Mahdollistahan se olis viedä alan firmaan mikä tekis lämpökösittelyn jolla sais sen parhaan mahdollisen kovuuden tuohon mutta katsotaan nyt mitenkä tuo oma käsittely vaikuttaa kunhan tulee sen aika. Runkoon tulee vielä lisä jäykkäri keskimmäiseen mutkaan mutta siitä lisää kun kerkiän kuvia etsimään lisää.
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 30 Maalis 2018, 23:44
Kirjoittaja jori
Jättö ja casterkulma ovat eri asioita, mutta niillä on myös vaikutusta toisiinsa. Primääristi tarpeellinen on tuo jättö (trail). Molempien tarkoitus on tehdä ohjauksesta stabiili. Jos ohjaavissa pyörissä on liian vähän jättöä, ohjaus on vauhdista riippumatta herkkä ja mahdollistaa kovassa vauhdissa pyörien kääntämisen liian linkkuun. Käsien irrottaminen ohjausmekanismista voi aiheuttaa pyörien kääntymisen linkkuun, vaikkapa kiven tai kuopan takia. Vähintäänkin ajosta tulee rauhatonta, jos jättöä on liian vähän. Casterkulmaa tarvitaan, ettei ohjaava pyörä lähde väpättämään omia aikojaan, kuten nollacasterisessa ostoskärryssä toisinaan.
Jättöä on helpoin luoda laittamalla ohjausakseleille takakallistusta, casterkulmaa. Samalla poistuu väpätysvaara. Sinunkin lienee helpointa korjata tuo kallistamalla etuakselia taakse.
Jättö, eli englanniksi trail, mitataan ohjausakselin jatkeen ja renkaan maakosketuspisteen ajosuuntaisena etäisyytenä. Sen suositusarvona pidetään 1,5-2 kertaa renkaan leveyttä. Jättö on hyvästä, mutta liika jättö isolla caterkulmalla tuotta wheel flopin, joka saa käännetyn pyörän lopsahtamaan vinoon, haukkaamaan, hitaassa ajossa.
Tästä voit tutkia geometriamuutosten vaikutusta jättöön.
http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 31 Maalis 2018, 08:05
Kirjoittaja jooseha
Hieno projekti
Mites lämmitit uretaanilevyä taivuttamista varten?
Härski kirjoitti:Aika ajoin on porukka rakennellut itte alumiinisia runkoja, mutta niiden väsytyskestävyys on ollut kehno varsinkin saumojen ympäristöstä. Tahtoovat mennä nopsaan halki. Eli alumiinirunko kaipaisi kipeästi läpökäsittelyä ollakseen kriittisistä kohdistaan riittävän sitkeä..
Ja jäykemmäksi mitoitoittamista kuin teräsrunko. Joustaminen väsyttää alumiinin.
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 31 Maalis 2018, 08:15
Kirjoittaja Umpio
Kiitos tietopläjäyksestä jori! Renkaan keskittyminen suoraan oli päällimmäisenä ajatuksena ohjauskulmia miettiessä. Tuolla ohjausakselin kallistuksella pyrin hakemaan juuri tuota renkaan keskittymistä suoraan mikä toteutuukin kohtuullisen hyvin. Mutta tuota jättöä en osannut ottaa huomioon ja ohjaus tosiaan tuntuu turhan herkältä.
täytyykin laskea mikä tämän hetkinen jättö on ja korjata sitä paremmaksi.
Pitäisi joskus päästä kokeilemaan oikeasti hyvää ajettavaa pyörää josta saisi vertailukohdan minkälainen ajettavuuden olisi hyvä olla. Tämä oma pyörä kun on ainut tälläinen jolla olen koskaan ajunut
harmi kun ei jostain syystä tuo rekisteröityminen tänne onnistunut rungon teko vaiheessa niin olisi voinut saada viisaammilta neuvoja tähän ohjausgeometriaan. Noh tätä varten lykätty rungon maalamista myöhemmälle jos ja kun tarvitsee muutoksia tehdä 
Tässä valmistumassa penkin kannatin joka toimii myös vahvikkeena rungon keskimmäisessä mutkassa. 
Re: Kinnerin rakennusta
Lähetetty: 31 Maalis 2018, 08:30
Kirjoittaja kemppes
Hienoa työtä, hyvää raportointia. Caster on yleensä 12 astetta trikessä, on yksi jossa on jopa 20 astetta. Katteen teko erityisesti kiinnostaa, miten meinasit sen tehdä ?