Sivu 1/6

Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 13:05
Kirjoittaja janx

Ehkä tämä kiinnnostaa muitakin. Luultavasti joitakin poikkeavuuksia pystärin sähköistämiseen verrattuna tulee. :idea:

Tilasin Viljamin suosituksesta 26" kiekon takanapamoottorilla (350W) oheislaitteineen. (https://www.ebay.com/itm/36V350W-26-Rea ... 26342#rwid). Tarkoitus on sähköistää joku talouden nojakeista (Paseo tai Fenix). Takapiruna tässä valinnassa on, että sähkösarja sopii myös aika moneen trikeen ainakin tuumakokonsa puolesta.

Olemassa olevan sähköpystärin akkua on tarkoitus hyödyntää tai ostaa toinen samanlainen Verkkokauppa.comista, joten tarvittiin myös "hailong/spark/downtube" akkutyypille sopiva telakka. Aika vaikea löytää näin nopealla varoitusajalla ja sähköpyöräbuumissa etenkin ilman akkua. Löysinpä kuitenkin (linkki), joka on eri moottorille tarkoitetulla ohjeimella, mutta sen saa ohitettua.

Kuva


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 13:15
Kirjoittaja janx

Jos jollain on nurkissa pyörimässä vaijerikäyttöisen levyjarrun osia (esim. satula, levy ja palat) voisi se sopia tähän projektiin. Saisin minäkin ensimmäisen levyjarrun polkupyörään. :lol:


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 13:24
Kirjoittaja janx

Jos joku keksii tämän kokoiselle (36090110mm) akulle hyvän säilytys/latauskotelon, otetaan ehdotuksia vastaan.

Ebayssa yksi käyttäjäkommentti sarjasta:

"Mostly really good. Discreet and capable
This was my first go at converting a good mountain bike to electric assist, the kit was recommended to me and now its fitted I am mostly a happy bunny - it works really well. Don't be fooled by the other kits with big wattage motors, a small geared hub motor is excellent in the real world (with hills in it) All the components seem decent, the pedal assist sensor and connectors in particular are very good. Did have some issues getting the rear wheel to fit though. The axle spacing was wider than the standard MTB 135mm but it did go in with a bit of encouragement, the wheel also needed an odd sized cassette spacer to fit my 7 speed cassette, and the torque washers were fitted upside down at the factory - all solved. Its close to 5 stars but for the installation niggles, if I had to do another conversion I might well buy this one again. UPDATE - With some use I am finding the kit uses a lot of battery power, the wheel spins freely at over 40kmh with PAS so I suspect it is a 300RPM motor in the hub - possibly better suited to being used in a 20" wheel kit, and therefore less efficient in a 26" wheel. Having said that the torque is very good and I can do the journeys I need it for"


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 18:11
Kirjoittaja Pentti M Reku

Saakohan tuohon sarjaan vapaaratasrunkoja helposti varaosana? Tuollainen nopeampi takamoottori sopisi hyvin joustokeulan kaveriksi omaan pyörään. :wink:

E: Paljonko muuten painaa moottori ilman pakkaa?

E2: Tätä osaa tarkoitan, minkä päälle pakka tulee ja sisällä on vapaaratasmekanismi: http://www.google.fi/search?q=free+hub+ ... HU-6CB8Q_w


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 18:56
Kirjoittaja Vilijami

Mikä on vapaaratasrunko?
Moottori painaa luokkaa 5kg.


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 20:52
Kirjoittaja samuel
janx kirjoitti:

Jos jollain on nurkissa pyörimässä vaijerikäyttöisen levyjarrun osia (esim. satula, levy ja palat) voisi se sopia tähän projektiin. Saisin minäkin ensimmäisen levyjarrun polkupyörään. :lol:

Hep!
Laitan tietoja kun pääsen reissusta kotiin. Menee päivä/kaksi.


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 20:54
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:

Mikä on vapaaratasrunko?

Kannattaa opetella takanavan osat sentään jotta tietää mistä puhuu.

Kuva

Kuva


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 10 Huhti 2018, 21:40
Kirjoittaja janx

Posti vielä kulkee ja toi tavaraa. XXL:sta hain akulle telakan. Saksanmaalta tuo em. sähkösarja. Vielä laatikossa. Kampisarja Paseoon pituutenaan 152mm. No melkein onnistui. Irtokampi on 175mm. Lupasivat lähettää oikean mittaisen tilalle. Sattuuhan sitä... :roll:


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 11 Huhti 2018, 18:12
Kirjoittaja janx

Mainiota. Oikean pituinen kampi lähti postiin jo tänään. :o 8)


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Huhti 2018, 18:56
Kirjoittaja janx

Voi horsma. Tästä puuttuu tonni. Oikeesti multa puuttuu jarrutunnistinanturit, kun Paseossa on yhdistelmäkahvat (jarru ja vaihde). :cry:


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Huhti 2018, 19:12
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:

Voi horsma. Tästä puuttuu tonni. Oikeesti multa puuttuu jarrutunnistinanturit, kun Paseossa on yhdistelmäkahvat (jarru ja vaihde). :cry:

Damn! Onko se etuvaihtaja niin tarpeellinen? Jos on, niin pyörätohtorilta tankoon kiinnitettävä kitkavaihtaja?


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Huhti 2018, 19:19
Kirjoittaja janx

On se. Edessä on muuten automaattivaihteet. Viime kesänä ajettiin ilman etuvaihtajaa eikä se kivaa ollut. Ja kun on uudet ostettu. Mä en viiti noita deoren yhdistelmäkahvoja tunkiolle heittää, koska ne on kivat. Ei siinä ole mieltä. Pitää hommaa sensorit.


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 06 Touko 2018, 19:07
Kirjoittaja janx

Hmm... Muistuipa mieleen, että Paseolle on maksimi kuorma 130kg (130 kg (rider+luggage)). Moottorilla varustettu takakiekko painaa 4 kiloa ja akku 2,5kg. Muut hilppeet kilon tai pari. Kuski 120kg varusteet päällä. Ei varusteille jää enää kovinkaan paljon tuon maksimikuorman ylittämiseen. Kiekon painoa ei taideta laskea tuohon maksimi kuormaan. No ei ole sentään alumiinirunko. Jarruanturitkin ovat vielä tilaamatta. Semmosta se on.


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 06 Touko 2018, 20:30
Kirjoittaja Vilijami

Ompa hyvä kun mulla on ollut vaan itse tehtyjä nojapyöriä, ni ei turhaan painorajoitukset stressaa :D
No joko oot ajellut e-paseolla, ilman antureita?


Re: Nojapyörän sähköistäminen

Lähetetty: 06 Touko 2018, 21:26
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

Ompa hyvä kun mulla on ollut vaan itse tehtyjä nojapyöriä, ni ei turhaan painorajoitukset stressaa :D
No joko oot ajellut e-paseolla, ilman antureita?

Ei oo paketin avaamisen jälkeen edennyt mihinkään. Jos nyt sais jonkun nojakin ajokuntoon, vois koittaa ajaa luomunakin sitten Nokian kisojen. :roll: