Sain vihdoinkin neuvoteltua vakuutusyhtiöni kanssa liikennevakuutuksen Hipparion Protohippus Kakkoseen. Yritin ensimmäisen kerran jo vuosi sitten, mutta eivät antaneet sitkeistä selityksistäni huolimatta, kertoivat vain, että kotivakuutus korvaa tarvittaessa. Samaa yrittivät nyt, noin viikko sitten, mutta parin soiton jälkeen pääsivät sisäiseen yhteisymmärrykseen, että saan liikennevakuutuksen L1e-A-ajoneuvolleni hinnalla, joka on puolet mopovakuutuksen hinnasta, n. 53 euroa. Yhtiö on if, jossa minulla on kotivakuutuskin.
Jo viime kesänä oli trafin sivuilla tekstiä, josta selvisi, että Hipsu-viritelmäni on 'sähkömoottorilla varustettu polkupyörä' L1e-A. Hipsun moottori on 250/360 W (moottorin kyljessä 250 W, käyttöohjeessa 360 W), peukalokaasu, ei poljintunnistinta eikä nopeuden mittausta, mutta maksiminopeus moottorivetoisena tasamaalla on 15 km/h ja ylämäessä 13...14 km/h. Sama teksti ilmestyi loppuvuodesta if:n nettisivuille, vaikka asiakaspalvelijat eivät siitä ensin mitään tienneet — nyt tietävät.
Sain takamoottorin toimivaksi elokuun alussa ja tuli testailtua jonkin verran, parituhatta kilometriä. Kuvalinkin taisin panna jo aikaisemmin:
http://www.saunalahti.fi/dvinci/proto2.html
Vakuutus astuu voimaan tänään, mutta enpä ota Hipsua liikenteeseen talvitauon jälkeen vielä tänään, koska huomenna saattaa tulla 20 cm lunta ja lumi on riesa, jota en ole halunnut kokea n. 8 vuoteen. 13 talvea pinnistelin Helsingin huonosti hoidetuilla kevytliikenneväylillä, mutta sitten lopetin. Talvitauot ovat olleet 7 viikosta 5 kuukauteen. Nykyään suurin syy talvipaussiin on ollut Schwalbe Marathon Plus -renkaiden ominaisuus takertua lumeen ja huurteeseen. Kuva siitä on on www-sivun lopussa.
Ihmettelen edelleen, miksi sähköavusteisessa polkupyörässä ei saa olla peukalokaasua. Jatkuvatoiminen avustus tuntuu tuhlaukselta. Hipsun sähköapua käytän vain ylämäissä ja luiskissa, jolloin akun latauskin riittää yli 100 km ajoon.
Esko