Tällainen se on tänään. Paraikaa rakentuu kate tähän päälle.
Nojapyörässä jousitus on usein tarpeen, ainakin meilläpäin pyörätiet on täynnä poikittaisia pykimiä ja ne tuntuvat liikaa 20" etupyörissä. Toisaalta trike on kyllä itselle sopivimmalta tuntuva peli.
Piirustuksia ei ole mutta tavoitteena on tehdä kompaktin kokoinen pyörä. Leveys vain 70 cm luokkaa ja pituus (wheel base 110 cm). Etupään geometriaan yritän panostaa, camber noin -7 astetta, caster 12 (muuttuva), olkapoikkeama n 1,5 cm negatiivinen, ackermann vähän sinnepäin, sen säätö lopuksi raidetangolla.
Etupyörät 20", taakse 26" pyörät. Rungon riittävä jäykkyys lienee haaste, trikessähän runkoon tulee kaarteissa takapyörän aiheuttama reilua vääntöä. Taakse tulee perinteinen joustohaarukka. Etujousitus on kapeassa pyörässä ongelmallinen. Trikessä toisen etupyörän mennessä kuoppaan runko heilahtaa vain puolet kuopan syvyydestä eli siinä on "telivaikutusta". Mietin talven hiihtolenkeillä että kokeilen jousitusta jossa edessäkin on yksi haarukka tai jonkinlainen yhdysheiluriakselisto väärin päin. Tai vanhojen mopojen keinuhaarukka kaksipyöräisenä. Hiilikuitu on joustavaa joten tuentaan tulee jonkin verran myös erillisjousitusta jos pystyy mitoittamaan tuon yhdistävän osan oikein. Toisaalta haluan sen napakaksi koska se toimii kallistuksen vaimentajana.
Talvella tilailin ja tavaraa, kiinankuitua... Pätkä 38/34 mm putkea, 44/40 mm putkea ja varastossa on 32/30,5 ja 35/32 mm putkea sekä pätkä 54,5 mm putkea. Lisäksi Kevralla oli 12 mm putken 30 cm pätkiä oli poistossa hyvin edullisesti.
Jousuksi tulee nelitoimiset ilmajouset, niissä pidän tärkeänä vastapaineen säätöä niin että saa herkästi toimivan ja ulosjoustavan liikkeen. Jousituksiin tarvitaan linkut ja paljon laakereita, tilailin kiinasta "laatutuotteita", laipallisia 22/8 mm ja 16/8 mm ruostumattomia laakereita. Suurimmat runkolaakerit tulevat itsevoitelevina liukulaakereina.
Ethaarukan sain kasaan jigissä ja mittausten mukaan sain aika hyvin tavoitellut ohjauskulmat kasaan. Caster tai jättöhän on muuttuva akselin rakenteen johdosta. Camber tuli noin 8 asteeseen.
Ohessa kuva etuakselistosta. Siinä oli aika paljon työtä, piti liimailla kasaan 9 erilaista palaa. Lisäksi akselistoon tulee jarruvoimat ja kuoppien aiheuttamat rasitukset. Yritin vahvistaa liitokset todella paksusti mutta silti epäilyksiä on sen suhteen kestääkö. No sen mahdolliset tulevat testaukset näyttävät jos tästä on jotain syntymässä.
Pahoittelen että kuva on väärinpäin, en osaa kääntää sitä.