jviirret kirjoitti:Tervetuloa uudelle nojailijalle ja kiitos hyvästä pyöränvalinta viestistä.
Tuo 16" eturengaskoko tekee tadpolesta näköjään aika ketterän. 20" tuumaiset pyörät tuskin mahtuu kääntymään noin linkkuun ilman että ottaa jalkoihin kiinni, ainakaan kokeilemallani tw-bent:llä en noin tiukkaa käännöstä olisi saanut aikaiseksi. Tuo pistosuojauksen valinta varmaan lisäisi renkaan vierintävastusta, kun pintamateriaalia on paksummasti ja osa siitä kasaan painuvaa?
Kangas penkki näköjään kans tekee sen, ettei jousitusta koeta tarpeelliseksi ja pehmeähän se onkin...Jukka
Kiitokset positiivisesta vastaanotosta ja palautteesta.
16" pyörillä varustettu trike on usein isopyöräistä kääntyvämpi, mikäli pienen rengaskoon mahdollisuuksia ei ole ulosmitattu liian kapealla raideleveydellä.
Muistan lukeneeni jostain, olisiko ollut Wheel Energyn testi, jossa verrattiin Scorcherin tavallisen ja pistosuojatun renkaan vierintävastusta. Yllättäen ero tuli ilmi tavallisen eduksi vasta korkeilla, yli 6,5 barin paineilla (max 7 bar). Joillakin matalammilla paineilla ero oli jopa pistosuojatun eduksi. Pistosuojaus on toteutettu Kevlar-kuitupunoksella, joka lienee niin kevyt ja elastinen, ettei se juurikaan vaikuta vierintävastukseen. Paljonko se sitten parantaa pistosuojausta, on tietenkin oma asiansa. Siitä minulla ei ole kokemusta. Yleensä hyvin kestävän renkaan vierintävastus on aina heikompi.
En ole kaivannut jousitusta GT3:ssa. Penkki lienee osasyynä pyörän mukavuuteen. Se joustaa juuri sopivasti ja on hyvin muotoiltu. Penkki on kiinni etureunastaan yhdellä ruuvilla ja takaosa vain painetaan paikalleen "takakolmion" yläviistoputkien "piikkeihin", joiden vastinkappaleina toimiviin penkin putkiin on ymmärtääkseni laitettu jotain elastomeeriä, joka myös lisää tärinän vaimennusta. Teräsrunko myötää myös alumiinista valmistettua paremmin ja renkailla sekä rengaspaineillakin on tietysti niilläkin oma tärkeä vaikutuksensa. Olen käyttänyt pyöräni renkaissa 6,5 barin painetta, joka on tuntunut hyvältä kaikenlaisilla pinnoilla.
Jousitus lisää painoa ja hintaa sekä tuo pyörään uusia huoltokohteita, mutta samalla se tuo myös varmasti lisää mukavuutta ja turvallisuutta hankalille tienpinnoille.
BROLissa (www.bentrideronline.com) on muuten esitelty todella upea täysjousitettu HPVelotechnicin trike. Siellä on myös aivan tuore esittely ja koeajo GS:n GT1:stä, joka on GT3:a hiukan edullisempi "työmatkaversio". Pyörä on "voimansiirtokomponentteja" lukuunottamatta sama kuin GT3.
J