Sivu 1/4
Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 03 Kesä 2018, 21:26
Kirjoittaja como
Aloitetaan tällainen ketju kaikille semmoisille kysymyksille, joiden takia ei kehtaa perustaa omaa ketjua 
Muistetaan myös, että ei ole tyhmiä kysymyksiä. Ei ainakaan, jos on ensin kysynyt foorumin ja/tai internetin hakukoneelta, eikä löytänyt vastausta. 
Voin itse aloittaa: kun nojakin ketjut venyvät liikaa ja on aika vaihtaa, mistä hankitte uuden? Normiketjuja kaupasta ja yhdistetään, tandemketjuja tms?
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 03 Kesä 2018, 21:34
Kirjoittaja Härski
Normaaliketjuja riittävästi pikalukoilla peräkkäin ja viimeinen [takavetoisissa yleensä kolmas] ketju katkaistaan sopivaan pituuteen. Mä katkaisen hiomalla niitin leveän osan pois ja lyömällä tapin jollain sopivalla tuurnalla, esimerkiksi naulalla pois paikaltaan.
Helppo juttu.
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 03 Kesä 2018, 21:45
Kirjoittaja tm
como kirjoitti:... kun nojakin ketjut venyvät liikaa ja on aika vaihtaa, mistä hankitte uuden? Normiketjuja kaupasta ja yhdistetään, tandemketjuja tms?
Normiketjuja kaupasta tarvittava määrä. Yhdistämiseen pikalukot/lenkit on helpoin vaihtoehto.
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 03 Kesä 2018, 23:08
Kirjoittaja janx
Kolme pakettia on yleensä tarvinnu ostaa. Esim. tätä. https://www.ebay.co.uk/itm/KMC-X9-93-Si ... Swx2dYJH79
Jos joku löytää Suomesta halvemmalla, saa vinkata. Kestää kuulemma pidempään kuin halvemmat mallit. Pitää uskoa viisaampia.
Lisätty: CRC:ssä näemmä hyvä tarjous: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod12756
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 04 Kesä 2018, 04:35
Kirjoittaja Wacky
Härski kirjoitti:Mä katkaisen hiomalla niitin leveän osan pois ja lyömällä tapin jollain sopivalla tuurnalla, esimerkiksi naulalla pois paikaltaan.
Tai sitten ostaa vaan ketjunkatkaisimen kun ne ei ihan mahdottomasti maksa ja työn saa tehtyä nopeammin.
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 06 Kesä 2018, 11:01
Kirjoittaja Hopea
Yksi tähän liittyvä hyvä neuvo (alunperin Nojanallelta): Etuhammasratas (tai useampikin) kannattaa kääntää aika-ajoin kiinnikkeissään yhden välin eteen tai taakse. Tämä vähentää etuhammasrattaan yksipuolista kulumista ja siitä johtuvaa ketjun venymistä.
Itselläni on vakiintunut kääntämisen väliksi 1000 km. Ajan kohtuullisen pienillä välityksillä ja ketju on kestänyt tällä menetelmällä 10-12000km. Siinä vaiheessa toki myös pakka ja etuhammasratas menevät vaihtoon.
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 09 Elo 2018, 09:24
Kirjoittaja marten
...kun nojakin ketjut venyvät liikaa ja on aika vaihtaa, mistä hankitte uuden? Normiketjuja kaupasta ja yhdistetään, tandemketjuja tms?
Olen ostanut uuden ketjun metritavarana Recumbentparts.com:sta, kts http://recumbentparts.com/cat/0/29/107/0/chains.html
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 15 Syys 2018, 13:15
Kirjoittaja AV
Kysymys: Seliytyykö sähkömoottori, sähköpiuhat ja kaikki pyörän sähköä vaativat nippelit ulkosäilytyksen suomen mahdollisissa -30 talvissa? Tietenkin akku lähtee irti ja siirtyy sisätiloihin mutta koko pyörä ei välttämättä mahdu!
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 15 Syys 2018, 13:57
Kirjoittaja Wacky
Kylmä ei ole yksistään ongelma, mutta jos siihen yhdistyy kosteus niin se tuottaa ongelmia enemmin tai myöhemmin
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 15 Syys 2018, 14:04
Kirjoittaja sv
Hyvin säilyy minulla ollut kaksi talvea jo ulkona pressun alla eikä mitään vikaa ole ilmestynyt ottaessa keväällä käyttöön.
Olen tänä kesänä ajanut 2540km eikä bafang keskiömoottorissa ole havainnut mitään vikaa.
Seppo
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 20 Joulu 2018, 13:42
Kirjoittaja sv
Ostin käytetyn Drymer Leisure pyörän, ongelmana on akun sijainti runkon sisään koteloitu joka on hankala avata ja siten vaikea irroittaa, viedä sisälle näin talviaikana. Löytyykö ulkokäyttöön lämmitettävää lämpöpeittoa jonka vois kietoa akkukotelon- pyörän ympärille ja vois myöskin ladata siellä akun.
Seppo
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 21 Joulu 2018, 09:14
Kirjoittaja PW
sv kirjoitti:Ostin käytetyn Drymer Leisure pyörän, ongelmana on akun sijainti runkon sisään koteloitu joka on hankala avata ja siten vaikea irroittaa, viedä sisälle näin talviaikana. Löytyykö ulkokäyttöön lämmitettävää lämpöpeittoa jonka vois kietoa akkukotelon- pyörän ympärille ja vois myöskin ladata siellä akun.
Seppo
Epäilen ettei riittävän pientä, säänkestävää peitettä ole olemassa. Rakennustyömailla kait on raskaita roudan sulatukseen ym tarkotettuja.
Käviskö vesiputken sulanapitoon tarkoitettu lämmityskaapeli? Parin metrin pätkä, kiedotaan rungon ympärille ja joku vanha peitto kietastaan päälle eristeeksi?
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 21 Joulu 2018, 10:59
Kirjoittaja Härski
.. Niin. Eihän sillä ole väliä mistä se lämpö tulee ja millä se lämpö pidetään siellä missä halutaan.
Tarvittavan ylläpitolämmönhän voi tuottaa esim jollain pienitehoisella [led] lampulla ja eristyksen siihen ympärille voisi totettaa sopivalla säänkestävällä materiaalilla, mitä sattuu käsillä olemaan.
Pätkä routamattoa? Kirpparilta joku pieni talvivaate? Kaulaliina ja lasten kuratakki päälle..
Tyyli vapaa!
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 21 Joulu 2018, 15:27
Kirjoittaja jviirret
Akku lämpenee ladatessakin, eli tarviiko se muuta kuin lämmöneristeen?
Jukka
Re: Pienet kysymykset nojapyöristä
Lähetetty: 21 Joulu 2018, 17:01
Kirjoittaja jori
Hieno pyörä. 

- IMG_0804-Small.jpg (126.29 KiB) Katsottu 12431 kertaa
Missäs tuossa se akku on. Minä varmaankin laittaisin akkukoteloon pätkän sulananpitokaapelia ja kovalla pakkasella rievun päälle, ettei vie niin paljon sähköä.
Tässä sopiva kaapeli tuohon hommaan. https://www.puuilo.fi/Cobek-itsesaeaety ... kaapeli-2m