Sivu 1/2

OT: Kickbike

Lähetetty: 18 Elo 2008, 10:01
Kirjoittaja Jarcco

Aloittelin uuden lelun tekemistä, eli potkupyörä on tarkoitus synnyttää. Mallia on otettu tuolta: www.kickbike.com
Pääpointti on monipuolistaa tuota kuntoiluhommaa. Kun tekee istumatyötäkin niin välillä kaipaa vaihtelua nojakilla ajeluun. Jospa kickbikellä saisi puhallettua lisää kiinnostusta liikkumiseen? Sopiiko huonoselkäiselle? Käyttökokemukset kiinnostavat ja hyvät linkit tottakai.


Lähetetty: 18 Elo 2008, 11:05
Kirjoittaja jviirret

Kaks kesää oli tuommoinen, oikein tehdas tekoinen. Mahtava laite juuri kuntoiluun. Kun tekniikan oppii, niin rasittaa lihaksia aika monipuolisesti verrattuna esim. pyöräilyyn. Työmatkalla keskinopeus pyöri 16km/h kahta puolta. Hiki tuli aina. Tuli myytyä kun innostuin nojapyöristä. Mun kickbike oli niitä ensimmäisiä, eli ainoastaan etujarru ja ohjaustangossa ei ollut korkeuden/etäisyyden säätöä. Etujarru riitti varsin hyvin, kunhan muisti pysyä kyydissä vauhdin pysähtymiseen asti. Äkki jarrutuksissa tahtoi aina hypätä kyydistä liian aikaisin ja kickbike nousi pystyyn. Puutteeksi koin tuon ohjaustangon säätöjen puutteen, se oli mun makuun liian kaukana. Jos ei revittänyt täysillä, niin paino liikaa käsillä ja sormet puutui. Muuten tuon kans ei juuri kipuja tullut, ei polviin eikä lihaksiin, kun mikään lihas ei oikein tehnyt täysillä töitä eikä niveliin kohdistunut iskuja kuten esim. juoksussa.
Alkuperäisessä kickbikessä takapyörän napa on vakiopyörää kapeampi. Normaali navan voi nilkka epähuomiossa kopsahdella, sen verran läheltä se liippasi tuota kapeaakin napaa. Muiden valmistajien potkupyörissä lienee kuitenkin vakio napa? Rakentamisen kannattavuutta epäilen, noita kun menee huutonetissä kaupaksi 80euron hintaluokassa.

Jukka


Lähetetty: 18 Elo 2008, 11:07
Kirjoittaja jviirret

Niin ja talvella tai irtosoralla ajaminen ei oikein onnistu. Kovemmallakin hiekka/soratiellä jää maksimirasitus saavuttamatta kun jalka pakkaa lipsahtelemaan ja etäisyys maahan hieman vaihtelee.

Jukka


Lähetetty: 18 Elo 2008, 14:10
Kirjoittaja Jarcco

Käytettyjä ei kuitenkaan ole paljoa tarjolla. Uutta ei viitsi ostaa ainakaan heti, kun vähät rahat käyttää mielummin nojakkien paranteluun:)
Saapa nähdä tuleeko ongelmia tuosta takapyörästä, mulla se on vielä 20" eikä 16-18 mitä noissa originaaleissa. Arvelinkin että takapyörän pieneen kokoon on joku syy. Maavara pitänee olla mahdollisimman pieni, joku 5 cm OK?


Lähetetty: 18 Elo 2008, 14:48
Kirjoittaja jviirret

Itse ostin käytetyn suoraa valmistajalta, soitin sinne ja oli tullut kaupoista esittelylaitteita varastoon. Myi 500mk halvemmalla kuin uuden, käyttö näkyi lähinnä kolhuina, renkaat yms. uuden veroiset.
Ei se varmaan mikään käyttöä estävä tekiä tuo leveä takapyörä ole. Huomasin vain kuinka loppuun asti ajateltu tuote tuo kickbike on. Onhan näitä muillakin constructioilla:

Kuva

Kuva

Nilkan ruhjoutumisvaaraa voi pienentää tekemällä leveämmän koko rungosta.
Sitä parempi potkia mitä matalemmalla astinlauta on. Kun taas katukivetyksien yms. syiden vuoksi maavaraa kuitenkin hyvä olla riittävästi. Akseliväli on kuitenkin aika lyhyt, että tuo 5cm saattaa riittää.
Tuossa on yhdet rakennusohjeet: http://www.lobzik.pri.ee/modules/wfsect ... ?fileid=57
maavaraksi laitettu max 70mm, mutta kahdella ohuemmalla runkoputkella.
Astinlauta on hieman pidempi kuin kenkä, ja se riittää kun jalanvaihto tekniikan oppii.

Jukka


Lähetetty: 19 Elo 2008, 09:37
Kirjoittaja Jarcco

Menee vähän kaksinpuheluksi tämä aihe. Kävin oikein kokeilemassa liikkeessä Kickbike Sport Max- mallia. Todella hieno laite, runkokin harjattua alumiinia. Myyjä sanoi myynnin olleen aika vähäistä, mutta käyttäjät ovat kuulemma olleet hyvin tyytyväisiä. Heitin sitten pienen lenkin, yllättävän herkästi sillä pääsi fillarivauhtia (arviolta). Varmaan suuremmalla sykkeellä kylläkin. Jalanvaihtoa näköjään pitää opetella, jalat ei meinaa mahtua yhtaikaa laudalle. Kun tällä pääsee aika huimaa vauhtia niin töppäily jalanvaihdossa voi johtaa helposti lippoihin. Muuten se oli sellainen kuin ajattelinkin, hauska kapine kuntoiluun.
Jos olisi ylimääräistä rahaa niin tuollaisen voisi kyllä hankkia.
Mutta sitä odotellessa tehdään itse, runkoputket on pätkitty, hitsausta vailla. Aika helppo projekti verrattuna esim. nojakkiin.


Lähetetty: 19 Elo 2008, 09:56
Kirjoittaja jviirret

Tosi pro:t vaihtaa jalkaa lennosta, eli ottavat yhden juoksu askeleen väliin ja siinä vaihtuu jalka laudalle. Itse en tuota harjoitellut, mutta normaali vaihdon oppii helposti. pois lähtevän jalan kärki sivuun, toisen jalan kärki siihen, sitten pois lähtevä jalka kokonaan pois ja tulevan jalan kantakin laudalle. Ainoastaan märällä kelillä ärsyttävää, kun kuminen lenkkarin pohja kitisee kun jalkaa kääntää märällä astinlaudalla. Mulla tulee siitä äänestä kylmiä väreitä...

Jukka


Lähetetty: 19 Elo 2008, 12:41
Kirjoittaja Paavo

Taisin runoilla aiheesta liiankin syvällisesti ja pitkään, sillä foorumi heitti minut ulos kun yritin tuotostani lähettää.

Minulla on toiseksi uusimman eli neljännen sukupolven Kickbike Sport G4. Hommasin sen työmatkoille, mutta nyttemmin olen potkutellut melkein kaikki matkat vähän kuin Teletappien Pai.

Kuntoilumuotona laji on hyvä, mutta potkulauta soveltuu myös matkantekoon. Kirjoittelin aiemmin tälle foorumille osastoon "Yleistä nojapyöräilystä" --> "Kolmen pyörän loukussa?". Potkuttelu sopii hyvin kulinaristille, sillä energiaa palaa joko melko paljon tai hirvittävän paljon. Tämä riippuu vauhdista. Polkupyörien kanssa en kuitenkaan lähtisi kilpailemaan: ketjujen ja rattaiden keksiminen ei ole ihan sattumaa.

Selkäni sain kipeäksi, kun yritin potkutella työmatkaa talvella. Tämä johtui varmaan kahdestakin syystä: jalka lipsui ja kylmä puraisi selkään. Normaalisti laji käsittääkseni jopa auttaa kipuihin, sillä lihakset liikkuvat ja veri kiertää. Laji on lähempänä perinteisen tyylin hiihtoa kuin pyöräilyä.

Ihmettelen miksei potkupyöriä näe enempää. Omassa ajossani Kickbike on 10 kilometrillä vajaat 10 minuuttia pystypyörää hitaampi. Olen tuon valmis maksamaan. Vanhuksillekin voisi näitä tarjota, jalalla kun saa heti vastaan jos meinaa kaatua. Ehkä laitetta on mainotettu vähän liikaa urheilutermein.

Onkos kenelläkään kokemusta uusista, vasta markkinoille tulleista kaksipyöräisistä ja isorenkaisista rullaluistimista? En muista nimeä, mutta pyörät kiinnostaisivat, sillä ne ovat käsittääkseni ilmarenkaat! Niistä voisi tekaista pienen matkapotkulaudan, kenties renkaat sopivat sellaisenaan alumiiniseen ja taittuvaan potkulautaan.

Paavo


Lähetetty: 19 Elo 2008, 21:50
Kirjoittaja Jarcco

Tyypit on otettu, toimii!
Kuva
Suunnilleen samanlainen ajaa kuin "oikea" Kickbike. Astinlauta on jopa matalampi kuin siinä, etupäässä on noin 4 cm maavaraa. Voi olla uutuuden viehätystä, mutta erittäin positiiviset fiilikset on tuohon laitteeseen. Sama juttu ihmetyttää kuin nojakeissa, miksei näillä aja useampi? Kickbikea ei voi edes väittää kalliiksi.
Täytyy vielä lisätä jäykkäreitä ja laittaa vanerinen astinlauta.


Lähetetty: 19 Elo 2008, 21:55
Kirjoittaja Jarcco
Paavo kirjoitti:

Onkos kenelläkään kokemusta uusista, vasta markkinoille tulleista kaksipyöräisistä ja isorenkaisista rullaluistimista? En muista nimeä, mutta pyörät kiinnostaisivat, sillä ne ovat käsittääkseni ilmarenkaat! Niistä voisi tekaista pienen matkapotkulaudan, kenties renkaat sopivat sellaisenaan alumiiniseen ja taittuvaan potkulautaan.
Paavo

Kokemusta ei ole, mutta tarkoittanet Skikeä, http://www.skike.com/html3/index_1_fi.php
Skiket muuten maksaa saman kuin Kickbiken halvin malli, 269,-.


Lähetetty: 19 Elo 2008, 22:10
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Täytyy vielä lisätä jäykkäreitä ja laittaa vanerinen astinlauta.

Se oli ripeää toimintaa. Olen kateellinen moisesta.:?
Onko nuo ovaaliputki ja takahaarukan putki kiinni suorakaideputken yläpinnassa vai onko ne kairattu läpi ja kiinni myös alapinnassa? Läpiporaus ja kiinnitys molempiin pintoihin pienelläkin hitsillä on tosi luja eikä kaipaa jäykkäreitä. Läpi menevä kiinnitys on tarpeen, jos astinlaudan suorakaideputki on ohutseinäinen.

Jori


Lähetetty: 19 Elo 2008, 22:49
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Täytyy vielä lisätä jäykkäreitä ja laittaa vanerinen astinlauta.

Se oli ripeää toimintaa. Olen kateellinen moisesta.:?
Onko nuo ovaaliputki ja takahaarukan putki kiinni suorakaideputken yläpinnassa vai onko ne kairattu läpi ja kiinni myös alapinnassa? Läpiporaus ja kiinnitys molempiin pintoihin pienelläkin hitsillä on tosi luja eikä kaipaa jäykkäreitä. Läpi menevä kiinnitys on tarpeen, jos astinlaudan suorakaideputki on ohutseinäinen.

Jori

No, piti yrittää kerrankin tehdä jotain nopeasti. Sehän onnistuu tarkkuudesta tinkimällä :)
Takahaarukan putki menee läpi, etuputki ei. Reiän nyrhin lentävällä pienellä laikalla. Etuputkeen meinasin laittaa vinotuen tuohon alaputken päähän, siis etupyörän puolelle.
Putkikoot ovat: Pystyputki: 50x30x1,5 ovaali; alaputki 50x30x2 suorakaide.
+100 kg kaveri otti tyypit, selvästi oli joustoa rungossa ja välillä haukkasi soraa avonaisesta putken päästä. Pitää siihenkin tehdä viisto pää ettei töppää.


Lähetetty: 20 Elo 2008, 02:21
Kirjoittaja jviirret

Joustoa oli aidossakin kickbikessä, ja siinä ensimmäisessä mallissa muistaakseni 80kg:n painoraja?

Jukka


Lähetetty: 20 Elo 2008, 08:11
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti:

Sama juttu ihmetyttää kuin nojakeissa, miksei näillä aja useampi? Kickbikea ei voi edes väittää kalliiksi.

Kai se kalleus on suhteellista. Ei ole kallis nojakkiin verrattuna, mutta polkupyöriä saa halvemmalla. Voisi kickbiken hinnalla kuvitella saavansa jo kohtu laadukkaan vaihteettoman fillarin? Tietty perinteiset selitykset, pienet sarjat ja pieni menekki nostavat hintaa. Koskahan joku Biltema alkaa myydä moisia, vai onko noissa joku mallisuoja?


Lähetetty: 20 Elo 2008, 08:47
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Sama juttu ihmetyttää kuin nojakeissa, miksei näillä aja useampi? Kickbikea ei voi edes väittää kalliiksi.

Niinkuin tavasti tuossa sanoi, kilpailee samoista käyttäjistä kuin polkupyörä, ei kuitenkaan voi polkupyörää korvata, joten jää pelkäksi kuntoilu välineeksi. Ainakin minä koin ettei kickbikellä voi oikein hikoilematta pidempiä matkoja ajaa. Etunojassa seisoskelu on rasittavaa, toki jotkut lyhyemmät matkat menee, mutta tuo 8k:n työmatka piti ajaa "täysillä".
Kickbiken tavaran kuljetuskyky pienempi ja lasten kuljetuskykyä ei ole.
Kevyenliikenteen väylillä väliin putoaja, jalankulkijoita pitää ohitella ja pyöräilijät ohittelee. Samasta syystä lenkkeilyajo kaveriksi ei oikein kumpikaan käy.
Talviajo (ei s*tana, taasko se tuosta jauhaa... :lol: )
Nykyään tuo ilmaisesti rinnastetaan polkupyöräksi, eikä jalankulkijaksi kuten silloin kun minulla sellainen oli?

Jukka