Onkohan kukaan tehnyt koskaan asuntopyörää? Selasin sivuja ja törmäsin Brox kuljetuspyörään. http://onelessvan.blogspot.com/2007/12/ ... lever.html
Tästä heräsi ajatus että tuon tyyppiseen pyörään tai kolmipyörään jossa 2 pyörää takana vois rakentaa pidemmän tai vaikka keskeltä taitettavan lavan ja siihen avattavan teltan vähän tuon calando kärryn tyyliin. http://www.tesipeli.com/harmonycycle/calando3.htm
Tai sitten se vois olla kiinteä koppi vähän Sakarin asuntovaunun tapaan, mut siitä saattais tulla aika pitkä. Nyt kaipailen mielipiteitä taas vaihteeksi tuon asian järjellisyydestä tai järjettömyydestä. Kolmipyöräinen olis varmaan rakennettavissa helpommin kuin nelikko.
Lähetetty: 20 Elo 2008, 02:26
Kirjoittaja jviirret
"pythonautit" ovat tehneet noita tavarankuljetus trikejä: http://en.openbike.org/wiki/Python_Trikes
Helppo tehdä, kun koko tekniikka on yhdessä nipussa etupyörän ympärillä.
Jukka
Lähetetty: 20 Elo 2008, 08:10
Kirjoittaja Nebulus
Herkästi tulee mieleen noiden ratkaisujen kanssa, että eikö olisi helpompaa tehdä sutjakkaasti kulkeva peräkärry, jossa olisi tilaa teltalle ja muille asiaan kuuluville varusteille? Perhetelttakin menisi kuitenkin kohtuullisen kokoiseen tilaan ja viereen saisi varmastikin laitettua esim. kokoon taitettavan retkivuoteen.
Isoimmaksi ongelmaksi veikkaisin siis kärryn leveyden tekemää rajoitusta "asuntovaunun" leveyteen.
Lähetetty: 20 Elo 2008, 08:22
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:
Herkästi tulee mieleen noiden ratkaisujen kanssa, että eikö olisi helpompaa tehdä sutjakkaasti kulkeva peräkärry, jossa olisi tilaa teltalle ja muille asiaan kuuluville varusteille?
Varmasti helpompi, mutta:
-yhdistelmässä suurempi vierintävastus, 5pyörää 3sijaan.
-asuntopyörä on lyhyempi ja helpommin käsiteltävä kuin pyörä+kärry
Valmis asuntovaunu taas teltan sijaan kätevä esim. kuurosateisessa kelissä, voi helposti vaikka pysähtyä tien varteen sadetta pitään. En tiedä mikä on, mutta minua nämä polkupyörien asuntovaunut ja asuntopyörät kyllä kiehtoo.
Jukka
Lähetetty: 20 Elo 2008, 08:40
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:
-yhdistelmässä suurempi vierintävastus, 5pyörää 3sijaan.
-asuntopyörä on lyhyempi ja helpommin käsiteltävä kuin pyörä+kärry
Valmis asuntovaunu taas teltan sijaan kätevä esim. kuurosateisessa kelissä, voi helposti vaikka pysähtyä tien varteen sadetta pitään. En tiedä mikä on, mutta minua nämä polkupyörien asuntovaunut ja asuntopyörät kyllä kiehtoo.
Eihän siitä kyllä mihinkään pääse, että tuo sakarin vanerista tehty asuntovaunu näytti äärimmäisen hienolta. Lähinnä sitä kuitenkin mietin, että tiloiltaan sellainen on aika rajattu. Sateen iskiessä illalla olisi kiva laittaa ruokaa sisätiloissa, suojassa sääskiltä ja sateelta... ja ainahan olisi kiva, jos majoitustiloihin mahtuisi kaveri tai pari mukaan.
Python-trike telttavarustein tarjoaisi siten suurimmat tilat, asuntovaunu cooleimmat tilat.
Toki, jos perävaunusta/triken peräosastosta tekisi levitettävän sekä leveys- että pituussunnassa?
Minun asuntoperävaunussani
ongelmia ovat huono näkyvyys taaksepäin ja paino (20 kg).
Ohjaustankoon olen liittänyt molemmin puolin varrelliset taustapeilit, mutta tärinästä johtuen ei näkyvyys ole hyvä. Vaunun etu- ja takaseinään olen laittanut ikkunat, joiden läpi oli tarkoitus nähdä taaksepäin, mutta näkökiila on turhan pieni.
Tasamailla paino ei tuota ongelmia, mutta mäkisissä maastoissa pysähtyminen vastamäessä varsinkin 2-pyöräisellä vetopyörällä on melkein ylivoimaisen hankalaa.
Siksi rakensin kolmipyöräisen Komsan, mutta sen ohjauksen levottomuus, ei houkuta lähtemään pitemmille matkoille. Velomaniasta kotiinpalannut Ziphy 3 tuntuu lupaavalta, kun vaan vauhdin muistaa pitää kurissa.
Myös flevo-pohjainen tavarapyörä voisi olla hyvä lähtökohta asuntopyörälle:
Sen verran korkea, että nukkumatila ei välttämättä estä taakse näkyvyyttä.
Jukka
Lähetetty: 20 Elo 2008, 19:33
Kirjoittaja joe67
En tiedä mikä on, mutta minua nämä polkupyörien asuntovaunut ja asuntopyörät kyllä kiehtoo.
Jukka
Mullakin kiehtoo moiset vehkeet. En sitten tiedä tuleeko ite koskaan värkättyä asuntopyörää mutta ajatuksen tasolla ainakin ne viehättää.
Lähetetty: 21 Elo 2008, 14:18
Kirjoittaja irakas
Kytkin Ziphy 3 Cabrioletin asuntoperävaunuun (on muuten työnimeltään Komsa 2)
Arvata saattaa, että ajo on huteraa kovemmassa vauhdissa niin kuin olikin.
Mutta, jos pitää vauhdin kohtuullisena ja pitää ohjauskahvoista tukevasti kiinni, homma nippa nappa menettelee. Myös pysähtyminen vastamäessä onnistuu hyvin, kun on seisontajarru omalla vivullaan. Eikä aivan heti tarvitse livahtaa sadetta piiloon, kun on katos.
Arvelisin, että pääosa matkavarusteista kannattaa sijoittaa perävaunuun, mutta senpä sitten näkee.
Peruuttaminen on aivan omien lakien alaista.
sakari
Lähetetty: 21 Elo 2008, 22:35
Kirjoittaja Saku
irakas kirjoitti:
Arvata saattaa, että ajo on huteraa kovemmassa vauhdissa niin kuin olikin.
sakari
On se todella kaunis.
Eikö tuo lähde helposti "jakamaan"?
Eli peräkärry ohjaa laitetta.
t:Saku
Lähetetty: 22 Elo 2008, 11:16
Kirjoittaja irakas
Kaima kysyi:
Eikö tuo lähde helposti "jakamaan"?
Eli peräkärry ohjaa laitetta.<
Sitä pelkäsin itsekin ennen kuin kokeilin, mutta eipä juuri niin käynytkään.
Mutta, jos päästää vauhdin alamäessä liian suureksi, rupeaa Ziphy 3 helposti heijaamaan ilman peräkärryäkin. Voi vain kuvitella mitä tapahtuu peräkärryn kanssa.
Hitaammissa vauhdeissa pärjää hyvin. Kun saisi laitettua jarrut peräkärryyn, homma toimisi paremmin.
sakari
Lähetetty: 22 Elo 2008, 15:17
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Sitä pelkäsin itsekin ennen kuin kokeilin, mutta eipä juuri niin käynytkään.
Mutta, jos päästää vauhdin alamäessä liian suureksi, rupeaa Ziphy 3 helposti heijaamaan ilman peräkärryäkin. Voi vain kuvitella mitä tapahtuu peräkärryn kanssa.
Taka-akselin takapuolinen paino parantaa runko-tyyppisen ohjauksen stabiiliutta.
Perävaunun etuosan paino kytkeytyy vetonivelen kautta taka-akselin takapuoleiseksi painoksi. Välykset tietysti haittaavat, mutta ensisilmäyksellä yhdistelmän stabiilisuus vaikuttaisi paremmalta kuin vetovehkeen. Kokeile varovasti.
Perävaunussa kuljetettavaa kuormaa ei kuitenkaan saa jakaa pitkälle matkalle. Ei ainakaan siten, että raskaat painot sijoitetaan vastakkaisiin päihin. Tavarat mieluimmin yhdeksi köntiksi kärryn pyörien etupuolelle.
Jori
Re: Asuntopyörä
Lähetetty: 11 Tammi 2009, 18:01
Kirjoittaja irakas
Olen kehitellyt eteenpäin kokoon taitettavaa pyörään tai nojakkiin liitettävää asuntoperävaunua:
Olen tekemässä siitä 1:5 pienoismallia, jossa voi tutkia, miten kangas laskostuu kärryä kasatessa. Pyörään tai nojakkiin kiinnitystä varten on piirustukseen merkitty katkoviivalla vaihtoehtoinen kiinnitystapa.