Sivu 1/1
takapyörän koko ja lukkopoljin
Lähetetty: 20 Elo 2008, 14:47
Kirjoittaja pacp
Moi !!
Olen kuluvan kesän aikana ajellut nojapyörälläni useamman tuhannen
kilometrin matkan. Jostakin syystä en vain saa keskinopeutta nou-
semaan samoihin kuin mihin pystyn pystypyörälläni.
Eli nojakissani on 20" takapyörä niin kuinka paljon vai onko 24"
renkaalla varustettu pyörä aina nopeampi kuin pienemmällä pyörällä
varustettu ?
Entä kuinka paljon lukkopolkimista olisi hyötyä nojakissa, kuitenkin
lenkit joita poljen ovat pääsääntöisesti maantietä ??
Nojapyörä on rainbow longo 2 pyöränen ja
pystypyörä on helkama 5000s
Lähetetty: 20 Elo 2008, 14:50
Kirjoittaja jviirret
Ensinnäkin kysymys: Onko nojapyöräsi 2 vai 3 pyöräinen? Päässeekö kukaan trikellä yhtä lujaa kuin oikeissa säädöissä olevalla maantiepyörällä?
Jukka
Re: takapyörän koko ja lukkopoljin
Lähetetty: 20 Elo 2008, 15:06
Kirjoittaja tavasti
pacp kirjoitti:Olen kuluvan kesän aikana ajellut nojapyörälläni useamman tuhannen
kilometrin matkan. Jostakin syystä en vain saa keskinopeutta nou-
semaan samoihin kuin mihin pystyn pystypyörälläni.
Mikä pyörä, mitkä renkaat, ja millaisella pyörällä verrokkinopeudet on ajettu?
EDIT: Ja millaisessa maastossa, tasaisella vai mäkisessä maastossa?
Lähetetty: 20 Elo 2008, 22:16
Kirjoittaja Stapani
Yep
Olitko se Jukka sinä joka totesit että keskari trikellä
putoaa 5km.......allekirjoitan tämän sillä
kilpapyörällä pääsin helposti yli 30 keskariin kun
KMX:llä keskari on ollut enimmillään 26 ja rapiat....
tosin siitäkin olen yllättynyt kun painoa on KMX yli 16 kiloa
verrattuna Giant:n 8 kiloon......
Ja lukkopolkimista sen verran : pyörätyypistä riippumatta
käytän niitä aina....no ehkä kauppapyörään ei kannata laittaa,
kun niillä ei kuitenkaan oikein kiva ole kävellä.......
Taitaa olla pyöräilyn maailmassa tärkein keksintö vuosikymmeniin.....
Varaudu siihen että kestää muutaman lenkin ennen kuin lukkojen
tuomat edut tulee esiin.....
Stapani
Lähetetty: 21 Elo 2008, 07:28
Kirjoittaja jviirret
Stapani kirjoitti:Olitko se Jukka sinä joka totesit että keskari trikellä
putoaa 5km.......allekirjoitan tämän sillä
kilpapyörällä pääsin helposti yli 30 keskariin kun
KMX:llä keskari on ollut enimmillään 26 ja rapiat....
En mielestäni. Näissä pohjanmaan maastoissa olen todennut python trikeni suunnilleen yhtä nopeaksi kuin halvan ja raskaan maastopyörän. Alamäkeen pythontrike on nopeampi kuin maastopyörä, mutta maastopyörällä pääsee mäet ylös nopeammin. Kun tasaisella keskinopeus on sama, niin voi todeta että mitä mäkisempi maasto niin sitä hitaampi mun trike on suhteessa pystypyörään(ylämäessä vietetään aikaa enempi kuin alamäessä, se laskee keskinopeutta).
Lisäksi kun ottaa huomioon minkälaisista pyöristä nojakkini teen, niin todennäköisesti kilpapyörällä pääsisin kovempaa kuin noilla kaksipyöränojakeilla.
Jukka
Re: takapyörän koko ja lukkopoljin
Lähetetty: 21 Elo 2008, 10:53
Kirjoittaja jori
pacp kirjoitti:
Eli nojakissani on 20" takapyörä niin kuinka paljon vai onko 24"
renkaalla varustettu pyörä aina nopeampi kuin pienemmällä pyörällä
varustettu ?
Sekä teorian, että mittausten mukaan pienempi pyörä vierii keskimäärin huonommin kuin iso. 622 (28") verrattuna 559 (26") vierii 1% huonommin ja 406 (20") 10 % huonommin. Tällä on merkitystä sitä enemmän, mitä hiljaisemmalla vauhdilla mennään. Aloittelija, tai muuten heikkotehoisempi polkija, pääsee siis nopeammin suuripyöräisellä.
Kun vauhdit kasvavat yli 30 km/h alkaa ilmanvastus dominoida vastuksia ja pienipyöräinen kirii isopyöräisen etua kiinni siten, että kilpapyöräilijällä, joka polkee yli 300 Watin teholla pienipyöräinen onkin jo nopeampi, kuin isopyöräinen, riippuen tietysti kiekkojen rakenteesta, mutta samoilla renkailla ja kiekkorakenteilla keskimäärin.
20 tuumaisia renkaita on kuitenkin saatavana myös erittäin hyvin rullaavina ja isoja renkaita huonosti rullaavina, joten käytännössä tuo edellä selostettu ei aina heti näy.
Jos ei pienipyöräinen tunnu kulkevan, hommaa siihen laadukkaat renkaat, johon saa 7-9 bar paineet niin pääset vierintävastuksessa tarpeeksi lähelle suuripyöräistä. Tai polje hampaat irvessä kovempaa, niin suhteellinen etusi suuripyöräiseen paranee, samoin kunto. 
Jori