Oulussa kehitellään kevyttä sähköajoneuvoa
Juttu kalevasta: https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/onko ... sa/801055/
Ilmeisesti kyse 25km/h kulkevasta ajokista koska korttia ei tarvita, mutta kuljettajan kypärän puute iski heti silmään
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Juttu kalevasta: https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/onko ... sa/801055/
Ilmeisesti kyse 25km/h kulkevasta ajokista koska korttia ei tarvita, mutta kuljettajan kypärän puute iski heti silmään
Jukka
Kuullostaa halvalta ja kevyeltä kun vertaa moniin muihin saman tyyppisiin. Johtuuko ratkaisujen yksinkertaisuudesta? Mikä on vaan positiivista, monesti näitä uusia "keksintöjä" vaivaa kovin monimutkainen tekniikka.
Ihan järkevä tapa luoda yksinkertainen ja halpa ajopeli nykysääntöihin kiinalaisista sähköskootterin pyöristä. Akseliväliä hieman lyhentäisin, jotta etenevyys talvella paranisi ja sivulle kaatumista ei tarvitsisi pelätä edes yksin ajaessa. Akut luultavasti sijaitsevat edessä, joten kuorman painopisteen kannattaa olla enimmäkseen taka-akselin päällä.
Toimittaja valittaa, ettei tuota näe. Meille nojapyöräilijöille tuttu virsi. Näkymättömyys johtuu oppimattomasta silmästä. Ei osata nähdä tuntemattomia asioita. Saukin viimeisellä videolla oli tästä hyvä esimerkki. Kaksi oranssia kolmimetristä kinneriä avoimessa maastossa tulossa vastaan ja mummo tästä huolimatta yrittää väkisin kääntyä alle. Ihan oikeasti ihmiset eivät näe asioita, joita eivät ole tottuneet näkemään. Meillä on iso työ opettaa heidät. –Ei muuta kuin hommiin.
Jos tuohonkin laittaisi äänentoistojärjestelmän mistä sais valita erilaisia moottoriääniä tai vaikka lehmän ammuntaa
Jos kulkijoilla ei ole napit korvilla, jonkunlainen äänimerkki tuntuu usein auttavan, tosin kaikki ei reagoi niihinkään...
Onkohan nuo vannekoot jotain yleisiä, siis halpoja? Edessä kottikärrynpyörä? Talvella voi olla vähän pienet
Hohhoh, paljon sai laitteen näkymättämyys tosiaan, toimittajan huomiota ja kommentoijien Menee ilmeisesti samaan luokkaan ku segwayt.
PW kirjoitti:Kuullostaa halvalta ja kevyeltä kun vertaa moniin muihin saman tyyppisiin.
Eikö tuon lähin vertailukohta ole tällainen https://www.tori.fi/uusimaa/Pyrkija_E40 ... 570858.htm
Luulen että hintaa joudutaan viilaamaan ylöspäin kun huomataan mitä ongelmia täys kattaminen tuo. Ei riitä että on tuulensuojaa vaan pitää olla huurteenpoistoa, lasinpyyhkijää yms.
Jukka
Facebookissa(näkyy rekisteröitymättäkin) lisää kuvia
https://www.facebook.com/pg/sledgo/phot ... e_internal
Noista päätellen näitä on tehty jo kaksi
Jukka
PW kirjoitti:Onkohan nuo vannekoot jotain yleisiä, siis halpoja? Edessä kottikärrynpyörä? Talvella voi olla vähän pienet
Tuon takia minä siitä akselivälin lyhentämisestä puhuinkin. Periaatteessa tällaiseen voisi rakentaa segwaytyyppisen taka-akselin, jolloin etupyörän ei tarvitsisi olla maassa kuin enintään nimeksi. Etupyörä kuitenkin helpottaisi jarrutusta, kun ei tarvitsisi kallistaa taakse ennen jarrutusta. Voisi käyttää vieläkin pienempää etupyörää, eikä paksussa hangessa tarvitsisi tehdä keskimmäsitä uraa, jos ei halua.
jviirret kirjoitti:Facebookissa(näkyy rekisteröitymättäkin) lisää kuvia
https://www.facebook.com/pg/sledgo/phot ... e_internal
Noista päätellen näitä on tehty jo kaksi
Tämä vasemmanpuoleinen ajopeli kulkisi tuolla lastauksella aika paljon paremmin myös talvikelissä kuin sisaralus oikealla.
En huomaa noissa muuta eroa ku väri
PW kirjoitti:En huomaa noissa muuta eroa ku väri
Jori puhui lastauksesta, eli raskas henkilö takana kulkee paremmin kuin kevyt takana
Mä en näe tuossa mitään talvikulkuneuvoksi sopivaa. Akut kestää huonosti pakkasta, pienet renkaat kulkee huonosti epätasaisella. Oletettavasti jäykkä alusta, tämä yhdistettynä pystyyn nojakulmaan, siinä on välievyt lujilla kun pienillä renkailla rymistelee pitkin jääpolanteita. Tuollaisenaan ei minkäänlaista säänsuojaa, kopin voi arvioida kun sellainen keksitään. Ei yleistynyt Sinclair C5:kään, tässä hyvin paljon samaa.
Jukka
mutta entäs jos tuosta tehtäiskin poljettava eli jätettäisiin
pois akut ja moottorit, pistettäisiin kevyemmät kiekot tilalle
jne. saataisko heidät valmistamaan velomobiileja...
jori kirjoitti:Tuon takia minä siitä akselivälin lyhentämisestä puhuinkin. Periaatteessa tällaiseen voisi rakentaa segwaytyyppisen taka-akselin, jolloin etupyörän ei tarvitsisi olla maassa kuin enintään nimeksi. Etupyörä kuitenkin helpottaisi jarrutusta, kun ei tarvitsisi kallistaa taakse ennen jarrutusta. Voisi käyttää vieläkin pienempää etupyörää, eikä paksussa hangessa tarvitsisi tehdä keskimmäsitä uraa, jos ei halua.
Vaan eipä oliskaan enää halpa, Segway-tyyppinen toiminta maksaa jo enemmän.
Segway tyyppisiä ”autoja” löytyy youtubesta:
Jukka