Monta monituista vuotta tästä on puhuttu -> eiköhän toteuteta ensi vuonna .
Aihe nousi jälleen pinnalle tänään Rusutjärven mikroautoradalla käynnin yhteydessä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=23&t=5640
Tähän mennessä ehdotettuja kisapaikkoja (EDIT: lisäilty myös viestiketjussa myöhemmin mainittuja paikkoja):
Turun velodromi
Räyskälän SM-kisarata
Rusutjärven entinen mikroautorata Tuusulassa
Alastaron moottorirata (Ratareisi)
Arvon Kuntoajo, Kälviä
Lowride 2019:n yhteydessä (Oulu/Tornio?)
Botniaring, Jurva
Pirkan Pyöräily, Tampere
Finland Ice Marathon, nastapyöräily, Kuopio
Sorvaillaan tässä viestiketjussa Nojapyöräcup 2019 toteutusvalmiiksi, ja ajetaan se tulevana suvena .
Viimeksi muokannut tm, 10 Joulu 2018, 00:10. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Kauheen syrjässä nämä tähän mennessä mainitut osakilpailut
Taisin silloin viime kerralla ehdottaa Kälviällä järjestettävää Arvon Kuntoajoa yhdeksi osakilpailuksi. Kysyin silloin tapahtuman järjestäjiltä, että voitaisiinko samalla kuntoajon yhteydessä pitää nojapyörä osakilpailu, ja järjestäjä oli sitä mieltä, että kyllä onnistuu. Täällähän ei mitään virallista ajanottoa ole, eli itse pitäisi huolehtia ajanotosta. Osallistumismaksu on ollut ennakkoon ilmoittautumalla muistaakseni 35€ ja sillä saa ruoka ja juomahuollon lähtö/maali paikalla sekä reitin varrella olevista huoltopisteistä.
Kyseessä olisi siis 110 kilometrin maantiekisa. Reitti on Kälviä - Ullava - Kannus - Ullava - Kälviä ja tiet on hiljaisia pikkuteitä. Asfaltti on tosin paikoin aika huonokuntoista. Viime vuosina on nopean ryhmän edellä ajanut turva-auto ja jonkinlaista liikenteen ohjaustakin on ollut. Eli järjestelyt ovat olleet ihan suhteellisen hyvät.
Tästä vähän tunnelmia tämän kesän kuntoajosta. Kisailin itseäni vastaan sen 110 kilometriä.
Saahan järjestyksen selville ilman ajanottoakin(yhteislähdöllä), mutta jonkun pitää siitäkin huolehtia.
Kovin ovat suppealla alueella kisat 50x150km neliössä, noin niin kuin valtakunnalliselta kannalta. Järjestäjien kannalta se on kätevää ja alueella asuville osallistujille.
Toisaalta, jos kilpailut jakaisi tasaisesti vaikka vain puoleen Suomeen Oulu-Joensuu-Helsinki-Vaasa, ei taitaisi kukaan osallistua edes kahteen osakilpailuun. Toimiva syysteemi vaatinee alueellisen rajauksen - ainakin pääosin
....Kovin ovat suppealla alueella kisat 50x150km neliössä, noin niin kuin valtakunnalliselta kannalta...
Paikkoja saa ehdottaa ihan vapaasti . Eivätkä nuo ole mitään kiveen hakattuja, vasta ehdotuksia. Päivitetään ensin listalle potentiaalisia kohteita, ja karsitaan vasta sitten, jos on tarvetta. Nyt on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa asiaan!
Joensuu - Turku = n. 1100 km
Joensuu - Räyskälä = n. 900 km
Joensuu - Rusutjärvi = n. 900 km
Joensuu - Alastaro = n. 1000 km
Joensuu - Kälviä = n. 800 km
Joensuu - Oulu = n. 800 km
Yhteensä n. 5500 km
Ihan hyvä jos tulis pyörällä. Ei taida kuiteskaan jaksaa.
Autolla jos kulkis niin pensaa palais noin 500 eurolla.
Valitsen Räyskälän. Nähdään siellä.
Joensuu - Turku = n. 1100 km
Joensuu - Räyskälä = n. 900 km
Joensuu - Rusutjärvi = n. 900 km
Joensuu - Alastaro = n. 1000 km
Joensuu - Kälviä = n. 800 km
Joensuu - Oulu = n. 800 km
Yhteensä n. 5500 km
Ihan hyvä jos tulis pyörällä. Ei taida kuiteskaan jaksaa.
Autolla jos kulkis niin pensaa palais noin 500 eurolla.
Valitsen Räyskälän. Nähdään siellä.
Parempi vaihtoehto: ehdotat jotain paikallista fillaritapahtumaa, tai jotain muuta sopivaa paikkaa, jossa voi ajella. Saattaa joku muukin lähellä asuva tulla kanssasi ajamaan (jos ei kauempaa kukaan jaksa), ja siinä meillä on jälleen yksi uusi cupin osakilpailu.
Alla lainaus vph:n viestistä ajalta jolloin viimeksi yritettiin ”ajaa käärmettä piippuun”. Voisiko kuvitella lähteä muovaamaan kisaformaattia tältä pohjalta? Mitä kannattaisi säilyttää, mitä muuttaa? Kommentteja.
vph kirjoitti:
Ehdotukseni Nojapyörä Cupin pelisäännöistä:
Cuppiin voi osallistua nojapyörällä, jonka ajoasento täyttää WRRA:n "Recumbent Body Position" kuvauksen. Ajoasentovaatimus koskee myös täyskatettuja pyöriä (velobiileja, kinnereitä, streamlinereita).
Cupissa ajetaan kahdessa sarjassa: A: täyskatetut ja B: nojapyörät. Kummassakin sarjassa pyörien (siis kiekkojen eli rattaiden eli renkaiden) määrä on vapaa. Naiset ja miehet ja kaikki ikäryhmät ajavat samassa sarjassa.
Osakilpailuista saa pisteitä seuraavasti:
Osakilpailun maaliin ajamisesta saa kolme (3) pistettä.
Kummankin sarjan kuusi parasta saavat lisäksi sijoituspisteitä: 6-5-4-3-2-1, siis voittajalle kuusi (6) ja kuudenneksi tulleelle yksi (1) piste.
Jos osakilpailussa on sarjassa alle kuusi osallistujaa, vähennetään jaossa olevia pisteitä siten, että voittaja saa niin monta pistettä kuin sarjassa oli kilpailijoita ja muut vastaavasti aina yhden pisteen vähemmän per sijoitus. Esimerkiksi kolmen osallistujan osakilpailussa sijoituspisteet olisivat 3-2-1.
Lopullisessa pistelaskussa huomioidaan kunkin osallistujan osalta 3 eniten pisteitä tuonutta osakilpailua.
Cupin pistesaldo - siis sijoitustaulukko - on julkinen, se pidetään näkyvillä nojapyöräfoorumi.fi sivustolla.
Cuppiin osallistuminen ei vaadi jäsenyyttä RRF:ssä eikä nojapyöräfoorumi.fi:ssä.
Osakilpailuun osallistumisesta on ennakkoon ilmoitettava Cupin pistelaskijalle (miten ja kenelle?).
Cupissa ei jaeta palkintoja, eikä itse Cuppiin osallistuminen ole maksullista. Mahdolliset ratavuokrat ja pyöräkilpailun järjestäjän kilpailumaksut kukin osallistuja maksaa itse, siten kuin kunkin kilpailun järjestäjä ilmoittaa.
Kukin osallistuja osallistuu osakilpailuihin täysin omalla vastuullaan. Nojapyörä Cup ei ole minkään yhdistyksen tai yrityksen toimintaa, ainoastaan harrastajien keskenään yhdessä sopima järjestely ja pistelaskusysteemi, josta kukaan tai mikään ei kanna minkäänlaista vastuuta tai rasitetta.
Cupin osakilpailut, niiden luonne ja lukumäärä pyritään päättämään mahdollisimman hyvissä ajoin, viimeistään tammikuussa 2017.
Jostakin on aloitettava, joten olisko tuossa pohjaa keskustelulle ja säätämisen väännölle
Tuon pistelaskusysteemin taustalla oleva logiikka on tämä: kun pelkästä osallistumisesta (tai siis maaliin asti ajamisesta) saa jo merkittävän määrän pisteitä, se kannustaa osallistumaan mahdollisimman moneen tapahtumaan ja osaltaan vähentää homman racing luonnetta (jota moni ehkä vähän vierastaa (?), siirtäen painoarvoa enemmän sosialisointiin ja yhdessä tekemiseen. En tiedä onko oikeasti noin, mutta niin mä sitä mietin
Tuohon sijoituspistelaskentaan pikku muutos. Nythän voittaja saa 6pistettä jos kisaan on ilmoittautunut 6 ajajaa, vaikka maaliin ei ajaisi kuin se voittaja. Kaverien kannattaa ilmottautua vaikkei olisi aikomustakaan ajaa? Pitäisikö olla niin että maksimipistemäärä tulee maaliin ajaneiden nojapyöräilijöiden määrän mukaan?
Joensuu - Turku = n. 1100 km
Joensuu - Räyskälä = n. 900 km
Joensuu - Rusutjärvi = n. 900 km
Joensuu - Alastaro = n. 1000 km
Joensuu - Kälviä = n. 800 km
Joensuu - Oulu = n. 800 km
Yhteensä n. 5500 km
Ihan hyvä jos tulis pyörällä. Ei taida kuiteskaan jaksaa.
Autolla jos kulkis niin pensaa palais noin 500 eurolla.
Valitsen Räyskälän. Nähdään siellä.
Parempi vaihtoehto: ehdotat jotain paikallista fillaritapahtumaa, tai jotain muuta sopivaa paikkaa, jossa voi ajella. Saattaa joku muukin lähellä asuva tulla kanssasi ajamaan (jos ei kauempaa kukaan jaksa), ja siinä meillä on jälleen yksi uusi cupin osakilpailu.
Parempi vaihtoehto: ehdotat jotain paikallista fillaritapahtumaa, tai jotain muuta sopivaa paikkaa, jossa voi ajella. Saattaa joku muukin lähellä asuva tulla kanssasi ajamaan (jos ei kauempaa kukaan jaksa), ja siinä meillä on jälleen yksi uusi cupin osakilpailu.
Juu. Ainahan voi järjestää itse. Hymiö.
Ainahan se joku (teppo) on joka itse järjestää. Ja sit joku (tero) tulee ja voittaa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Se, että Joku järjestää jotakin pääkaupunkiseudulle ei ole millään tavalla pois meiltä jotka ei siellä asuta.
b) vaihtoehto kun ei ole se, että tuo Joku tulee ja järjestää meidän kotikulmilla jotakin vaan, se ettei hän järjestä mitään missään.
Melkein yhtä huono vaihtoehto c) Joku järjestää salaa jotakin Jossakin, eikä kerro siitä foorumilla mitään koska inhoaa näitä "väärin järjestetty" kommentteja.