Sivu 6/12

Re: Dumbo

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 09:40
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti:

Tota naruperää kun sopivan kieroon kattoo [ajattelee], niin tulee mieleen että voisi hyvinkin olla mahdollista nivelöidä taka-akseli sopivasti vinoon, jolloin taka kautta pyöräyttämällä takarengas käätyisi selkänojan ohi, laskeutuen istui bosan päälle.. Vai?

Meinaan, ei tarttis nyplätä rengasta irti!

Hankalahan se on hahmotella jetsulleen pelaamaan, mut kunhan nyt tuli mieleen.

Kannatettava ajatus, jos ois tekemässä taiteltavaa pyörää, mutta tässä on ideana pieniksi palasiksi purkaminen. Penkkikin pitää saada irti jotenkin kätevästi, kunhan keksin miten se toteutetaan.


Re: Dumbo

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 13:38
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:

Toimisiko tuollainen salpakiinnitys rungossa? Rungon yläpuolelle hitsataan stopparipalikka, jota vasten alapuolen salpa kiristää. Runkoputki on 40 x 40 ja päällyputki 45 x 45 x 2. Hieman jää välystä, mutta osaisiko tuo salpa kiristää sen pois?

Tuossa jää 1 mm välystä, joka on aika sopiva että osat lähtee helposti irti. Maalikin mahtuu väliin. Itse tein päälle kiristettävän putken hitsaamalla kahdesta kulmapalasta, puolen millin pelti välissä. Veteli sen verran hitsatessa, että turhan tiukka tuli. Pitääkin käydä irrottamassa omasta rungon puoliskot ennenkuin ruostuvat kiinni.
Tuosta salvasta en osaa sanoa, vähän epäilyttää että löystyy ajan kanssa. Pantaliitos olisi hyväksi havaittu ja käy neliöputkeenkin. Mutta salpa olisi helppo kokeilla, sittenhän tietäisi.


Re: Dumbo

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 14:02
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Toimisiko tuollainen salpakiinnitys rungossa? Rungon yläpuolelle hitsataan stopparipalikka, jota vasten alapuolen salpa kiristää. Runkoputki on 40 x 40 ja päällyputki 45 x 45 x 2. Hieman jää välystä, mutta osaisiko tuo salpa kiristää sen pois?

Kuva
Laskeskelin, että aika tiukalle tulee menemään jopa salvan ruuvin lujuuden suhteen. Saati mutterin päiden, tai vastakoukun. Sadan kilon ukko päällä ja polkemassa jyrkkään ylämäkeen aiheuttaa hakaan pahimmillaan noin tonnin vedon. Koukku ainakin antaa periksi. Kiilaliitos olisi hyvä, koska sitten välys jäisi niin pieneksi, että salvan jousto kykenisi sen kompensoimaan venähtämättä.

Pastorin tandemiin tehtiin sisälle menevään osaan päähän paksunnokset. Muistaakseni pekät hitsit, jotka hiottiin puolen millin korkuisiksi. ja ulkopäähän 1mm peltikiila kahdelle puolelle.

Näihin pyöien runkojatkoksiin mietin joskus työkalua, jolla neliöputkeen tehtäisiin kartio/kiila-muoto. Paksuhkosta teräslevystä tehtyä kiilamaista putkea käyttäen voisi toisen puoliskon putken venyttää suppiloksi ja toisen puristaa suppuun. Kiilakulma niin loivaksi, ettei irtoa itsestään, mutta niin jyrkäksi, ettei tule liian syvä ja juuttuva rakenne. Kokeilla pitäsi.


Re: Dumbo

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 15:29
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Laskeskelin, että aika tiukalle tulee menemään jopa salvan ruuvin lujuuden suhteen. Saati mutterin päiden, tai vastakoukun. Sadan kilon ukko päällä ja polkemassa jyrkkään ylämäkeen aiheuttaa hakaan pahimmillaan noin tonnin vedon.

Valaises hieman mistä siihen noin suuri veto tulee :?


Re: Dumbo

Lähetetty: 31 Joulu 2018, 16:18
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Laskeskelin, että aika tiukalle tulee menemään jopa salvan ruuvin lujuuden suhteen. Saati mutterin päiden, tai vastakoukun. Sadan kilon ukko päällä ja polkemassa jyrkkään ylämäkeen aiheuttaa hakaan pahimmillaan noin tonnin vedon.

Valaises hieman mistä siihen noin suuri veto tulee :?

Laskin niin, että linkku vetää tukipalaa vasten välykset toiseen laitaan. Sisäputken pää koskettaa ulkoputken yläpuolen sisäseinämää. Laskelma perustui siihen, että välykset pysyvät samassa laidassa, eikä liitos lenksu polkemisen tai kuoppien tahdissa.


Re: Dumbo

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 15:09
Kirjoittaja PW

Käviskö runkoputkien kiristykseen lyhyt pikalinkkupultti?
Päällimmäinen putki halkastu ja siinä hitsatut reijät - joista pikalinkku puristaa. Helppo ja nopee irrottaa ilman työkaluja. Jos kiinnike ois sopivassa kohdassa, penkin sais edestä kiinni samalla pikalinkulla.


Re: Dumbo

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 15:50
Kirjoittaja Vilijami

Tuota pikalinkkuahan pitää melkein kokeilla!


Re: Dumbo

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 21:19
Kirjoittaja jooseha

Mahtaiskohan katkaisukohdan kiinnipitoon riittää se että takahaarukan naru olisikin etuosassa kiinni :? Tällöin naru vetäisi liitosta kokoajan kiinnipäin.

Jokatapauksessa liitoksen elämistä voisi pienentää katkaisemalla etu- ja takarungon putkenpäät holkin sisällä viistosti, jolloin välykset pakottuisivat aina samaan laitaan.


Re: Dumbo

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 22:11
Kirjoittaja Härski

Hyviä ideoita joosehalta.
Tällä geometrialla vaan näyttää vahvasti siltä että polkuvoimat lykkää rungot väkisin erilleen pelkällä narukiinnityksellä.Taakse nojaaminen ja jarruttaminen takarenkaalla näyttäis vetävän rungot suoraan irti toisistaan. :|


Re: Dumbo

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 22:35
Kirjoittaja PW

Jos penkki ois edestä kiinni eturungossa?


Re: Dumbo

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 10:29
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Mahtaiskohan katkaisukohdan kiinnipitoon riittää se että takahaarukan naru olisikin etuosassa kiinni :? Tällöin naru vetäisi liitosta kokoajan kiinnipäin.

Jokatapauksessa liitoksen elämistä voisi pienentää katkaisemalla etu- ja takarungon putkenpäät holkin sisällä viistosti, jolloin välykset pakottuisivat aina samaan laitaan.

PW kirjoitti:

Jos penkki ois edestä kiinni eturungossa?

Nämä on kaikki loistavia ideoita! Kiitos :D


Re: Dumbo

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 11:18
Kirjoittaja Vilijami

Tuossa parannukset: narun kiinnitys eturunkoon tappi reikään kiinnityksellä, penkki eturunkoon koukulla (vai oisko tappi reikään parempi?), sisäputken sahaus viistoon ja lukot molemmille sivuille.

Muoks. pitäiskö viistous olla toiseen suuntaan, niin kuskin paino ja lukot vetäis välystä pois samaan laitaan?


Re: Dumbo

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 15:14
Kirjoittaja jooseha

Mitäs jos katkaisukohdan holkki olisi pystyssä? Silloin sitä ei tarvitsisi lukita lainkaan ja katkaiseminen olisi helppoa.

Härski kirjoitti:

Taakse nojaaminen ja jarruttaminen takarenkaalla näyttäis vetävän rungot suoraan irti toisistaan. :|

:o Mikäs rungot silloin erilleen tuuppaisi? Jotta naru sallisi liitoksen aukeamisen, tarvitsisi takarenkaan liikkua eturunkoa kohden. Takajarrutus pyrkii juuri päinvastaiseen.
Mä kyllä epäilen ettei Viljami laita takajarrua. Helpottaa purkamista.


Re: Dumbo

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 15:28
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Mitäs jos katkaisukohdan holkki olisi pystyssä? Silloin sitä ei tarvitsisi lukita lainkaan ja katkaiseminen olisi helppoa.

Katkasukohta vois olla ohjausnivel, muuta holkkia ei tertteiskaan?


Re: Dumbo

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 16:00
Kirjoittaja jooseha

Onko sulla tarkoitus purkaa penkki levyiksi? Jollei ole esitän takarunkoon muutosta, siten että haarukka olisi nivelöity heti selkänojan taakse ja taittuisi runkoputken viereen. Jotenkin tälleen:

Dumbo muutos.JPG
Dumbo muutos.JPG (17.07 KiB) Katsottu 1949 kertaa

Ei tee penkkipaketista merkittävästi isompaa, mutta vähentäisi purkamista.