SakuLep kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen aihe. Tällainen peli pitäisi kyllä olla kevyempään karavaanailuun.
Minkälaiset rakentelumahdollisuudet ketjun aloittajalla on?
Sopisiko kuvan 2T3 malli rungoksi? Tuota kun vähän kasvattaisi, niin sehän olisi kuin telttasänky renkailla. Tuossa pitää puntaroida vaan se asia, että miten istuimen liinan sais suht helposti pujoteltua koko rungon pituudelle, aina nukkumisen ajaksi. Vikuproppi tai telttapatja on kotirakentajalle suht helppo ja halpa materiaali katteeksi. Mun allekirjoituksesta löytyy linkki Räntäpäivän kinneriin joka on tällainen kaksiraiteinen kolmipyörä katettuna ja sähköavustettuna.Rakentelumahdollisuudet ovat budjetin puolesta laajat mutta aikaisempaa kokemusta ei ole laisinkaan, saatikka tällä hetkellä sopivia tiloja. Ajattelin ensi kesänä aloittaa itse rakentamisen, nyt olen lähinnä suunnittelun aloittamis vaiheessa eli olen pohtinut muotoa ja sen vaikutusta kinnerin parhaimpaan ominaisuuten eli minimaaliseen ilman vastukseen.
Tuo runko näyttää omaan silmään huteralta tähän tarkoitukseen.
En tosin edes hahmota kaikkia osia rungossa enkä ymmärrä miksi vaikkapa pyörät ovat tuolla tavoin aseteltu.Tavoite on kuitenkin tehdä kauan kestävä kinneri jäykällä rungolla.
Mielestäni aloituksessa mainitsemani lapinmatka esimerkki antaa aika hyvän kuvan siitä että mitä kinnerin pitäisi kestää ja siitä mihin sen tulisi soveltua. Jos koko yön sataa paksua räntää niin heiveröinen katto ei sitö kestä ja heikko runko vähintäänkin vääntyy. Siinä loppuvat yöunet äkillisesti.Saku.
Edit: korjattu typoja
2T3 on kaksiraiteinen, helpompi ajaa esim maantienlaitaa jos tärinäraita, eikä ihan joka monttua tiestä löydä, niinku normitrike.
Mitä tuohon runkoon tulee, sehän riippuu ihan putken vahvuudesta, miten tukeva se on mutta tuollaisenakin kestänee hyvin. Liian raskasta ei kannata tehdä, ihan vaan varmuuden vuoksi.