Joo, laita vain Tapsa pitkät kammet pyörääsi. Kampikeskiötä pitää tietenkin nostaa pidennyksen verran ylemmäs, jottei kampien päät rajoita etupyörän kääntymistä. Tai itse asiassa puomia pitää nostaa enemmänkin, koska kampi taakse alaviistoon ulottuu lähemmäs kiekkoa kuin kammenpidennyksen verran.
Polvet nousee korkeammalle, joten pitää ohjaustankoa säätää hamsterimallissa lähemmäs rintakehää, jottei ota reidet kiinni ohjaustankoon.
Näkyvyys eteen huononee, kun polvet ja jalat nousee näkökenttään, joten pitää nostaa istuinta ylemmäs, jottei turvallisuus huonone. ...No, nyt ne polvet ottaa jo rintakehään kiinni.
Ketjuvoima lisääntyy ja ketjut kuluvat ja katkeavat, kun kovasti polkaisee. Tässä näitä haittapuolia noin aluksi.
Mitä noista pidemmistä kammista on sitten hyötyä.
Jalan nopeus kasvaa, joten vaihdetta ei tarvitse valita niin pieneksi kuin lyhyemmillä kammilla. Ja... ja... ja... ...en keksi muuta kuin jalkojen liikeratojen laajentamisen, mikä on ihan kivaa venyttelyä, jos on trikoot jalassa, mutta farkuilla tuo aiheuttaa vain vaikeuksia.
Pystypyörässä pitkät kammet pienentävät hieman ilmanvastusta, joten kiilusilmä kyyrypyöräilyssä tuosta voisi hieman olla jopa hyötyäkin, kun koukussa oleva jalka tuottaa vähemmän otsapintaa, suorana oleva jalkahan on joka tapauksessa suorana alhaalla kaikilla kampipituuksilla.
Tuo ilmanvastushyöty on kuitenkin jo ulosmitattu aikoja sitten ja nykyisten kampien pituudet ovat tuohon mitaansa valiutuneet ilmanvastushyödyn huomioiden. 175 mm Kammet ovat siis tuosta syystä jo pidemmät kuin ergonomisista syistä kannattaisi olla, koska ilmanvastushyöty. Syvää kyykkyä vastaava polven kulma, josta ponnistamista pitkät kammet vaativat, ei ainakaan terveellinen ole.
Nojapyörällä sama pitkien kampien aiheuttama polven syväkyykkyasento ja polvien nouseminen korkealle ilmavirtaa vastaan aiheuttaa vain suurempaa ilmanvastusta, joten ainakaan nojapyörässä ei ilmanvastussyystä kannata pitkiä kampia käyttää.
Kannattaa kyllä kokeilla, jos ei muuten osaa hahmottaa, mitä pitkät kammet aiheuttavat. Hommaa vain heti kunnolla pitkät, niin hahmotat ainakin nuo tuossa edellä kuvailemani muutokset ajoasentoon ja tilantarpeeseen.
Kuntosalilla voisi kyllä olla hienot jotkut oikein pitkät kammet. Laajentaisi liikeratoja ja venyttäisi jalkoja, eikä ilmanvastuskaan haittaisi, vaikkei aivan kyyryssä polkisikaan. Tien päällä liikkuvassa pyörässä en noista usko olevan hyötyä ennen kuin joku sellaisen hyödyn minulle konkreettisesti osoittaa.