Sivu 1/1

Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 19 Marras 2018, 09:44
Kirjoittaja Tapio.Ängeslevä

Onko kilpapyöräilyssä määrätty poljin kammelle maksimi /minimi pituutta?
Kenellä on nyt lyhimmät kammet. Kenellä pisimmät.
Mistä sais pidempiä kuin 195mm.
ps. Ostin rautakaupasta sen pisimmän rautakangen. Sorkkarautakin on aika pitkä, kumpaakaan en aijo lyhentää.
Tapsa.


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 19 Marras 2018, 10:45
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.bikester.fi/shimano-deore-x ... 95430.html 180mm ovat pisimmät joita saa ilman suurempia miettimisiä . Kuka kieltää itse tekmästä . Niin saat vaikka rautakanget siihen . :twisted:


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 19 Marras 2018, 10:46
Kirjoittaja Hopea

Aiheeseen voi perehtyä rakenteluosiossa lyhennettyjä kampia koskevassa ketjussa http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3813 (33 sivua). En viitsinyt etsiä sieltä vastausta tähän. Jos se ei ole siellä, joku tietävämpi varmaan kertoo...


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 19 Marras 2018, 11:11
Kirjoittaja Vilijami

http://zinncycles.com/Zinn/custom-cranks/
Tuolta saa kampia 220mm saakka.

Muoks. Näköjään löytyy useampikin kun kooklettaa "crankset 220mm"


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 19 Marras 2018, 17:52
Kirjoittaja PW

Muistaakseni eräällä foorumilaisella oli 99mm kammet, lyhyempiäkin kokeili mut palas takas "pidempiin" ;)
Mut ei kai Tapsa sitä halunnu tietää ;) :mrgreen:


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 19 Marras 2018, 20:08
Kirjoittaja jori

Joo, laita vain Tapsa pitkät kammet pyörääsi. Kampikeskiötä pitää tietenkin nostaa pidennyksen verran ylemmäs, jottei kampien päät rajoita etupyörän kääntymistä. Tai itse asiassa puomia pitää nostaa enemmänkin, koska kampi taakse alaviistoon ulottuu lähemmäs kiekkoa kuin kammenpidennyksen verran.

Polvet nousee korkeammalle, joten pitää ohjaustankoa säätää hamsterimallissa lähemmäs rintakehää, jottei ota reidet kiinni ohjaustankoon.

Näkyvyys eteen huononee, kun polvet ja jalat nousee näkökenttään, joten pitää nostaa istuinta ylemmäs, jottei turvallisuus huonone. ...No, nyt ne polvet ottaa jo rintakehään kiinni.

Ketjuvoima lisääntyy ja ketjut kuluvat ja katkeavat, kun kovasti polkaisee. Tässä näitä haittapuolia noin aluksi.

Mitä noista pidemmistä kammista on sitten hyötyä.

Jalan nopeus kasvaa, joten vaihdetta ei tarvitse valita niin pieneksi kuin lyhyemmillä kammilla. Ja... ja... ja... ...en keksi muuta kuin jalkojen liikeratojen laajentamisen, mikä on ihan kivaa venyttelyä, jos on trikoot jalassa, mutta farkuilla tuo aiheuttaa vain vaikeuksia.

Pystypyörässä pitkät kammet pienentävät hieman ilmanvastusta, joten kiilusilmä kyyrypyöräilyssä tuosta voisi hieman olla jopa hyötyäkin, kun koukussa oleva jalka tuottaa vähemmän otsapintaa, suorana oleva jalkahan on joka tapauksessa suorana alhaalla kaikilla kampipituuksilla.

Tuo ilmanvastushyöty on kuitenkin jo ulosmitattu aikoja sitten ja nykyisten kampien pituudet ovat tuohon mitaansa valiutuneet ilmanvastushyödyn huomioiden. 175 mm Kammet ovat siis tuosta syystä jo pidemmät kuin ergonomisista syistä kannattaisi olla, koska ilmanvastushyöty. Syvää kyykkyä vastaava polven kulma, josta ponnistamista pitkät kammet vaativat, ei ainakaan terveellinen ole.

Nojapyörällä sama pitkien kampien aiheuttama polven syväkyykkyasento ja polvien nouseminen korkealle ilmavirtaa vastaan aiheuttaa vain suurempaa ilmanvastusta, joten ainakaan nojapyörässä ei ilmanvastussyystä kannata pitkiä kampia käyttää.

Kannattaa kyllä kokeilla, jos ei muuten osaa hahmottaa, mitä pitkät kammet aiheuttavat. Hommaa vain heti kunnolla pitkät, niin hahmotat ainakin nuo tuossa edellä kuvailemani muutokset ajoasentoon ja tilantarpeeseen.

Kuntosalilla voisi kyllä olla hienot jotkut oikein pitkät kammet. Laajentaisi liikeratoja ja venyttäisi jalkoja, eikä ilmanvastuskaan haittaisi, vaikkei aivan kyyryssä polkisikaan. Tien päällä liikkuvassa pyörässä en noista usko olevan hyötyä ennen kuin joku sellaisen hyödyn minulle konkreettisesti osoittaa.


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 25 Marras 2018, 11:23
Kirjoittaja Tapio.Ängeslevä

Vähän kieli poskessa, kyselin noista kampi pituuksista.
Hetki sitten nostin pyöräni huoltopöydälle ja mittasin.
Jos kuvittelemme kampikierroksella ylä ja alakuolokohdon niiden ero on minulla kun poljen lookin maantie klosseilla, niinkin paljon kuin 14cm.
Miten? Kun lähellä yläkuolokohtaa oikaisen nilkan ja kohdistan voiman kengän kärkeen, on kengän kärjestä matkaa polikimen keskiöön 10cm.
Vastaavasti kun lähellä alakuolokohtaa vedän poljinta, on kengän pohja 4cm lähempänä poljin keskiötä. Tästäpä syystä vetäminen ei ole niin tehokasta kuin työntö.
Jalan työntäessä 175mm kampi onkin hetken aikaa 275mm
Vastaavasti jalan vetäessä on kampi lyhemmilään 135mm.
Olen polkenut Fujiani vuodesta 2003 175mm kammilla enkä ole edes harkinnut niiden vaihtamista.
Tapsa.


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 25 Marras 2018, 13:22
Kirjoittaja jooseha

Mulla jalkaterä kuluu jalkaan eikä kampeen :roll:


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 25 Marras 2018, 14:57
Kirjoittaja Tapio.Ängeslevä

:roll: Eikä nilkassa ole etes niveltä.... Hah hah!
Tapsa.


Re: Lyhennetyt poljin kammet...?

Lähetetty: 25 Marras 2018, 15:53
Kirjoittaja PW

Voihan sen voiman mitata vaikka lonkkanivelestä mut ei se kampea pidennä, eikä lyhennä ;)