Sivu 1/1

Takavetonen taitto/kaupunkipyörä

Lähetetty: 01 Tammi 2019, 22:36
Kirjoittaja Hirven Noja

Alkaa elämäntilanne pikkuhiljaa näyttää siltä, että joutuu jossain vaiheessa lähtemään opiskelemaan jonnekkin ”suureen maailmaan” :roll: täältä maalta. Nojapyöräilystä en kuitenkaan suostu luopumaan, niin jokin helposti kuljetettava nojakki täytyis tehdä. Ajatuksena olis hyödyntää kotopuolesta löytyviä osia, mutta ketjut ehkä joutuu ostamaan uudet.

Mallailin eilen jo kiekkoja lankkujen väliin ja haalin erilaisia luovuttajapyöriä ja osia kasaan. Ajatuksena olis tehdä swb -tyyppinen ja takavetoinen pyörä. Jousitukset on tulossa molempiin päihin, kun siellä kaupungeissa on kuulemma kaikenlaisia kanttikiviä ym. harmeja :shock: . Kiekkoina on 26” ja levyjarrut taitaa tulla, kun löytyi sattumalta niihinkin osat romulavalöydöksistä. Lisäksi aikomuksena olisi laittaa nivel johonkin penkin etureunan alle, jotta saisi helposti taitettua esim hissiin sopivaksi, ja jos vaikka junaan kyytiinsaamistakin helpottaisi. Eikä tietenkään haitanne, vaikka mahtuisi henkilöautonkin sisään kiekkoja irroittamatta. Nivelen ajattelin ottaa taittopystäristä, jollaisen runko on myös ilmaantunut nurkkiin pyörimään. Nivel vaikuttaa senverran tukevalta, että uskoisin nojakissakin kestävän.

Vielä kun lakkaisi tulemasta taivaalta tavaraa niskaan niin voisi rueta paloittelemaan ja kasailemaan uudestaan, kun tuolla kylmän konehallin sisällä ei oikein viitsi rälläköidä, saati sitten hitsata, ettei koko rakennus pala pois.


Re: Takavetonen taitto/kaupunkipyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 16:04
Kirjoittaja Hirven Noja

Tänään vähän sain jo pätkittyä, kun sähkötkin tulivat takaisin, viitisen tuntia olivat vain poissa tällä erää.

Taittonojakin hahmottelua 1.jpg

Jäin kuitenkin pohtimaan, pitäisikö emäputken takaakin runko tehdä 2" x 1,5mm putkesta, kuten etupuomin varmaankin tulen tekemään, vai tuleeko liian löysärunkoinen, jos käyttää tuon taittopyörän rungon ovaaliputkea, joka on mitoiltaan noin 36,5 x 63mm? Paksuutta en vielä saanut selville kun en sitä ruennut pätkimään. Tuon runkoputken käyttämisen hyötyjä voisi olla siinä oleva mutka, jonka ansiosta rungon etuosa voisi paremmin mahtua taittumaan penkin alle/viereen, kuin jos tekisi vain suorasta putkesta. Voihan sitä tietenkin kokeilla tuolla, ja jos tuntuu liian veltolta niin vaihtaa toiseen, mutta kysynpä nyt muidenkin mielipidettä.

Taittonojakin hahmottelua 2.jpg

Ajatuksena tuli mieleen siis, jos laittaisi tuon punaisen putken päähän tuon nivelen, ja mustaa taittopyörän runkoa nivelestä emäputkeen asti?


Re: Takavetonen taitto/kaupunkipyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 16:20
Kirjoittaja jooseha

Tuo ovaali on pystysuunnassa jäykempää. Kokeilisin sillä ensiksi. Samalla on kenties mahdollista säästää hieman työtä.
Autoon purkamatta mahtuminen on kätevää mutta 559 kiekot on sen verran isot että tehokkaasti saa taittua tai auton pitää olla iso. Mun pyyttoni täyttää tämän juuri ja juuri. Yleensä otan kuitenkin takarenkaan irti, niin mahtuu keskikokoiseen autoon sen kummemmin sovittelematta.


Re: Takavetonen taitto/kaupunkipyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 18:23
Kirjoittaja jori

Takavetoisessa pitää muistaa, että ketjulinjaa ei kannata viedä kauas runkoputkesta, jottei ketjuvoimat taivuttele runkoa sivulle polkemisen tahtiin.


Re: Takavetonen taitto/kaupunkipyörä

Lähetetty: 02 Tammi 2019, 18:25
Kirjoittaja Vilijami
Hirven Noja kirjoitti:

Voihan sitä tietenkin kokeilla tuolla, ja jos tuntuu liian veltolta niin vaihtaa toiseen, mutta kysynpä nyt muidenkin mielipidettä.

Aivan. Kokeilee tuolla. Ei siitä niin huono tuu, etteikö sitä vois tehdä uudestaan :D


Re: Takavetonen taitto/kaupunkipyörä

Lähetetty: 05 Tammi 2019, 23:12
Kirjoittaja Hirven Noja

Nyt on runko emäputkesta takahaarukkaan asti jokseenkin kasassa:

Taittonojakin runkoa 2.jpg
Taittonojakin runkoa 2.jpg (269.72 KiB) Katsottu 2408 kertaa

Tuosta kuvasta poiketen on jo penkin alle tuleva putkikin paikoillaan, mutta en siitä muistanut kuvaa ottaa. Kampipuomi on tarkoitus tehdä pituudeltaan kiinteäksi, joten seuraavaksi voisi laittaa penkin, joka täytyisi mielellään saada mahdollisimman helposti irrotettavaksi ja hieman säätövaraakin olisi hyvä olla. Taakse on aikomuksena laittaa 40mm pakoputkiklemmari, johon hitsaan kiinni pätkän hydrauliputkea, jonka läpi sitten penkin kiinnitys tapilla ja sokalla. Edessä tämä ei kuitenkaan onnistu, koska runkoputki on ovaalia, joten siihen pitäisi kehittää jotain. Ideoita?
Vähän mietin, että kaksi lattaa pystyyn runkoputken sivuille, ja penkin puolelle vastaavat, kummallekkin puolelle muutama reikä, joista myös tappi ja sokka läpi, mutta tuossa voinee olla vaarana lattojen vääntyminen, jolloin syntyy välystä.

runko taitettuna.jpg

Takapyörä jää taitettuna etupyörää taaemmaksi, koska ajatuksena oli, että saisi taittumaan, vaikka penkki olisikin paikoillaan. Ukrainan penkki on kuitenkin senverran leveä, ettei taida kovin paljoa taittua penkkiä irroittamatta