Sivu 3/4

Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 10:33
Kirjoittaja Pastori
Kimple kirjoitti:

Minkälaisiin emäputken/laakeripesän mittoihin päädyitte?
Minkä hintainen emäputki/laakeripesä olisi?

Jorin kanssa perjantainan juteltiin että jokin piirros olisi hyvä tehdä. Hymiö.
Joten ei aiis ole vastausta vielä näihin kysymyksiin.

En usko että tämä nyt mitenkään hurjan kallista tulee olemaan.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 10:57
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:

En usko että tämä nyt mitenkään hurjan kallista tulee olemaan.

Edes vähän tarkempi hinta vois määrittää ostohalukkuuden?


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 11:56
Kirjoittaja PW

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5496
Tuollahan on jo monta piirrosta, pitäs vaan päättää mikä laakeri - eli minkä paksuinen akseli, 10mm,12mm vai jotain muuta :?


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 16:21
Kirjoittaja Vilijami

Esitän laakeriksi tätä 6004 tyyppiä. Helppo saatavuus ja tarpeeksi iso akseli. Riittävän jämerä jopa toispuolikiinnitykseen.
Akselina voi käyttää putkea jos pultti tuntuu liian painavalta. 20mm putkeakin löytyy helposti.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 17:25
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5496
Tuollahan on jo monta piirrosta, pitäs vaan päättää mikä laakeri - eli minkä paksuinen akseli, 10mm,12mm vai jotain muuta :?

Tuota päättämistä se piirros juuri tarkoittaakin. :)

Mitä ilmeisimmin 47 ulkomittainen on helpoin saada sopimaan runkoputkien kokoihin. Laakerien kestävyys tuossa mittaluokassa on aivan riittävä, joten näistä 47 ulkomittaisista pitäisi sitten valita sopivista kevyin. Siksi tarjoaisin 25 mm sisäreikäistä. Mitä isompi sisäreikä, sitä vähemmän reunoja, siis painoa. 6005RSH on 25 mm sisämitalla 20 grammaa kevyempi kuin 6204RSH 20 mm akselilla.

Kouran reikiä on vaikea porata tarkasti oikeaan mittaan. Siksi ehdotin jossain aiemmin, että nämä reiät ostettaisiin kaupasta ja hitsattaisiin kiinni. Tässä tapauksessa ne voisi olla mahdollista valmistaa samassa yhteydessä kunnon koneella pyöreiksi ja sileiksi ja tarkkamittaisiksi, niin voisi sitten käyttää pistoakselina pelkkää putkea.

Emäputken pituusmitta pitää valita mahdollismma yleispäteväksi. Tämä tarkoittaa, että pituus pitää olla mahdollisimma lyhyt, mutta niin pitkä, että voimat eivät nouse liian suuriksi ja vähän vinompikin runkoputki on siihen vaivatta hitsattavissa kiinni.

Noilla ehdoin piirros kannattanee tehdä, vai onko jollain muita näkökulmia emäputkisarjan mittoihin liittyen.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 17:28
Kirjoittaja jori

Vilijami ehti ehdottaa 42-millistä sillä aikaa kun kirjoittelin omaa viestiäni. Hyvä vaihtoehto kaikin puolin muuten, mutta 50 runkoputki pitää tuohon kiinnittäessä litistää ja sovituskin on syvempi. :?


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 18:02
Kirjoittaja jooseha

Jos laakeri on 42 milliä, tulee emäputken ulkohalkaisijaksi vähintään 45 milliä. 50 millisen putken sisämitta on 47 milliä. Kummallekin puolelle jää siis enintään millin rako. Ainakaan itsen en jaksaisi nähdä vaivaa putken litistelyyn, koska kiinni hitsatessa tuo rako katoaa väkisinkin. Joku esteetikko varmaan litistäisi :)

Ja ei. En ole tilaamassa.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 18:09
Kirjoittaja PW

Jos Jorin ehdottamat laakerit on yhteensä 40g kevyemmät, kumpaan suuntaan vakaa heilauttaa 25mm akseliputki? Riippuu seinämän vahvuudesta?
Pysynkö siis vanhassa hyväksi havaitussa? Teen itse ja säästän? ;)


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 19:18
Kirjoittaja jori

On aivan selvää, että tuolle 42-20 laakerille tehty emäputki on selvästi kevyempi.

Pelkät laakerit ovat kymmenen grammaa laakeria kohti kevyemmät kuin 6005 ja sekä ulkoputki (12%), että putkiakseli (25%) ovat kevyemmät. Laakerien kantokyvyssä on 31% ero.

Yhteensä puhutaan sisäputki ja väliholkki 15+15 mm ja ulkoputki 15 mm = 45 mm leveän summittain emäputken mittaisen vajaan parimillisen teräspalan painosta, eli noin 100 grammasta.

Paksumpaa puoltaa paitsi parempi kantavuus, jolloin on mahdollista samoilla kuormilla käyttää 30% lyhyempää emäputkea ja matalampi sovituskolo runkoputkessa. Ohuempaa puoltaa n. 120g pienempi paino.

Pitää vielä huomenna töissä tarkistaa, onko 20 mm ohutseinäputken käytössä akselina mitään ongelmaa. Jos ei ole, lienee parempi kallistua ohuemman emäputken valintaan.

Palataan asiaan huomenna.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 19:36
Kirjoittaja Jarcco

Jorin ehdotusta kannatan, pesän (ulkoputki) voi tehdä vaikka 51x2 pakoputkesta: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000029751
Putken sisään samasta kamasta sahattu halkaistu holkki, kuten Jviirret taisi ehdottaa.
Laakeripesän pituus pitänee olla ainakin 80 mm, että esim. 50 mm putken vino istutus onnistuu. Pienahitsillekin pitää jäädä tilaa.
Ja voisin ostaa yhden, siltä varalta että tulee tarve tehdä "selänkuntoutuspyörä". Tuossahan ei jäisi paljon koneistelua, mutta kun kotikonstein on vaikea saada aikaan suoria putken päitä, niin ostaisi mielellään valmiit. Ja tosiaan vielä latan pätkät 25 mm reiällä kouraa varten.
Edit, Pienempi vaihtoehtokin käy minulle jos siihen päädytään. Mielummin valitsisin laakeripesässä laakerin kohdalla 2 mm seinämän, joka ei toteudu jos käytetään 45 mm putkea. Minusta ohjainlaakeri ei ole sellainen kohde mitä kannattaa optimoida ihan minimiin. Kovassa vauhdissa kahteen osaan ratkeava runko tuntuu aika ikävältä ajatukselta.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 25 Helmi 2019, 19:59
Kirjoittaja jooseha

Eikös pw:llä ole 20 millin hydrauliikkaputki menestyksekkäästi tandemissa? Sitä löytääkin helpommin kuin samankokoista huonekaluputkea.

Itse näen ainoan tarpeen 25 milliselle toispuoleisessa nivelessä vaikka 20 millinen kestää siinäkin. Isompi olisi jäykempi.

Jarcco kirjoitti:

Jorin ehdotusta kannatan, pesän (ulkoputki) voi tehdä vaikka 51x2 pakoputkesta: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000029751

Tuo on 50,8x1,5 millistä 2 metrin pätkä. Tulee väljät laakeripesät :(
Mulla on vastaavasta putkesta tehty emäputki pyyttonissa. Rälläkällä katkaistut päät ilman ongelmia ja mellapeltiä laakerin ja putken välissä poistamassa väljyydet. HItsasin aika pian päälle vahvikkeeksi halkaistun putken. Laakeripesä(korkeus 52mm) jousti liikaa. Tulee huono hinta-laatusuhde, jos moisen koneistuksesta maksaa. Itsetehtynä taas hyvä :)


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 08:09
Kirjoittaja PW

Oisko syytä siirtää tää ohjausnivelkeskustelu tuonne http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5496? Ei tartteis kahta ketjuu selata :?
Tuolla tuntu painottuvan ohuempiin akseleihin, 10 - 12 - 15mm, 15mm akseli löytys hydrauliikka putkesta.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 08:36
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Vilijami ehti ehdottaa 42-millistä sillä aikaa kun kirjoittelin omaa viestiäni. Hyvä vaihtoehto kaikin puolin muuten, mutta 50 runkoputki pitää tuohon kiinnittäessä litistää ja sovituskin on syvempi. :?

Ei tarvi litistää. Tekee emäputken halkaisijaksi 47mm, niin on just 50x1,5 tai 50x50x1,5 sisämitan verran.


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 11:42
Kirjoittaja PW

Sitä paitsi oon jo näköjään ostanu 15-32-9 laakerit (6002 2RS), edellisen mbbohjauslaakerikeskustelun jälkeen. Tarkotus vissiin rakentaa pyörä - aurinko paistaa, joko alotetaan? ;)
Ps kivan kevyeltä tuntuu laakerit kädessä ;)


Re: QD Karhee mietinnässä

Lähetetty: 26 Helmi 2019, 11:49
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Sitä paitsi oon jo näköjään ostanu 15-32-9 laakerit (6002), edellisen mbbohjauslaakerikeskustelun jälkeen. Tarkotus vissiin rakentaa pyörä - aurinko paistaa, joko alotetaan? ;)

Minkä tyyppistä mbb:tä ois tällä kertaa tulossa?