Mistä osia?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Mistä osia?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Yksi kaveri (ei mikään nettiaktiivi, eikä kielitaitoinenkaan) kyseli mistähän nojakinrakentaja saisi osia. Suurin ongelma on Tadpolen etunavat, mistä ihmeestä sellaisia saa? Ja entäs tavalliset fillarin osat, mistä niitä kannattaa ostaa? Halvat saa tietysti romis-pyöristä, tai ostamalla biltemasta fillarin, mutta mistä saa haluamiaan palikoita kilpailukykyiseen hintaan? Tarve ei ole millekkään extereme-erikoiselle, mutta pientä halua löytyy valkata mitä ostaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No en tiedä kannattaako, mutta ainakin saa käsityksen normaali pyöräliikkeiden hintatasosta: http://www.pyoratohtori.fi/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Suomessa on tehty ainakin yksi kolmipyöräinen tilaamaalla Greenspeediltä piirustukset, rungon putket, etunavat ja istuimen "nauhat". Muut osat hankittiin Suomesta. Pyörästä tuli erittäin hyvä, melkein saman tasoinen kuin tehdastekoinen ja paljon halvempi. Pyörä taitaa olla vieläkin jossakin päin Suomea liikenteessä.

Minua vähän ihmetyttää miksi rakentelijat yrittävät tehdä esim. kolmipyöräisiä "omasta päästään", kun valmiita piirustuksia saisi halvalla tai jopa ilmaiseksi?

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mistä osia?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:

Yksi kaveri (ei mikään nettiaktiivi, eikä kielitaitoinenkaan) kyseli mistähän nojakinrakentaja saisi osia. Suurin ongelma on Tadpolen etunavat, mistä ihmeestä sellaisia saa?

Mitenkäs olisi maastopyöräkäytössä yleistyvät 20mm etunavat? Niistä työnnetään vain ko:n paksuinen akseli läpi ja kiristetään. Pitäisi olla hyvinkin kestävää tekoa. Myös levyjarruille on kiinnikkeet vakioina. Käytettyinä löytyy ainakin osoitteesta: http://ridefree.fi/forum/viewforum.php?f=2

Tuon näköisiä siis, nuo päätyjen osat pysyvät paikoillaan navan pyöriessä:
Kuva

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Pedakraftilta (Saksasta) saa tilattua valmiita tadpole etukiekkoja (rumpujarrulla), eivätkä ole kovin kalliitakaan. http://www.pedalkraft.de/laufradb.htm

Sivut ovat saksankieliset, mutta englanninkieliset tilaukset ymmärretään hyvin. Olen tilannut täältä mm. renkaita ja hyvin on toiminut. Tilaus pitää maksaa etukäteen tilille.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tradotim myy pyörätuolitarvikkeita ja myös rumpujarrullisia pyöriä. Hintoja en tiedä.
http://www.tradotim.fi
http://www.tradotim.fi/Rolko_3_Pinnapyorat.pdf

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Ilpo kirjoitti:

Minua vähän ihmetyttää miksi rakentelijat yrittävät tehdä esim. kolmipyöräisiä "omasta päästään", kun valmiita piirustuksia saisi halvalla tai jopa ilmaiseksi?

Laita Ilpo linkki tänne. Voihan olla, etteivät tiedä. Arvelen kuitenkin, että siinä on kyseessä itse tekemisen ihanuus eikä niikään lopputuloksen optimaalisuus.

Jori

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mainitut Greenspeedin kauppaamat ainaskin löytyy tästä: http://www.greenspeed.com.au/plans.html

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Ilmaiset kolmipyöräisen piirustukset/ohjeet:
http://www.ihpva.org/com/PracticalInnov ... index.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Arvelen kuitenkin, että siinä on kyseessä itse tekemisen ihanuus eikä niikään lopputuloksen optimaalisuus.

Jotenkin tuntuu että nuo ilmaiseksi jaeltavat suunnitelmat eivät välttämättä edes ole kovin optimaalisia. Tadpolejen suunnitelmiin en ole perehtynyt, mutta esimerkiksi monissa SWB malleissa ja suunnitelmissa pistää silmään ihan turhaan tekekemällä tehty korkeus. Pienillä runkomuutoksilla istumakorkeudesta saisi monessa tapauksissa jopa 10cm pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Ilpo kirjoitti:

Ilmaiset kolmipyöräisen piirustukset/ohjeet:
http://www.ihpva.org/com/PracticalInnov ... index.html

Nämähän ovat hyvät sivut kolmipyörään liittyvään tekniikkaan tutustumiseen, mutta piirustukset, tai edes kunnollinen suunnitelma, tämä dokumentti ei ole.

Hyvin vähän otetaan arvoanalyyttistä kantaa konstruktiovaihtoehtoihin. Joitain mittoja on esitetty piirroksissa, mutta varsinaista yksityiskohtaista mitoitusta ei ole tehty.


Noita kaupallisia piirustuksia en ole nähnyt, mutta epäilen, että niiden sisältämä informaatio on samalla tavalla vajavaista mitoitusten työmenetelmäkohtaisilta osilta. Tällaisten ohjeiden käyttämien pyörän tekemiseen vaatii vankan putkirakenneosaamisen, polkupyöräalan perustekniikoiden tuntemusta ja paljon mielikuvitusta aukkopaikkojen ohittamisessa. No, sitähän tuo alusta itse tekeminenkin on. Katsellaan mallia vähän sieltä ja lisää tuolta, opetellaan perusasiat ja niiden konstruktiiviset toteutustavat ja tehdään viimein oman harkinnan mukaan.

Kiitos linkistä Ilpo, tästä on paljon apua, kun voin kertoa paikan, josta pääsee alkuun aiheeseen tutustumisessa. Kun nämä asiat on omaksunut, on jo paljon helpompi keskustella yksityiskohtien konstruktiivisista vaihtoehdoista ja niiden argumenteista.

Jori

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Laita Ilpo linkki tänne. Voihan olla, etteivät tiedä. Arvelen kuitenkin, että siinä on kyseessä itse tekemisen ihanuus eikä niikään lopputuloksen optimaalisuus.

No täytyy sanoa että en minä tiennyt, ja kaveri varmasti vielä vähemmän.
Lisäksi, ei minun käsittääkseni ole olemassa yhtä ainoaa optimia, erilaisista lähtökohdista saadaan erilaiset optimit. Valitsemalla väärät lähtökohdat voidaan optimin sijasta saada pessimi, mutta ei mikään kehity jos kaikki uskovat sokeasti samaa totuutta.

Vaikka onhan se niinkin, että se timanttirunkoinen fillari on hyvä ja toimiva, mitäs me täällä pyöritellään propellia hatussa? Ihan kuin chopper-väki oli tyrmistynyt jukan ajatuksesta käyttää auton rengasta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

http://www.jetrike.com/plans.html
Tuosta löytyy tadpolen työpiirustukset. Näissähän on vain se ongelma että kaikkia materiaaleja ei tältä puolen palloa löydy, joten sitä soveltamista joutuu kuitenkin tekemään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Ilpo kirjoitti:

Minua vähän ihmetyttää miksi rakentelijat yrittävät tehdä esim. kolmipyöräisiä "omasta päästään", kun valmiita piirustuksia saisi halvalla tai jopa ilmaiseksi?

Laita Ilpo linkki tänne. Voihan olla, etteivät tiedä. Arvelen kuitenkin, että siinä on kyseessä itse tekemisen ihanuus eikä niikään lopputuloksen optimaalisuus.

Jori

Tässä asiassa olen Jorin kanssa täysin samaa mieltä. On aivan eri asia tehdä käsityöläisesti jonkun toisen suunnitelmien mukaan kuin tehdä luovasti omien pähkäilyjen perusteella jotain uutta. Ja voi sitä riemua ja tyytyväisyyttä, jos sattuu onnistumaan. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

http://www.jetrike.com/plans.html
Tuosta löytyy tadpolen työpiirustukset. Näissähän on vain se ongelma että kaikkia materiaaleja ei tältä puolen palloa löydy, joten sitä soveltamista joutuu kuitenkin tekemään.

Katsoin läpi nuo piirustukset. Eivät anna mielestäni aihetta tiukkaan noudattamisen, vaikka se tässä tapauksessa olisikin mahdollista. Mitoitus on tehty cad-ohjelman ehdoilla eikä niinkään koneenpiirustusperinteen (edes amerikkalaisen) mukaisesti .
Lähes kaikki kuvat on mitoitettu hierarkisoimatta mittoja. Täytyy siis itse tietää, mikä on olennaista, mikä ei. (Ei menisi harjoitustyönä läpi).
Konstruktio ei ole tasaluja, eli rakenteesta löytyy selvästi muuta rakennetta heikompia paikkoja - muut osat ovat siis liian painavia. Rakenteissa turhaa monimutkaisuutta, jopa ihan konkreettisesti.
Keskimärin kuitenkin ihan hyvää rakennesuunnittelua. En kuitenkaan lähtisi ainakaan itse kopioimaan näitä. Saman toiminnallisuuden saa kyllä aikaan paljon vähemmälläkin työllä.

Nojapyörä on teknisenä tuotteena vielä nuori tulokas ja kehittyy pitkin harppauksin. Ennen kuin pyörät alkavat muistuttaa rakenteiltaan erehdyttävästi toisiaan, ja rakenteelliset muutokset harvinaistuvat ja pienenevät, ei pelkkään kopiointiin mielestäni kannata tyytyä. Nojapyörien rakenne elää vielä niin paljon, että itserakentajan kannattaa käyttää harkintaa ja tehdä oman päänsä mukaan. Ainakin, milloin se näyttäisi tuottavan ilmeisiä etuja. Niin toimii tekniikan evolutio. Vaikka löytyisi hyvät piirustukset, edes klassikoiden tiukassa kopioinnissa en näe mieltä, sillä helposti tehdasolosuhteissa toteutettavista rakenteista voi kotipajaolosuhteissa tulla varsin työläitä. Soveltaa täytyy siinäkin.

Jori

Vastaa Viestiin