Komposiitti nojakin rakentaminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Stapani kirjoitti:

Yep

Catrike Speed 13,6 kg
tataa olla tadpolen
kevyimpiä tehdasmalleja....
http://www.catrike.com/speed.htm

Suoraan sanoen minä en usko, että tuo Catrike on noilla kuvan varusteilla tuon painoinen. Se 11 kiloakin taitaa olla lähinnä markkinoitipuhetta. Jukka tuossa kertoikin syyn epäilyihini. Maantiepyörän runko voidaan tehdä alle kilon painoiseksi, kun oikein hifistellään, mutta nojapyörä ja varsinkin nuijapää, kantavat rakenteen aivan eri periaatteella. Pysypyörä on periaatteessa sauvaristikko, joka on kuormankantokykyynsä nähden erittäin kevyt rakenne. Sitäpaitsi voimien kuljetusmatkat ohjauspylväs-keskiö-takanapa ovat minimaalisen lyhyitä verrattuna trikuun.

Jori

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

"Kyllähän se teoriassa on mahdollista, kuten pystärin tekeminen alle 4kg painoiseksi"

Olit oikeassa, alle 3 kg :
http://www.hilavitkutin.com/2008/09/05/ ... lpapyoran/

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Teuvo, voisitko muokata ensimmäisestä viestistä tämän aiheen otsikkoa paremmin sisältöön sopivaksi. Ihan vaan myöhemmän löytämisen helpottamiseksi. Tässähän on koko ajan kyse komposiitti trikun rakentamisesta, ei niinkään nojapyörän rakentamisesta yleisesti. Laita vaikka "Hiilikuituisen nojakolmipyörän rakentaminen" tms. Varsinkin kun yleiskategoria on jo Nojapyörän rakentaminen.

Jori

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Maantiepyörän runko voidaan tehdä alle kilon painoiseksi, kun oikein hifistellään, mutta nojapyörä ja varsinkin nuijapää, kantavat rakenteen aivan eri periaatteella. Pysypyörä on periaatteessa sauvaristikko, joka on kuormankantokykyynsä nähden erittäin kevyt rakenne. Sitäpaitsi voimien kuljetusmatkat ohjauspylväs-keskiö-takanapa ovat minimaalisen lyhyitä verrattuna trikuun.

Jos kevyen triken haluaa, niin lienee järkevämpi yrittää lähestyä asiaa Jouta/hipparion/python-trike suunnasta? Vai onko, kaarre nopeudet tippuu kyllä :cry: Tai sitten Baccura:

Kuva

Tai samalla, paremmin näkyvällä periaatteella Strike:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Uskokaa tai älkää, ajokunnossa alle 10 kiloinen tadpole on olemassa:
http://www.ice.hpv.co.uk/custom_trikes/ ... _light.htm
Jos hinta ei ole este niin kyllähän vieläkin paremmaksi voi panna. Runkokin on tuossa vielä patarautaa :)

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

entä kinneri

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Nuijapäistä on saatu positiivisiä esimerkkej hyvien linkkien ja ohjeiden kautta. Entä kinneri - onko siitä tarjolla jotain lupaavaa. Toinen aivopuoliskoni haravoi kaikista näistä trikeistä vastausta voisiko niiden runkojen kuoria levitellä pintoina kinnerin rungoksi ulkopintaan.
Kinnerihän voisi olla kumollaan olevan kanotin kaltainen jonka pohjaan on sahattu istumalaatikon kokoinen reikä, istuin kaukalon edessä olisi tukikaari pyörien ripustuksen ja kojetaulun kohdalla.

Kinnerissä ei tarvitse olla lattiaa.

Koteloidut pyörät voisivat olla ripustettu peräsimen tapaan pitkällä, ylös-alas väljällä olkatapilla ulkonevaan kaareen joihin löysiin voisi ehkä löytyä sopivia joustoja.

Olen tehnyt harrastushistoriani aikana useitakin sisämuotteja - tiedän niiden työläisyyden mutta saattaisin tehdä sellaisen vielä jos onnistuisimme haravoimaan mallikkaan ja toimvan kinnerin mallin. Sisämuottiin tekeminen vaatisi kevlaria ja epoksia ja ne kaikki kymmenen oheistarviketta ja työkalua--- lämpökaapin---mutta sittenkin.

Teuvo

Viimeksi muokannut Teuvo, 09 Syys 2008, 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: entä kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teuvo kirjoitti:

Kinnerihän voisi olla kumollaan olevan kanotin kaltainen jonka pohjaan on sahattu istumalaatikon kokoinen reikä, istuin kaukalon edessä olisi tukikaari pyörien ripustuksen ja kojetaulun kohdalla.

Tuohon kohtaan huomautan jalkojen vaatimasta tilasta. Polvien liikeratojen kohdalle ei voi oikein laittaa mitään vahvikkeita, tai et näe ajaessa eteesi. Tietenkin istumakorkeutta voisi nostaa, mutta se nostaa painopistettä. Kun painopiste nousee, kaatumisherkkyys lisääntyy ja sen kompensoimiseksi pitää leveyttä lisätä ja se taas lisää painoa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Kenkien ja polvien vaatima tila

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kenkien ja polvien vaatima tila kinnereissä peittää näkyvyyttä. Itse ajattelisin matkia Karpion viitoittamalla linjalla eli tehdä kengille "palot" tai kotelot tai minkä nimisiä ne sitten olisivatkaan.

Istuma aukko voisi olla niin pitkulainen että polvet voisivat liikkua avotilassa. Tai vois niitäkin hiukan kai koteloida tai "konepeltiä" keskeltä alaspäin notkistella.

"Kaari" voisi olla tosikaareva ja reunustaa vahvikkeena avotilan reunoja joista se voisi jatkua vielä takahaarukkana. Tähän jo haarukaksi muuttuneeseen kaareen voisi yrittää intekroida myöskin istuimen.

Kenkien vaatima kotelorakenne tukisi osittain polkimien ripustusta, osa tuesta tulisi ulkovaipan mukana ja helmoihin voisi lisätä tarvittaissa jotain tukevaa. Se etuvaihtajan asennusputken tynkä voisi olla osa rakennetta ja yläpuolinen tuki keskiölle. Mielenkiintoista olisi laittaa ketjun ohjurit/ suojatkin tukemaan keskiöö.

Eräällä tavalla sanottuna: se runko joka näissä kolmipyörissä on tähän saakka ollut polkian alapuolella nostettaisiin kinnerissä polkian ympärille ja osittain yläpuolellekkin.

Tiedän että polkian ja polkimien välin pitää olla pyhästi notkumaton, sen asian tueksi minulla on tässä tietsikkani vieressä, käden ulottuvilla hiilikuituputki jonka pituus 1,5m ja halkaisia jotain 45mm ja paino 486g ja tämän olen monesti laittanut päistä tuentaan ja itse hyppinyt sen keskellä, eikä se ole vielä edes ritissyt kunnolla. Tällaiset jutut eivät ole toivottavia mutta ovat kuin varalla jos muuten ei saa jäykkää niin sitten pitää tällaisilla se lopuksi tehdä, eivätkä ne enää sittenkään vielä vie projektia täysin suohon.

Eli: runko pitää yleensä tehdä mahdollisimman kevyeksi eikä pistää varmuudeksi varmuuskertoimia. Tällaisissa kokeilun varaan joutuvissa projekteissa on pakko mennä kokeilun avulla eteenpäin ja yrittää siinä edetessä korjailla ja viritellä.

Se että projekti olisi muodoiltaan pätevä ja komponentit kohdallaan ja oikeissa asennoissa olisi jo projektin kannalta aloituskelpoinen.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Uskokaa tai älkää, ajokunnossa alle 10 kiloinen tadpole on olemassa:
http://www.ice.hpv.co.uk/custom_trikes/ ... _light.htm
Jos hinta ei ole este niin kyllähän vieläkin paremmaksi voi panna. Runkokin on tuossa vielä patarautaa :)

Miksi kaikki oli tehty hopealla juottamalla? Niin ohutta materiaalia että hitsaaminen ei onnistu?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: entä kinneri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teuvo kirjoitti:

Nuijapäistä on saatu positiivisiä esimerkkej hyvien linkkien ja ohjeiden kautta. Entä kinneri - onko siitä tarjolla jotain lupaavaa. Toinen aivopuoliskoni haravoi kaikista näistä trikeistä vastausta voisiko niiden runkojen kuoria levitellä pintoina kinnerin rungoksi ulkopintaan.

Kantava kori-ideaa on pyöritelty ennenkin, mutta lowride.infon johtava lujuuslaskentainsinööri Jori on ainakin tyrmännyt idean, ketjuvoimien takia tarvitaan (apu)runko.

Kevyen katteen tekemisestä on aiemminkin keskusteltu, mm täällä: http://lowride.info/phpBB2/viewtopic.php?t=359

Oma veikkaukseni on, että kevyen katteen voi saada näillä:

  • Joku vaanhtomuovi, mahdollisesti kevyt laminointi, tai sitten ei.
  • Putki-kehikko ja kangas pingotettuna. Putket alumiinia tai hiilikuitua?
  • Hiilikuitu?

Kompromissien kuningas on tietysti edellisten yhdistelmät, esim:

  • Keulassa hiilikuitua, saadana haluttu pyöreä nokka.
  • Muuten etuosa vaahtomuovia, selkeitä loivasti kaarevia pintoja
  • Takaosaan putkikehikon päälle 'sukka', tavoitteena vain suorat pinnat peräkartion saamiseksi
Teuvo kirjoitti:

Kinnerissä ei tarvitse olla lattiaa.

Lattia ei ole tärkeä jos halutaan vain sadesuoja, mutta jos tavoitteena on myös vauhti pitää lattiakin tehdä. Näin ainakin ameriikankieliset kate-sivut sanovat...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

"Kantava kori-ideaa on pyöritelty ennenkin, mutta lowride.infon johtava lujuuslaskentainsinööri Jori on ainakin tyrmännyt idean, ketjuvoimien takia tarvitaan (apu)runko."

Mehän keksitään täällä kaikenaikaa pyörääkin uudelleen niin miksi ei kinneriä saisi uudelleen keksiä. Vuosi on pitkä aika ja uusi talvikausi harrastuksineen olisi tosi surkea jos pitäisi turvautua menneen talven lumiin ja kuka sanoo ettei tässä olisi tullut uutta esille verrattuna viime talviseen. Kannattaa vaan sisukkaasti jatkaa keksimistä ja me kaikkihan olemme taas vuoden viimetalvisesta vanhempia ja viisaampia.

"Lattia ei ole tärkeä jos halutaan vain sadesuoja, mutta jos tavoitteena on myös vauhti pitää lattiakin tehdä. Näin ainakin ameriikankieliset kate-sivut sanovat..."

Meinasinkin katsoa tuota juttua sitten joskus myöhemmin, siihen juuri voisi esim. joku irroitettava kangas olla hyvä, vaikka vetoketjulla että pääsee altapäin huoltamaan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jos lähtisin tekemään kinneriä, tekisin tämän tyyppisen:

Kuva

Suunnitelman poljinsysteemiä voi keventää, jättämällä pois poljinkampi oikealta.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Jos raidetangon nostaa ohjaustangon korkeudelle niin voisiko siitä ohjata.

Vosiko raidetanko olla ohjaustanko? Onkohan tuollaista missään näkynyt?

Niin - ja siitä potkupallotakajousesta kysyisin saman muotoisesti - onko sellaisia jossakin näkynyt.

Nämä nyt olivat sellaisia haarukointeja - tai sohaisuja - jotain jotka joskus pilkahtavat jonkun kanssa jutellessa, joista ei varmaksi tiedä että ovatko ne enemmän vaikkapa vain jutun höysteeksi tarkoitettuja.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kysyisin ensiksi oletko sinä se kaveri, joka olit pystypyörällä ja pakettiautolla mukana viimekesän Eco-Tripillä?

Teuvo kirjoitti:

Jos raidetangon nostaa ohjaustangon korkeudelle niin voisiko siitä ohjata. Voisiko raidetanko olla ohjaustanko? Onkohan tuollaista missään näkynyt?

Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat? Jos mahdollisesti tarkoitat tadpolen raidetankoa olisi se asennettava alas. Ylhäälle asennettuna se tekisi istumaan menon hankalaksi. Ja yleensähän ei kai hyvässä tadpolessa ole suoraa raidetankoa, koska pyörät kääntyvät eri kulmissa.. <

Niin - ja siitä potkupallotakajousesta kysyisin saman muotoisesti - onko sellaisia jossakin näkynyt.

Minkälainen se semmoinen on?<

Nämä nyt olivat sellaisia haarukointeja - tai sohaisuja - jotain jotka joskus pilkahtavat jonkun kanssa jutellessa, joista ei varmaksi tiedä että ovatko ne enemmän vaikkapa vain jutun höysteeksi tarkoitettuja.

Eihän sitä koskaan tiedä, milloin oudostakin päähänpistoista kehkeytyy hieno keksintö :shock:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

"Kysyisin ensiksi oletko sinä se kaveri, joka olit pystypyörällä ja pakettiautolla mukana viimekesän Eco-Tripillä?"

http://www.elisanet.fi/turun.nojakki/kapteeni.jpg

Olen. Ja minua on kiinnostanut se Sinun istuinratkaisusi - riittääkö se remmeistä ja kumiköysistä rakennettu istuin Sinun mielestäsi ainoaksi jousitukseksi esim. kinneriin ettei tule terävissä kuopissa "verenmaku" suuhun niin kuin eräs mies luonnehti.

http://www.elisanet.fi/turun.nojakki/

Vastaa Viestiin