Sivu 1/8
Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 05 Helmi 2019, 19:38
Kirjoittaja samuel
Edit. Lisätty viimeisin kuva letjun alkuun.

Tämä on nyt talven trendi Pirkanmaalla, pitkän akselivälin fätti.
Low
Slack
Long eli pole:n pyöristä lainattu slougani 
Akseliväliksi pitäis tulla alle 2m, istumakorkeus 50cm.
Monta asiaa on vielä ratkaisematta mutta tästä se lähtee.
Kunhan saa ajettavaan kuntoon niin eturenkaaseen tulee sähköapu.
Ideoitu moottori renkaan yläpuolelle, siitä ketjuveto renkaalle.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 06 Helmi 2019, 09:10
Kirjoittaja irakas
Miksi ei napamoottori eteen tai mieluummin taakse. Edessä tulisi sutinaa.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 06 Helmi 2019, 09:53
Kirjoittaja kemppes
LWB:ssä ohjaus vaatii laajempia ja nopeampia liikkeitä vähäisemmän ketteryyden vuoksi, miten painava moottori etupyörässä vaikuttaa tähän ?
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 06 Helmi 2019, 10:20
Kirjoittaja samuel
Tässä mennään (taas) budjetti edellä eli käytetään mahdollisimman paljon olemassa olevia osia.
Aluksi jopa ajattelin naittaa kaksi tavallista kehää vierekkäin ja silleen tehdä fättivanteet mutta kun halavalla sain niin päätin ostaa.
Kehässä vasemman ja oikea puolen pinnat on n. 4cm leveydellä toisistaan, ja nykyisessä etumoottorissa navan pinnojen leveys on muistaakseni 5,5cm.
Toisin sanoen pinnat olisivat melkein pystysuorassa, ei tule tukeva vanne.
Keskimoottoriksikin napaa mietin mutta sitten menettää etuvedon hyödyn ja moottorin painon etupyörältä.
Lisäksi etuveto rauhoittaa keulan vetelyä, siksi aion soveltaa.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 06 Helmi 2019, 10:22
Kirjoittaja samuel
samuel kirjoitti:Tässä mennään (taas) budjetti edellä eli käytetään mahdollisimman paljon olemassa olevia osia.
Aluksi jopa ajattelin naittaa kaksi tavallista kehää vierekkäin ja silleen tehdä fättivanteet mutta kun halavalla sain niin päätin ostaa.
Kehässä vasemman ja oikea puolen pinnat on n. 4cm leveydellä toisistaan, ja nykyisessä etumoottorissa navan pinnojen leveys on muistaakseni 5,5cm.
Toisin sanoen pinnat olisivat melkein pystysuorassa, ei tule tukeva vanne.
Keskimoottoriksikin napaa mietin mutta sitten menettää etuvedon hyödyn ja moottorin painon etupyörältä.
Lisäksi etuveto rauhoittaa keulan vetelyä, siksi aion soveltaa.
Moottori tulee juuri emäputken eteen, joten se ei (toivottavasti) liikaa lisää kiertomomenttia.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 06 Helmi 2019, 10:23
Kirjoittaja samuel
KEMPPES: LWB:ssä ohjaus vaatii laajempia ja nopeampia liikkeitä vähäisemmän ketteryyden vuoksi, miten painava moottori etupyörässä vaikuttaa tähän ?
Moottori tulee juuri emäputken eteen, joten se ei (toivottavasti) liikaa lisää kiertomomenttia.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 14 Helmi 2019, 21:28
Kirjoittaja samuel
Takahaarukka rakentuu pikkuhiljaa.
Materiaalina 20x40x1 putki, korvat 25x25x3 kulmarautaa.
Kakkosneloset on kaapparisirkkelillä katkaistu, joten pitäisi olla tasaiset.
Alustana tukevahko pöytälevy johon porailin 10cm ruudukolla reiät.
Tällä keinolla pitäisi renkaan ja haarukan akseli olla aika saman suuntaiset.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 19 Helmi 2019, 19:18
Kirjoittaja samuel
Keltaisella vatupassilla runko pystyyn ja vihreällä penkin tukiraudat vaakaan.
Kun edes tällasta saumaa kun tulis joka kerta 
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 19 Helmi 2019, 20:44
Kirjoittaja Pastori
samuel kirjoitti:Keltaisella vatupassilla runko pystyyn ja vihreällä penkin tukiraudat vaakaan.
Nyt alkaa jo olla vähän liikaa. Kaksi vatupassia. Ei meillä täällä kaukana idässä ole kuin yksi. PW lähetti sen mulle just postissa. Joten saattaa olla jo hukassa.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 19 Helmi 2019, 21:01
Kirjoittaja samuel
Pastori kirjoitti:samuel kirjoitti:Keltaisella vatupassilla runko pystyyn ja vihreällä penkin tukiraudat vaakaan.
Nyt alkaa jo olla vähän liikaa. Kaksi vatupassia. Ei meillä täällä kaukana idässä ole kuin yksi. PW lähetti sen mulle just postissa. Joten saattaa olla jo hukassa.
. Sascha on sen verran kiero ja viutilo joka suuntaan niin aattelin suorempaa tällä kertaa.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 20 Helmi 2019, 21:42
Kirjoittaja samuel
Ja tässä vielä toinen kahden passin asetelma, eli takahaarukan akselin poraus
Molemmat ovat vieläpä digitaalisia. 
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 20 Helmi 2019, 21:47
Kirjoittaja jooseha
Passeilla elvistelijä
Tuossahan on toinen turha.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 21 Helmi 2019, 09:06
Kirjoittaja samuel
jooseha kirjoitti:Passeilla elvistelijä
Tuossahan on toinen turha.
Ei ole, pitkällä passilla katsotaan porauksen suoruus emäputkeen nähden ja "tupakka-askilla" kohtisuoruus runkoputkeen nähden.
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 21 Helmi 2019, 09:26
Kirjoittaja Nojanalle
Tuota putken saumaa kannattas käyttää hyväksi , kun linjaa runkoo . Itse yritän laittaa aina sen jommalle kummalle puolee näkyväksi . Ala tai yläpuolelle . Kun laittaa keskiön paikalle , voi sitä hyödyntää . Aikanaan Viireeltä opitulla kampia hyväksi käyttäen . Saa aika suoraan helposti .
Re: Pitkä paksutin, LSL
Lähetetty: 21 Helmi 2019, 09:35
Kirjoittaja samuel
Nojanalle kirjoitti:Tuota putken saumaa kannattas käyttää hyväksi , kun linjaa runkoo . Itse yritän laittaa aina sen jommalle kummalle puolee näkyväksi . Ala tai yläpuolelle . Kun laittaa keskiön paikalle , voi sitä hyödyntää . Aikanaan Viireeltä opitulla kampia hyväksi käyttäen . Saa aika suoraan helposti .
Hyvä vinkki, kun vielä muistaa seuraavaa runkoa tehdessä... 