Arcus II

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja tm »

Tulee varmasti ketterä kulkupeli, noin lyhyellä akselivälillä. Kaupunkiympäristössä vain hyvä asia.
Liukkaalla kelillä saattaa vaatia kuskilta nopeita refleksejä, pyöräkuormat ja sitä kautta pito voi vaihdella nopeastikin.

Mielenkiinto tätä projektia kohtaan nousi vielä aiempaakin korkeammalle, kun tuo neljäs pyörä ilmaantui mukaan kuvioihin... :) .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 13 Huhti 2022, 20:52

Mielenkiinto tätä projektia kohtaan nousi vielä aiempaakin korkeammalle, kun tuo neljäs pyörä ilmaantui mukaan kuvioihin... :) .

Elokuvissa se on kolmannen pyörän kohdalla. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Vahdoin ICE Sprintistä GMAC 8T -moottorin Joutaan. Hyvinhän se istuu, eikä tossa paikassa ole edes jarruttamassa rullausta. Jarruenergiaa ei toki tästä saa nyt enää talteen. Kuva

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Tekee kyllä mieli koteloida toi jotenkin. Onhan toi melkonen sirkkeli pyörimässä tossa selän takana

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Hei, moottorissahan on vapari kasettipakalle.

Eikö tällöin voisi tehdä tuosta taka-akselin rattaasta kiinteän?

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

kristiansalikoski kirjoitti: 18 Huhti 2022, 08:34

Hei, moottorissahan on vapari kasettipakalle.

Eikö tällöin voisi tehdä tuosta taka-akselin rattaasta kiinteän?

Nyt en ymmärrä yhtään, mitä tällä ajat takaa!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuo vanttiruuvilla toteutettu taka-akselin keskilaakerin ripustus on mielenkiintoinen. Yleensä jäykän akselin laakerointi useammasta kuin kahdesta kohtaa on haastavaa: alkaa ahdistaa akselin pyörimistä, jos laakerit eivät ole tarkasti samassa linjassa.

Joutan tapauksessa keskilaakerin ripustus ei ole kiinteä, vaan pääsee kääntyilemään. Riittää kun säätää vanttiruuvin niin, ettei laakeri taivuta akselia, eli ala ahdistaa.

Toimii kun akseli on suora ja runko jäykkä, eli kun laakerit pysyvät keskenään linjassa.
Tuollaista ratkaisua voisi harkita kokeilevansa jossain tulevassa projektissa...

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Arto,

Pähkäilin niin että kun tuo taka-akselin vapaaratas estää jarrutusvoiman hyödyntämisen niin modifioi sen kiinteäksi, jolloin moottorin kuori on osa taka-akselia.

Tällöin jarrutusenergian saisi talteen ja moottorijarrutus toimisi.

Rataspakan vapari eristää sitten takapakaetin pääketjusta

Toki saatoin jättää huomiotta jotain olennaista joka tulisi esteeksi?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja janx »

Ps. Kuva olis kiva. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Okei, ymmärsin. Täällä Suomen maastoissa ei sähköpyörän jarrutusenergian talteenotolla ole minusta juurikaan merkitystä. Alppimaissa tai Norjassa pikemminkin. Mulle on tärkeintä vapaa rullaavuus, joka tällä nykyisellä rakenteella tulee luonnostaan. Tossa mottorissa vapaa rullaus on toteutettu niin, että siihen työnnetään koko ajan n. 4W, joten tuntuu, että se rullaa vapaalla hyvin, vaikka itse asiassa "vetääkin" koko ajan. Sinänsä ihan hyvä ratkaisu ja viime kesän ajossa huomaamattomaksi koettu systeemi.

Viimeksi muokannut ajou, 18 Huhti 2022, 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

Semmoinen tuli nyt vastaan tässä moottorin asennuksessa, että huomasin Nuvincia purkaessani, että toi kuvassa moottorista taka-akseliin vedon siirtävä ketju oli ihan älyttömän kireällä! Sellainenhan mun käsittääkseni kuluttaa laakereita. Nuvincin akseli oli 8mm ja tässä Gmacissa 10mm. Tämä tarkoittaa sitä, että tuo lyhyt ketju ei enää riitä, vaan joudun laittamaan yhden lenkin lisää. Nyt se on siis liian löysä. Pitänee viritellä torque armiin ylimääräinen rissa, jonka kautta se ketju kulkee. En viitsisi lähteä viilaamaan akselin hahloa syvemmäksi, toki kyseessä on vain n. 1,5 mm, joten ehkä sekin olisi vaihtoehto. Metallia siinä kyllä riittää. Vois ehkä olla kuitenkin järkevämpi ratkaisu kuin tuo ylimääräinen rissa ;-)

Viimeksi muokannut ajou, 18 Huhti 2022, 11:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

janx kirjoitti: 18 Huhti 2022, 11:02

Ps. Kuva olis kiva. :)

Tuolta se löytyy vähän alempaa ;-)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Ymmärrän hyvin tuon pointin. Jarrutusenergian hyödyntämisessä kuulemma monille olennaisempi asia on toimivan moottorijarrutuksen myötä saatava jarrupalojen käytön minimointi ja tästä syntyvä ajan ja rahan säästö.

Itse haluan perehtyä tuohon moottorijarrutukseen paremmin

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Onko Arto half-link sulle tuttu osa? Sellaisella voisit kenties ratkaista tuon ongelman.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Arcus II

Viesti Kirjoittaja ajou »

kristiansalikoski kirjoitti: 18 Huhti 2022, 11:31

Onko Arto half-link sulle tuttu osa? Sellaisella voisit kenties ratkaista tuon ongelman.

No kiitos, Kristian, tuohan se on, jolla hommahoituu kätevimmin. Enpäs tiennyt moisen olemassaoloa! Tikkurilan pyörähuollosta saattaisi löytyä.

Half-link.jpg
Half-link.jpg (46.66 KiB) Katsottu 1740 kertaa

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin