Sivu 14/27

Re: Arcus II

Lähetetty: 13 Huhti 2022, 20:52
Kirjoittaja tm

Tulee varmasti ketterä kulkupeli, noin lyhyellä akselivälillä. Kaupunkiympäristössä vain hyvä asia.
Liukkaalla kelillä saattaa vaatia kuskilta nopeita refleksejä, pyöräkuormat ja sitä kautta pito voi vaihdella nopeastikin.

Mielenkiinto tätä projektia kohtaan nousi vielä aiempaakin korkeammalle, kun tuo neljäs pyörä ilmaantui mukaan kuvioihin... :) .


Re: Arcus II

Lähetetty: 13 Huhti 2022, 22:59
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: 13 Huhti 2022, 20:52

Mielenkiinto tätä projektia kohtaan nousi vielä aiempaakin korkeammalle, kun tuo neljäs pyörä ilmaantui mukaan kuvioihin... :) .

Elokuvissa se on kolmannen pyörän kohdalla. :mrgreen:


Re: Arcus II

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 18:36
Kirjoittaja ajou

Vahdoin ICE Sprintistä GMAC 8T -moottorin Joutaan. Hyvinhän se istuu, eikä tossa paikassa ole edes jarruttamassa rullausta. Jarruenergiaa ei toki tästä saa nyt enää talteen. Kuva


Re: Arcus II

Lähetetty: 17 Huhti 2022, 18:37
Kirjoittaja ajou

Tekee kyllä mieli koteloida toi jotenkin. Onhan toi melkonen sirkkeli pyörimässä tossa selän takana


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 08:34
Kirjoittaja kristiansalikoski

Hei, moottorissahan on vapari kasettipakalle.

Eikö tällöin voisi tehdä tuosta taka-akselin rattaasta kiinteän?


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 10:09
Kirjoittaja ajou
kristiansalikoski kirjoitti: 18 Huhti 2022, 08:34

Hei, moottorissahan on vapari kasettipakalle.

Eikö tällöin voisi tehdä tuosta taka-akselin rattaasta kiinteän?

Nyt en ymmärrä yhtään, mitä tällä ajat takaa!


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 10:11
Kirjoittaja tm

Tuo vanttiruuvilla toteutettu taka-akselin keskilaakerin ripustus on mielenkiintoinen. Yleensä jäykän akselin laakerointi useammasta kuin kahdesta kohtaa on haastavaa: alkaa ahdistaa akselin pyörimistä, jos laakerit eivät ole tarkasti samassa linjassa.

Joutan tapauksessa keskilaakerin ripustus ei ole kiinteä, vaan pääsee kääntyilemään. Riittää kun säätää vanttiruuvin niin, ettei laakeri taivuta akselia, eli ala ahdistaa.

Toimii kun akseli on suora ja runko jäykkä, eli kun laakerit pysyvät keskenään linjassa.
Tuollaista ratkaisua voisi harkita kokeilevansa jossain tulevassa projektissa...


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 10:44
Kirjoittaja kristiansalikoski

Arto,

Pähkäilin niin että kun tuo taka-akselin vapaaratas estää jarrutusvoiman hyödyntämisen niin modifioi sen kiinteäksi, jolloin moottorin kuori on osa taka-akselia.

Tällöin jarrutusenergian saisi talteen ja moottorijarrutus toimisi.

Rataspakan vapari eristää sitten takapakaetin pääketjusta

Toki saatoin jättää huomiotta jotain olennaista joka tulisi esteeksi?


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:02
Kirjoittaja janx

Ps. Kuva olis kiva. :)


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:07
Kirjoittaja ajou

Okei, ymmärsin. Täällä Suomen maastoissa ei sähköpyörän jarrutusenergian talteenotolla ole minusta juurikaan merkitystä. Alppimaissa tai Norjassa pikemminkin. Mulle on tärkeintä vapaa rullaavuus, joka tällä nykyisellä rakenteella tulee luonnostaan. Tossa mottorissa vapaa rullaus on toteutettu niin, että siihen työnnetään koko ajan n. 4W, joten tuntuu, että se rullaa vapaalla hyvin, vaikka itse asiassa "vetääkin" koko ajan. Sinänsä ihan hyvä ratkaisu ja viime kesän ajossa huomaamattomaksi koettu systeemi.


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:15
Kirjoittaja ajou

Semmoinen tuli nyt vastaan tässä moottorin asennuksessa, että huomasin Nuvincia purkaessani, että toi kuvassa moottorista taka-akseliin vedon siirtävä ketju oli ihan älyttömän kireällä! Sellainenhan mun käsittääkseni kuluttaa laakereita. Nuvincin akseli oli 8mm ja tässä Gmacissa 10mm. Tämä tarkoittaa sitä, että tuo lyhyt ketju ei enää riitä, vaan joudun laittamaan yhden lenkin lisää. Nyt se on siis liian löysä. Pitänee viritellä torque armiin ylimääräinen rissa, jonka kautta se ketju kulkee. En viitsisi lähteä viilaamaan akselin hahloa syvemmäksi, toki kyseessä on vain n. 1,5 mm, joten ehkä sekin olisi vaihtoehto. Metallia siinä kyllä riittää. Vois ehkä olla kuitenkin järkevämpi ratkaisu kuin tuo ylimääräinen rissa ;-)


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:16
Kirjoittaja ajou
janx kirjoitti: 18 Huhti 2022, 11:02

Ps. Kuva olis kiva. :)

Tuolta se löytyy vähän alempaa ;-)


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:29
Kirjoittaja kristiansalikoski

Ymmärrän hyvin tuon pointin. Jarrutusenergian hyödyntämisessä kuulemma monille olennaisempi asia on toimivan moottorijarrutuksen myötä saatava jarrupalojen käytön minimointi ja tästä syntyvä ajan ja rahan säästö.

Itse haluan perehtyä tuohon moottorijarrutukseen paremmin


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:31
Kirjoittaja kristiansalikoski

Onko Arto half-link sulle tuttu osa? Sellaisella voisit kenties ratkaista tuon ongelman.


Re: Arcus II

Lähetetty: 18 Huhti 2022, 11:56
Kirjoittaja ajou
kristiansalikoski kirjoitti: 18 Huhti 2022, 11:31

Onko Arto half-link sulle tuttu osa? Sellaisella voisit kenties ratkaista tuon ongelman.

No kiitos, Kristian, tuohan se on, jolla hommahoituu kätevimmin. Enpäs tiennyt moisen olemassaoloa! Tikkurilan pyörähuollosta saattaisi löytyä.

Half-link.jpg
Half-link.jpg (46.66 KiB) Katsottu 1768 kertaa