Re: Arcus II
Härski kirjoitti:Just hiljan oli toisessa ketjussa juttua että pitkä etuylitys lisää tuuliherkkyyttä. Voi siis olla puuskaisella sivutuulella vikuri ajaa tommonen.
No ne toiset ei kyllä olleet noin matalia sieltä keulasta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Härski kirjoitti:Just hiljan oli toisessa ketjussa juttua että pitkä etuylitys lisää tuuliherkkyyttä. Voi siis olla puuskaisella sivutuulella vikuri ajaa tommonen.
No ne toiset ei kyllä olleet noin matalia sieltä keulasta.
Demoilin vähän tuota avonaista ja matalaa mallia. Arcuksesta on helposti tehtävissä useita eri versioita.
Vasta ensi viikolla pääsen harjoittelemaan kankaan pinnoittamista tuon putkirungon päälle Blender 3D-ohjelmassa.
Mutta kyllä tästäkin hyvin muodot näkee, kun kuvittelee, miten venyvä kangas käyttäytyy eri osioissa.
Tähän saa tietysti hoodin päälle, kunhan ehdin piirtää
Penkin taakse saa joko banaanilaukut tai tavalliset pyörälaukut ja niihin pääsee käsiksi yksinkertaisesti iroittamalla kangas alaputkesta.
Etupyörien kohdalla kangas tulee kiinni lokasuojiin, jolloin se vetäytyy sisäänpäin ja antaa pyörälle tilaa kääntyä.
Ihan kaikkia toiminnallisuuksia en jaksa tähän piirtää. 3D:n tarkoituksena on helpompi eri ulkonäkövaihtoehtojen simulointi.
Niin ja yläohjaus puuttuu vielä kuvasta.
Tässä vielä uutta kuvakulmaa hoodilla.
Pienillä muutoksilla tuohon etuosaan, jotta saadaan suora tuulilasi.
Hoodin sivut tulee varmaan pehmeää PVC:tä. Sopivilla kiinnityksillä hoodista tulee aika littana, joten sen saa hyvin mukaan kinneriin, kun ei sitä halua käyttää. Tämän version pituus 240 cm.
Hienoa työskentelyä. Mietin vain, miten tuo kehikko käyttäytyy, kun poikittaistuet puuttuvat, varsinkin ylös nostettaessa kovassa tuulessa. Tukeeko joustava pintakangas riittävästi?
ajou kirjoitti:Hoodin sivut tulee varmaan pehmeää PVC:tä.
Näkeekö siitä tarpeeksi läpi?
Vilijami kirjoitti:ajou kirjoitti:Hoodin sivut tulee varmaan pehmeää PVC:tä.
Näkeekö siitä tarpeeksi läpi?
Kyllä, sellaiset on mulla sivuikkunoina nytkin.
irakas kirjoitti:Hienoa työskentelyä. Mietin vain, miten tuo kehikko käyttäytyy, kun poikittaistuet puuttuvat, varsinkin ylös nostettaessa kovassa tuulessa. Tukeeko joustava pintakangas riittävästi?
Se selviää, kun rakentaa proton
Nämä 3D-kuvat ei ole rakennesuunnitelmia, vaan muotoilusuunnitelmia, eli kaikki kestävyyteen ja avautumiseen liittyvät yksityiskohdat selvitetään proton rakentamisen yhteydessä.
Semmoinen tuli tuossa mieleen, että miten tällainen kangaskate pingottuu noihin sisällepäin pulleisiin muotoihin? "konepellin" uraan ja takakuupan reunoihin?
Kangas kiinnitetään noissa sisään kääntyvissä kohdissa runkoon uraputkilla, eli kankaaseen ommellaan paksu reunanauha ja se pujotetaan uraan. Kuva selventänee ideaa.
Hauska ajatus, keskikaistaletta kasaan vettämällä saa samalla säädettävän ilmastoinnin Tai jos keksikaistaleen reunoihin laittiasikin vetskarin
Mahdoitko jossain jo kertoa tuosta kankaasta, tuleeko tuosta katteesta kunnolla vedenpitävä vai onko kyse enemänkin vaan aerokatteesta? Mieitn vaan että onko venyvää JA vedenpitävää kangasta olemassa?
Lyhyesti, on
Kankaaat on jo hankittu. Ekaan versioon tulee ainakin sivut neljään suuntaan venyvää ja vettähylkivää (water repellant) Scotchlite heijastinkangasta, siis harmaata. Pohjaan ja konepellille mustaa myös neljään suuntaan venyvää ja täysin vedenpitävää softshell-kangasta. Käytin aktivstoffe.de -firman asiantuntijiota kankaan valinnassa. Neljään suuntaan venyviä kirkkaita värejä ei heidän mukaansa vielä markkinoilla ole. Kahteen suuntaan kyllä.
Kinnerissä ei minusta haittaa, vaikka jokunen tippa tihkuisikin läpi. Lopullisen selvyyden tästäkin saa vasta, kun protoa pääsee testaamaan.
Vaikka kangas ei pitäisi vettä niin ei sen läpi sada. Vesi tarttuu kankaaseen ja valuu sitä pitkin. Voi vaikka suihkulla ja pyykkinarulla roikkuvalla paidalla kokeilla