Sivu 1/2

Velomobiel.ro

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 11:27
Kirjoittaja PW

Romanian kinneritehtaan nettisivut ilmestyneet.
https://www.velomobiel.ro


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 28 Maalis 2019, 13:08
Kirjoittaja jvuotila

Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 16 Loka 2019, 14:39
Kirjoittaja PW


Alpha 7:n valmistuksesta filmi.


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 16 Loka 2019, 15:28
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:


Alpha 7:n valmistuksesta filmi.

Muuten hauskan leppoisan näköistä työntekoa, mutta avolaminointi ilman hengityssuojainta vähän hirvitti, samoin kiillotuskoneen käyttö. Jotenkin prototyypin rakentamisen näköistä ilman sarjatuotannon painetta. :?


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 17 Loka 2019, 09:35
Kirjoittaja PW

Samat oli miunkin aatokset.
Mutta olishan se eri vänkää jos oma kinneri painais 10kg :mrgreen: vähemmän


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 17 Loka 2019, 15:50
Kirjoittaja Härski

.. Aika olematonta on hyvälaatusen epoksihartsin - aistein havaittavat- käryt. Tietty varmasti kemikaaleja on ilmassa aina kun laminoidaan ja työkseen jos tekee niin altistumat on suuria. Harrastushommissa en itsekään epoksilta viitsi suojautua.

Ja tuon painoeron lisäksi pitää muistaa kinnerin tärkein ominaisuus, ilmanvastus. Tarkkoja arvoja en tiedä, mutta valistunut arvaukseni on noin puolet[!] questin ilmanvastuksesta. Ja sekös kelpais kelle vaan!

Screen Shot 2018-12-04 at 9.25.40 PM.png
Screen Shot 2018-12-04 at 9.25.40 PM.png (35.84 KiB) Katsottu 7976 kertaa

Jossain netin syövereissä joskus törmäsin tommeseen listaukseen silloisien menopelien ilmanvastuskertoimista [cda].

Jossain välissä varmaan alkaa markkinoille pukkaamaan after7 mallia. Jossain [saksan foorumilla?] näin kuvan kinneristä missä muuten sama koppa kui alpha7, mutta kyljistä suljetuilla pylräkoteloilla. Eli lisää vauhtia tiedossa..


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 17 Loka 2019, 16:32
Kirjoittaja PW

Jos oon oikein ymmärtäny, After 7 on Danielin omaa tuotantoa, eli sellasen voi tilata suoraan häneltä. Huomattavasti Alfaa kevyempi (alle 20kg) ja tietyst kalliimpi mut rahalla saa ja kinnerillä pääsee 8) Mahtuskohan tämmönen lähes täyskokonen ihminen sisään ja polkemaan?


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 17 Loka 2019, 17:02
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

.. Aika olematonta on hyvälaatusen epoksihartsin - aistein havaittavat- käryt. Tietty varmasti kemikaaleja on ilmassa aina kun laminoidaan ja työkseen jos tekee niin altistumat on suuria. Harrastushommissa en itsekään epoksilta viitsi suojautua.

Epoksihartsia saadaan sekoittamalla Epikloorihydriiniä ja Bisfenoli-A ;ta
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.di ... _version=2
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.di ... _version=2


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 17 Loka 2019, 22:21
Kirjoittaja Härski

Kauheeta myrkkyä sitä tuleekin vedettyä, vieläpä harva se päivä..

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.di ... _version=2
:mrgreen:


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 17 Loka 2019, 22:25
Kirjoittaja Härski

Osaisko joku muuten perustella miksi markkinoilla olevissa epokseissa on niin suuria eroavaisuuksia? Noin niin kun teoriapohjalta yhtäkkiä [kemiasta ymmärtämättömänä] vaikuttaisi hyvinkin selkeää mitä epoksi on.. Silti niitä vaan on markkinoilla laidasta laitaan..


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 18 Loka 2019, 09:45
Kirjoittaja jooseha

Ettei vaan erilaisiin käyttötarkoituksiin olisi optimoitu erilaisia epokseja :? Samaan tapaan kuin teräksetkin on erilaisia.
Ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa seossuhteilla ja lisäaineilla, vaikka perusaineet olisivat samat.


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 18 Loka 2019, 12:55
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Ettei vaan erilaisiin käyttötarkoituksiin olisi optimoitu erilaisia epokseja :? Samaan tapaan kuin teräksetkin on erilaisia.
Ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa seossuhteilla ja lisäaineilla, vaikka perusaineet olisivat samat.

Epoksit, uretaanit ja silikonit ovat yleensä kertamuoveja, joita valmistetaan yhdistämällä toisiinsa reagoivia kemikaaleja, jolloin kyseinen muovi syntyy tuon reaktion tuotteena. Epokseille on useampia epoksidiyhdistereaktioita, samoin kuin uretaaneille ja silikoneille. Näissä kaikissa on erilaisen myrkyllisyysasteen omaavia reagoivia komponentteja –ja näiden lisäksi myös noita mainitsemiasi lisäaineita. Mitään kovin yleispätevää ei siis voi sanoa näiden käsittelyn vaarallisuusasteesta. Osa on ihan helvetin myrkyllisiä, mutta osa vaikuttaa vain hormonitoimintaan, immuunijärjestelmään ja aiheuttaa erektiohäiriöitä, kuten Bisfenoli-A. :wink:


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 18 Loka 2019, 22:54
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

... Bisfenoli-A. :wink:

Ja kaikki muutkin kusfenolit, joilla tuo A on korvattu tuotteissa, joissa lukee iloisesti BPA free. Onneksi nykyään myydään lasisia tuotteita varsin paljon.

"BPA-vapaa muovituote ei ole välttämättä turvallinen – korvaavasta aineesta paljastui haittoja"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/bpa ... #gs.azqz2w


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 19 Loka 2019, 11:54
Kirjoittaja Härski

Tyterveyslatos on tutkinut eri ammattien työntekijöiden altistumista ko kemikaaleille.

Seuraavassa sivulta 32 ote kohdasta jossa oli yhteenveto epoksikomposiitteja valmistavan yrityksen työntekijöiden altistumista.

"tulosten perusteella voi sanoa, että epoksipohjaisten komposiittimuovien valmistuk-
sessa ei altistuttu BPA:lle. Yhtä lukuun ottamatta kaikki virtsan BPA-tulokset olivat alle Työ-
terveyslaitoksen altistumattomien viiterajan 8 µg/l. Yhdellä henkilöllä työpäivän aamunäyt-
teestä mitattu tulos 9,3 µg/l on hyvin linjassa altistumattoman väestön tulosten kanssa
(katso kappale 4.1). On kuitenkin huomioitava, että kyseiseltä työpaikalta saatu otanta on
hyvin kapea (n=6) ja näistäkin työntekijöistä vain viisi saattoi altistua BPA:lle.
Taulukossa 4 on esitetty komposiittituotteiden valmistustehtaalta kerättyjen ilmanäytteiden
tuloksia kerättynä kahdella eri keräimellä. Mittauksia tehtiin kahden työntekijän hengitys-
vyöhykkeeltä ja kahdesta kiinteästä mittauspisteestä. Kiinteät mittauspisteet olivat epoksi-
pohjaisen laminaatin työstöpaikoilla. Hengityksensuojaimia ei näissä työtehtävissä käytetty.
Kaikki ilmamittaustulokset ovat hyvin matalia (≤2,2 µg/m3
). Laminaatin työstön kohdalla
mittaustuloksia voidaan verrata kahdeksan tunnin HTP-arvoon: tulokset ovat <0,04 % raja-
arvosta. Näin ollen tehtaalla ei altistuta ilman kautta BPA:lle."

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... s0dJP_nvku

Melko turvallisin mielin jatkan edelleen puuhastelujani, mitkä ovat hyvin satunnaisia ja teen ne vieläpä hyvin ilmastoidulla - pihamaalla.

Pikaisen aiheeseen peretymisen perusteella jäi myrkkyjen elimistöön kertymisestä sellainen mielikuva, että vaaralliset pitoisuudet pääsee elimistöön lähinnä suun kautta ns. syötynä. Elikkä laminointihuurut eivät niinkään ole vaarallasia verrattuna esimerkiksi hiomapölyyn.

Eli epoksipuuhasteluissa taitaa kaikkein tärkein suojavaruste olla hengitys-suojain siinä vaiheessa kun epoksia hiotaan. Tattakai myös hanskoja kannatta aina pitää. Korjatkaa jos olen väärässä!


Re: Velomobiel.ro

Lähetetty: 19 Loka 2019, 13:51
Kirjoittaja jori

Tämä on ollut opettavainen keskustelu, josta johtopäätöksenä voidaan todeta ettei aistinvaraisten käryjen puuttuminen kerro haitattomuudesta.

Alun perin puutuin käsityönä tehtävään avolaminointiin ja ilman hengityssuojainta tehtävään kiillotushiontaan, joita ei käsittääkseni ammattimaisessa epoksin laminoinnissa suomessa ainakaan suurissa määrin tehdä. Hyvä niin.

Harrastajatkin käyttävät Suomessa yleisesti alipainesäkitystä ja injektointimenetelmää hartsin levittämiseen ja suojaimien käyttö kaikissa vaiheissa on ollut kiitettävän huolellista.

Valitettavasti Romanian pajassa näin ei ainakaan videolla tehty. Ei pitäisi olla kustannuskysymys.

Kuten Härski mainitsikin epoksin ongelma ei ole hengitetyt huurut, vaan ihon läpi liukeneminen ja erityisesti hionta ym. laminaattipöly.