Onko kommenttia alumiinisen puristusliitoksen pettämisestä, siis näyttäisi että kiristysmutteri on vetänyt putken halki, tai ehkä kahvan vääntäminen on aiheuttanut tuon halkeamisen? Laitoin liitokseen letkunkiristimen päälle, toiveena että kahva pysyy kiinni siihen saakka että saan valmistajalta uuden t-liitos kappaleen. Hitsauksen vierestä pettänyt. Onko mahdollista että tuo minimi-insert rajan noudattamatta jättäminen on jotenkin aiheuttanut halkeamisen? Sisäputki menee kuitenkin noiden pulttien ohi. Enpä ole ikinä nähnyt että letkunkiristin olisi mennyt poikki
Fujinin kahvaliitos halkesi
Fujinin kahvaliitos halkesi
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
ajou kirjoitti:Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.
Mutta taas kerran nähdään yhden päivän sisään jo toinen murtuma alumiinisessa osassa juuri hitsisauman vieressä. Eh? Jori on näitä taitanut jo aiemminkin kommentoida: pitäisikö nuo lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
ajarmala kirjoitti:ajou kirjoitti:Veikkaan vääntövoimaa syyksi. Koska sisäputki on ohjeiden vastaisesti liian ulkona, kohdistuu ulompaan putkeen sellainen vääntövoima, että se on haljennut.
Mutta taas kerran nähdään yhden päivän sisään jo toinen murtuma alumiinisessa osassa juuri hitsisauman vieressä. Eh? Jori on näitä taitanut jo aiemminkin kommentoida: pitäisikö nuo lämpökäsitellä hitsauksen jälkeen...
Eiköhän nuo olekin lämpökäsiteltyjä osia. Voivat tietenkin olla väärin lämpökäsiteltyjä tai jotain, mutta ei se lämpökäsittelykään kaikkea pelasta.
Hitsin viereen tulee kaikissa tapauksissa suurin jännityskeskittymä, joten se siitä sen kuuluukin särkyä. Tietysti hitsin paikkaa olisi voinut muuttaa ja sillä saavuttaa lisää kestävyyttä, mutta jostain se silti kuitenkin aina lopulta särkyy. Näiden molempien murtumien syyt ovat aivan ilmeiset.
Azubin triken liitospalikan vieruksen murtuma johtui liitoksen paikasta lähellä etuakselia istumapainon suurimman taivutusjännityksen kohdalla. Kun istumapaino kuormittaa runkoputkea ajon aikana toisin päin, kuormittuu sama paikka toisin päin, kun jarrutetaan. Lisäksi etuakseli kuormittaa samaa paikkaa sivusuunnassa, kun ajetaan toine etupyöristä kiven, kuopan tai rotvallin yli, tai jarrutetaan vain toisella etupyörällä. Tämän kaiken päälle vielä ketjuvoimat taivuttamaan runkoputkea sivulle ja ylös.
Erittäin kuormitettu rungon kohta. Jos tuohon kohtaan piti se liitos nimenomaan tehdä, olisi pitänyt edes hieman varautua. Kuten Jarcco jo kertoi, aina kun ohut putki kiinnitetään paksuun osaan, tulee liitoskohtaan jännityskeskittymä ja tässä tapauksessa se on vielä rungon kovimmin kuormitettu kohta.
Minulle ei oikein selvinnyt, mikä kohta tuo Ukram2 kuvan esittämä osa on. Murtuman syy on kuitenkin selvästi näkyvissä. Klemmaria pulteilla kiristettäessä suurin jännitys tulee juuri tuohon murtuneeseen kohtaan. Kun vielä sisälle puristettava osa on sisällä liian vähän, tulee tuohon klemmarin kohdalle vielä lisäkuormana taivutusta, on murtuman syntymiselle hyvät olosuhteet.
Alumiini on näissä käyttäytynyt juuri kuten oppikirjassa lukee: kestänyt hyvin suuretkin koekuormitukset, mutta särkynyt pitkäaikaisessa ylisuuressa kuormituksen suuntaa vaihtavan vaihtokuormituksen alaisena.
Minä korjaisin rungon taittonivelen kiinnityksen venyttämällä runkoputkien suut kartiokkaiksi. 26% lisää halkaisijaa, puolittaa jännitykset, mutta vähempikin riittää. Ohjaustangon (?) kiinnitysklemmari olisi pitänyt tehdä paksummasta tuolta kohdalta, johon nuo pulttiholkit on hitsattu, tai pitää putket riittävästi sisäkkäin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
Onko se tämmönen laitos, joka on särkynyt? Helpottaa hahmottamista, kun on toinen kuva kauempaa. Hmm, kuva taitaakin olla ohjaustangosta. Kun on niin läheltä tuo kuva...
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
Tuossa esimerkki siitä open cockpit tangosta, siis rasitusta tulee kun pyörää nostaa jne, kun se tanko on aika pitkä. Hajonnut osa on se t-kappale, josta tanko haaraantuu, ja kahvaosat tulevat siihen kiinni tuolla puristusliitoksella.
Aikaisemmin t-kappale hajosi haarautumiskohdasta, mutta nykyinen on vahvennettu muualta paitsi siitä puristusliitoksesta, jossa putki on ohennettu, että saadaan aikaiseksi tuo halkeamisefekti...
Melkein pitäisi tehdä vaikka polykarbonaatista tanko, joka ei hajoa vaikka vääntäisi sen mutkalle
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
Challenge ei ole vastannut mitään kun kyselin varaosaa... Ehkä uuden tangon saisi väsättyä tosiaan (polykarbonaatti?)muoviputkesta, 90 asteen mutkat 3d-tulostamalla, ja liitokset letkukiristimillä. Tai vesijohtoteknisiä ratkaisuja ehkä löytyy, siis nylon-viemäriputkea?
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
En kyllä suosittelis ilman kuitua siihen ympärille. Jää vielä tanko käteen jossain kohtaa.
Muistelisin että challenge ostettiin muutama vuosi sitten ja osia pitäis kysellä vieltä uudesta paikasta.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
Olisiko tosta Brevetin osasta apua?
On meinaan jämäkkä ja hyvin säädettävä.
https://pelsobrevet.com/product/handleb ... her-rides/
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Re: Fujinin kahvaliitos halkesi
Koitin tehdä 3d tulostamalla t-kappaleen, joka oli keskiosasta umpimuovia, ja haarautuvasta osasta 5 mm seinämäpaksuista putkea. Se toimi periaatteessa sikäli että sillä pystyi ajamaan, mutta ei ollut tarpeeksi jäykkä, siis ohjaus oli todella huteran tuntuinen.
Ongelma muoveissa kai on se että pitäisi olla isommat putken halkaisijamitat, että saisi aikaan jäykemmän rakenteen, mutta metalliosaan kiinnitys on pakko olla sen metalliputken mitassa, eli liian pieni. Ehkä voisi koittaa tehdä nopeasti laajenevan putken, joka on siis pieni vain kiinnityspisteestä?