Sivu 1/3

Mahen tadpole

Lähetetty: 19 Syys 2008, 09:14
Kirjoittaja Mahe

Noniin, aikuisopiston kurssi alkoi eilen, ja koululla on kaikki tarpeelliset vehkeet joten nojakin rakentaminen voi alkaa.

Suunnitelmissa on siis takajousituksella (tai ainakin jousitusoptiolla, mikäli jousitettua aihiofillaria ei heti löydy) varustettu tadpole-mallinen kolmipyörä, jossa on taaksepäin taittuva etupuomi vaadittavan säilytystilan minimoimiseksi.

Alla on alustava "geometriatutkielma".

Kuva

Ominaisuuksia:

Takapyörä 24", etupyörät 20"
Takajousitus
Etupuomi taitettavissa taakse
Etupuomi ei zoomattava, poljinkeskiö liikuteltavissa puomia pitkin
Akseliväli 100cm, pituus puomi taitettuna n. 160 cm. Kokonaispituus ajokunnossa n. 2 metriä.
Raideleveys n. 70 cm
Maavara ketjunohjaimen kohdalta n. 10 cm
Levyjarrut edessä
Suora ohjaus (eli kahvat kiinni suoraan ohjausnivelissä)

Kuskin mitat: 181 cm, 95-100 kiloa (laskemaan päin, toivottavasti :)

Runko olis tarkoitus kasata 40x40x2mm neliöputkesta (aloittelijan helpompi saada suoraan ja tehdä liitokset kuin pyöreään?)

Takahaarukka 40x20x2mm suorakulmaisesta putkesta.

Mitään en ole vielä hankkinut, hakusessa olis ensinalkuun ainakin täysjousitettu 24" romufillari raiskattavaksi (takaiskari, polkimet, takapyörä ja vaihteet, ehkä takahaarukan nivel) ja hyvä romuliike / metalliputkia myyvä liike Vantaalta.

Tätä saa nyt sitten repostella vapaasti jos joku kokeneempi keksii jotain perustavanlaatuisia virheitä. Alla muutama oma kysymys:

Onko noissa mun mitoituksissa mitään järkeä? Erityisesti toi akseliväli mietityttää, onko liian lyhyt? Entäs raideleveys?

Pärjäiskö ohuemmalla tai kapeammalla putkella rungossa tai takahaarukassa?

Hyviä osienhankkimispaikkoja saa ilmiantaa, olen uusi niin paikkakunnalla kuin fillariharrastuksenkin parissa.

EDIT: kuvan osoite fiksattu


Re: Mahen tadpole

Lähetetty: 19 Syys 2008, 11:18
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Raideleveys n. 70 cm
Suora ohjaus (eli kahvat kiinni suoraan ohjausnivelissä)
Entäs raideleveys?

Pärjäiskö ohuemmalla tai kapeammalla putkella rungossa tai takahaarukassa?

Mittaappa itsesi leveys lantion kohdalta kun istut. Epäilen ettet saa juuri eturenkaita käännettyä jos raideväli on noin kapea ja kahvat tulevat vielä renkaan ja kuljettajan väliin. Taitaa kapeimmat kaupalliset olla 80cm?
Ohuempi seinäisellä putkella kyllä pärjää. 1,5mm on taatusti riittävä ja vielä helposti hitsattava.

Jukka


Re: Mahen tadpole

Lähetetty: 19 Syys 2008, 11:32
Kirjoittaja jori

Suosittelisin runkoputken ulkomittojen kasvattamista ja seinämänvahvuuden ohentamista. Esim. 50x50x1.5 putki on metripainoltaan 7% kevyempi ja 25% jäykempi kuin 40x40x2, silti se on vielä helposti hitsattavissa migillä. Varsinkin etupuomin on syytä olla jäykkää materiaalia, jos suunnittelet siihen ylimääräistä joustoa tuottavaa niveltä.

Jori


Lähetetty: 20 Syys 2008, 23:27
Kirjoittaja Mahe

Noniin, aihio löytyi paikallisesta kierrätyskeskuksesta.

Pyörässä on hiukan eksoottiset 15 vaihdetta (5-rattainen takapakka) mutta eiköhän niillä alkuun päästä, vaihtaa sitten jos tuntuu ettei piisaa. Tästä johtuen akseliin pitänee pistää vähän prikkaa / mutteria väliin jotta takahaarukasta saa tehtyä tarpeeksi leveän mahdollista myöhemmin vaihdettavaa leveämpää takapakkaa varten.

Mietiskelin takahaarukan ja rungon välistä niveltä. Onko sen oltava laakeroitu? Laakeriversion kyllä askartelee vaikkapa tuon aihion ohjauslaakereista varmaan helposti vaan onko välttämättä tarpeen?


Lähetetty: 21 Syys 2008, 00:42
Kirjoittaja jori
Mahe kirjoitti:

Mietiskelin takahaarukan ja rungon välistä niveltä. Onko sen oltava laakeroitu? Laakeriversion kyllä askartelee vaikkapa tuon aihion ohjauslaakereista varmaan helposti vaan onko välttämättä tarpeen?

Jos ketjuvoima kuormittaa keinuniveltä, on kunnollinen laakeri tarpeen. Laakeri voi vallan hyvin olla liukulaakeri, mutta välyksiä ei kovin paljon voi olla, koska ketju vetää välykset laitaan. Kun ei poljeta painuvat välykset toiseen laitaan.

Tietysti, jos saat nivelen laadittua sellaiseen paikkaan, että ketjuvoima kuormittaa haarukan molempia puolia samaan suuntaan, niin väljempikin laakerointi riittää. Tämä tekee rakenteesta epäsymmetrisen tai melkoisen leveän, mutta kannattanee miettiä, josko sillä voittaisi jotain. Leveä takahaarukan laakerointi voisi esim. samalla toimia istuimen tukena. Mitenkään herkkä tällaisen laakerin ei tarvitse olla. Kitka toimii vaan vaimentimena ja vähentää pompotusta.

Jori


Lähetetty: 21 Syys 2008, 08:16
Kirjoittaja jviirret

80-luvulla oli moottoripyörissä liukulaakerit, hyvin aikansa kestivät, mutta ikuisia eivät olleet. Näissä oli siis vaihdettavat messinki tai pronssi tms. puslat, joita sitte vaihdeltiin kun tarvetta ilmeni. Jos tämmöisen rakenteen tekee, niin samalla vaivalla pistää kyllä laakeritkin.
Mun järjellä ajateltuna ohjauslaakeri on huono vaihtoehto, se kun on tehty kestämään eri suuntaisia rasituksia kuin mitä takanivelessä tulee.
Paljon parempi vaihtoehto on kampilaakeri, sellaisesta on jopa itsellänikin kokemusta: http://www.omanetti.fi/ninajukk/nojis2.htm katso sivulla alimmat kuvat. Harmi kun tadpolesta tulee(mun mielestä) turhan pitkä ja etupainoinen jos koko takakolmion hyödyntää.
Miksei onnistuisi teräs terästä vastenkin nivel. Jostakin n. 10cm 2-3mm vahvuisella seinämällä olevaa putkea johon menee 10-12mm pultti tiukasti sisään. Tähän hitsataan haarukka kiinni ja sen jälkeen sama laakeriputki hitsataan runkoputken päähän. Sitten rautasahalla katkaistaan laakeriputki runkoputken molemmin puolin irti ja työnnetään pultti voideltuna sisään, ja näin on meillä nivel. Mitä pidempi pultti/putki yhdistelmä on, sitä vähempi välyksiä. Laakeriputki hitsataan ennen katkaisuja kiinni, jotta reiät pysyvät yhdensuuntaisina.

Jukka


Lähetetty: 21 Syys 2008, 14:42
Kirjoittaja Jarcco

Takahaarukan laakeroinnista on ollut ennenkin juttua tällä foorumilla. Urakuulalaakerit ovat osoittautuneet hyviksi ko. paikassa. Laakeripesiä ei tarvitse koneistaa kun etsii putken minkä sisään laakerit mahtuu sopivasti. Eli helppotekoinen, halpa ja hyvä rakenne (vai voiko sellaista ollakkaan) :roll:
Kuvassa ajoasento on turhan tiukka, siis nojakulma liian pysty suhteessa poljinkorkeuteen.


Lähetetty: 24 Syys 2008, 20:55
Kirjoittaja Mahe

Tätä taas mietiskeltyäni ja kaupallisia vaihtoehtoja tutkailtuani olen alkanut pähkäillä vaihtoehtoa jossa se kokoontaittonivel on kuitenkin etuakselin takapuolella, itseasiassa mahdollisimman takana. Menis konkeli pienempään tilaan.

Vaan kun en ole mikään rakenneinsinööri niin ei ole kuin semmoista maalaisjärkeen perustuvaa arvausta siitä mitkä olis vaatimuksia tuollaiselle. Sehän ei saa joustaa pysty- eikä vaakasuunnassa eli tiukoilla mitoilla pitää tehdä, vaan miten esmes hitsiliitokset kestää jos jostain 3-4 millin teräslevystä, 10 millin pulteista ja jostain putkitavarasta alkaa jotain virittelemään niin että se tulee runkoputk(i)en päihin/kylkiin kiinni.

Ajattelin jotain se tapaista että etummaisen putkiosan molempiin kylkiin tulis latat jotka menee sen katkokohdan ohi reilusti (tulee sivuttaistukea) ja sitten pitäis vahvat pultit poikittain taimmaisen runkoputkenpätkän ylä-ja alapuolelta. pultit läpi holkista joka on sit hitsattu siihen taempaan runkokappaleeseen kiinni. Pyörän etuosa taittuisi näin ylöspäin alimman pultin poistamalla ja ylempää löysäämällä. Lisäks voisi jostain kohti pistää vielä yhden pultin sen taemman runkoputken läpi jos siitä olisi jotain apua.

Pitäis piirtää kuva mutta kai tostakin jotain tolkkua saa?:)


Lähetetty: 24 Syys 2008, 21:15
Kirjoittaja jori

Noita katkaisu- ja taittoliitoksia on tehty maailman sivu. Ei kannata keksiä ihan alusta asti, ellei ole jotain erityisen hyvää ideaa.
Käsittääkseni teeveebentsin Mantis on taitettava. Ota siitä mallia ja pistä paremmaksi.

Jori


Lähetetty: 24 Syys 2008, 21:26
Kirjoittaja irakas
Mahe kirjoitti:

Tätä taas mietiskeltyäni ja kaupallisia vaihtoehtoja tutkailtuani olen alkanut pähkäillä vaihtoehtoa jossa se kokoontaittonivel on kuitenkin etuakselin takapuolella, itseasiassa mahdollisimman takana. Menis konkeli pienempään tilaan.

Vaan kun en ole mikään rakenneinsinööri niin ei ole kuin semmoista maalaisjärkeen perustuvaa arvausta siitä mitkä olis vaatimuksia tuollaiselle. Sehän ei saa joustaa pysty- eikä vaakasuunnassa eli tiukoilla mitoilla pitää tehdä, vaan miten esmes hitsiliitokset kestää jos jostain 3-4 millin teräslevystä, 10 millin pulteista ja jostain putkitavarasta alkaa jotain virittelemään niin että se tulee runkoputk(i)en päihin/kylkiin kiinni.

Ajattelin jotain se tapaista että etummaisen putkiosan molempiin kylkiin tulis latat jotka menee sen katkokohdan ohi reilusti (tulee sivuttaistukea) ja sitten pitäis vahvat pultit poikittain taimmaisen runkoputkenpätkän ylä-ja alapuolelta. pultit läpi holkista joka on sit hitsattu siihen taempaan runkokappaleeseen kiinni. Pyörän etuosa taittuisi näin ylöspäin alimman pultin poistamalla ja ylempää löysäämällä. Lisäks voisi jostain kohti pistää vielä yhden pultin sen taemman runkoputken läpi jos siitä olisi jotain apua.

Pitäis piirtää kuva mutta kai tostakin jotain tolkkua saa?:)

En ainakaan mina saa, piirrä kuva! :)

Sakari


Lähetetty: 24 Syys 2008, 22:12
Kirjoittaja Mahe
jori kirjoitti:

Noita katkaisu- ja taittoliitoksia on tehty maailman sivu. Ei kannata keksiä ihan alusta asti, ellei ole jotain erityisen hyvää ideaa.
Käsittääkseni teeveebentsin Mantis on taitettava. Ota siitä mallia ja pistä paremmaksi.

Jori

Niimpä, en ole vaan löytänyt selvää kuvaa moisesta, onkos täällä taittuvan nojakin omistajia?

Näitä on vaan hauska pyöritellä päässään, ton nivelen rakentaminen ei tule vielä vähään aikaan ajankohtaiseksi, joten sen esikuvan ehtii ettiä jostain kyllä :)


Lähetetty: 25 Syys 2008, 06:24
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Ajattelin jotain se tapaista että etummaisen putkiosan molempiin kylkiin tulis latat jotka menee sen katkokohdan ohi reilusti (tulee sivuttaistukea) ja sitten pitäis vahvat pultit poikittain taimmaisen runkoputkenpätkän ylä-ja alapuolelta. pultit läpi holkista joka on sit hitsattu siihen taempaan runkokappaleeseen kiinni. Pyörän etuosa taittuisi näin ylöspäin alimman pultin poistamalla ja ylempää löysäämällä. Lisäks voisi jostain kohti pistää vielä yhden pultin sen taemman runkoputken läpi jos siitä olisi jotain apua.

Kyllä tuommonen mun mielestä toimii, tosin maalit se hinkkaa. Lisäksi putkien päät pitää tulpata tai saattavat alkaa littaantuun ja niveleen tulee välystä.
Kaupallisissa on käytetty saranaa, laita semmoinen ja lukitus ajoasentoon parilla pultilla. Jos rautakaupasta ei sopivaa löydy niin helppo tehdä itsekkin. Sarana asennetaan niin, että tulppaa samalla putkien päät, ei putkien kylkeen.

Jukka


Lähetetty: 30 Syys 2008, 18:53
Kirjoittaja Mahe

Lisää pähkäilyjä:

Rautakaupassa oli 4 sentin mittaisia jatkomuttereita kierretangolle, tuumailin että jos hitsaa kaksi semmosta sopivassa kulmassa ristiin niin siinähän on valmis etuakselin kiinnitys. Kierteet voi porata pois tai sitten jättää paikalleen. Mahtaako etupyörä pysyä paikallaan jos käyttää pulttia akselina ja ruuvaa sen vaan ruuvilukitteen kanssa tuollaiseen jatkomutteriin sisään vaikka 2-3 senttiä?

Projekti etenee muutenkin, osien haalinnan merkeissä. Naapurifoorumilta löytyi osapaketti (etu-ja takavaihtajat ja kahvavaihtimet, 8-rattainen takapakka, keskiö ja kammet) varsin edullisesti.

Pistin etupyörät tilaukseen ICE:lta (http://www.ice.hpv.co.uk/). Kaksi 20" levyjarrukeskiöistä rengasta 12mm akselilla ja Schwalbe Marathon Racer kumeilla maksaa yhteensä 143 puntaa. Vielä ihan inhimillisehkö hinta tuo mutta UPS lisää melkeen kolmannen renkaan verran hintaan. Elämä on...

Joku pölli pyörävajasta mun aihiopyörästä irrotetun takavanteen :( Olisi pitänyt älytä viedä se häkkivarastoon, mutta ajattelin ettei paskanen vanne rikkinäisillä kumeilla kellekään kelpaa. Kelpasi sitten näköjään kuitenkin:(

Ylihuomenna taas metallitöitä opettelemaan...


Lähetetty: 30 Syys 2008, 20:04
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Rautakaupassa oli 4 sentin mittaisia jatkomuttereita kierretangolle, tuumailin että jos hitsaa kaksi semmosta sopivassa kulmassa ristiin niin siinähän on valmis etuakselin kiinnitys. Kierteet voi porata pois tai sitten jättää paikalleen. Mahtaako etupyörä pysyä paikallaan jos käyttää pulttia akselina ja ruuvaa sen vaan ruuvilukitteen kanssa tuollaiseen jatkomutteriin sisään vaikka 2-3 senttiä?

Mun mielestä olkatappina 4cm pitkä rauta rautaa vasten rakenne ei ole hyvä, eikä pitkäikäinen.
Kannattaa myös huomioida että 12M pultti ei ole 12mm paksu, vaan menee heittämällä 12mm reiästä. Yhden tuossa työntömitalla mittasin ja sain vahvuudeksi 11,8mm. Eli pieni välys jää, kahteen laakeriin yhdessä 0,4mm.

Jukka


Lähetetty: 30 Syys 2008, 20:17
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Rautakaupassa oli 4 sentin mittaisia jatkomuttereita kierretangolle, tuumailin että jos hitsaa kaksi semmosta sopivassa kulmassa ristiin niin siinähän on valmis etuakselin kiinnitys. Kierteet voi porata pois tai sitten jättää paikalleen. Mahtaako etupyörä pysyä paikallaan jos käyttää pulttia akselina ja ruuvaa sen vaan ruuvilukitteen kanssa tuollaiseen jatkomutteriin sisään vaikka 2-3 senttiä?

Mun mielestä olkatappina 4cm pitkä rauta rautaa vasten rakenne ei ole hyvä, eikä pitkäikäinen.

Entäs jos ei poraakaan niitä kierteitä pois vaan tekee sen "ohjausakselin" (olkatapin?) kierretangosta ja ruuvaa sen tuon jatkomutterin läpi? Se akselihan pääsee pyörimään niissä nivelpäissä kyllä sitten, sen ei tartte pyöriä ton hylsyn sisässä?

Kannattaa myös huomioida että 12M pultti ei ole 12mm paksu, vaan menee heittämällä 12mm reiästä. Yhden tuossa työntömitalla mittasin ja sain vahvuudeksi 11,8mm. Eli pieni välys jää, kahteen laakeriin yhdessä 0,4mm.

Onko tuommonen välys sitten miten paha? Laakerit kuluu nopeammin vai mitä tapahtuu? Eli pitäiskö sittenkin tehdä akseli 12 millin pyörötangosta ja vääntää sopivan mittaiset kierteet päähän, kierretyökalut pitäis löytyä kyllä?