Hep. jooseha ehti jo vastata sillä aikaa, kun kirjoitin pitkän sepustukseni. Mutta ei se mitään minä laitan vielä kuvankin.
Nojanalle kirjoitti:
Jos joku nyt selittäs tässä . Miksi takapyörän pitää olla lähellä ajaa . Kun itse olen käsittänyt että on suotuisaa vierä takpyörää taaenmaksi kun halutaan parempaa nousukykyä . Vai haetaanko nousuun sellaista lisä ominaisuutta , ettei pyörä kippaa niin herkästi ympäri . En ole mikään asiantuntia tälläsissä , mutta moottoripyörissä olen nähnyt pirennettyä takahaarukkaa , se kuulemma lisää pitoa ja vakavuutta. Tierä häntä ,onko näin . Ainakin lyhyt akselinen on helpompi käsitellä maastossa , kun pitää kiertää tielle tulevia esteitä .
Riippuu vetääkö etu- vaiko takapyörä, kumpaan suuntaan takapyörää pitää siirtää pidon parantamiseksi. Takavetoisessa takapyörän maakosketusalueen kesipiste pitää olla kuskin navasta suurimman kitkaertoimen kulman suuntaan. Kitkakerroinhan on maan pinnan suuntaisen vetovoiman ja pyöräkuorman suhde tuo kulma taas pystysuoran ja vaakasuoran mitan suhde. Polkupyörän renkaan kitkakerroin on suurimmillaan kuivalla betonilla noin 0,9 luokkaa, asfaltilla noin 0,8, hiekalla 0,4 ja märällä jäällä 0,02. Jotta pyörä ei kippaa takapyöränsä ympäri, pitää tuon kulman olla loivempi, kuin kitkakerroin kulmana ilmaistuna. Jos pyörällä kiivetään karheaa betonimäkeä 0,9 kitkakertoimella pito loppuu n. 42° jyrkkyydessä, vaikka kaikki paino olisi vetävän pyörän päällä ja pienikin pidon lisäys kippaa pyörän selälleen. Siksi takarenkaan kosketuspisteen pitää olla ajoneuvon kokonaispainopisteen pystysuorasta mitattuna suuremmassa, kuin 42° kulmassa.
Tämä tarkoittaa, että polkupyörää ei saa kippaamaan takavuolttia, jos painopiste on takarenkaan ala- ja etuneljännesten kautta kulkevan suoran alapuolella.
Pienemmille kitkakertoimille mitoitettaessa painopiste voi olla ylempänä ja jäällä lähes suoraan yläpuolella.
Kuvassa kukin kitkakerroin on kuvattu vinoilla viivoilla, jotka kääntämällä pystyyn kääntyy kuva asentoon, jollaista mäkeä enimmillään tuon kitkakertoimen kontaktilla voi päästä ylös ja jota loivempi pitää violettia viivaa vastaavan linjan olla, jotta pyörä ei kaadu takakautta ympäri. -Ei siis huolta. Takakautta ei kaadu. Toisaalta tuossa pyörässä voi istuinta siirtää liukkaissa olosuhteissa tuonne 0,9 kitkakertoimen tasolle asti, kun samalla lyhentää puomia. Oikein liukkaissa olosuhteissa lähinnä talvikelissä olisi hyvä, jos tuo kulma voisi olla jyrkempikin, siksi arvelen tehdyn tuon nelipyörän, jossa vetävät pyörät saadaan paremmin painopisteen alle. Vaalean sininen kulma on kitkakertoimelle 0,1 joka vastaa pikkupakkasen jäätä. Napajäätiköllä, jossa pakkasta on pirusti, on jäänkin kitkakerroin summittain soratien luokkaa.
Etuvetoisessa tilanne on päinvastoin ja takapyörän siirtäminen mahdollisimman kauas taakse parantaa vetopitoa, mutta mäen jyrkkyyden kasvaessa pito takavetoisesta poiketen huononee.
Tässä vielä kuva, miten jään kitkakerroin kasvaa pakkasen kiristyessä.