Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nojoo ei kyllä oo valittamista kotikunnan tienpidosta kun noita helsingin kuvia kattoo.. enemmänkin ollut sellainen ongelma, että suolataan ja hiekoitetaan aivan liikaa, kun pelkkä auraus monesti riittäisi.

Talvikilometrit on itellä jäänyt aika lailla hyötyajoon, jotain 300km tullut kuitenkin mittariin.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Wacky kirjoitti:

Täällä vissiin ihmetellään miten Helsingissä kaipaa läskejä kun Oulussa pärjää ilman vallan mainioisti. Syy siihen on että talvella ajokeli on pahimmillaan kun lämpötila pysyttelee nollan tienolla jolloin vesi vaihtelee olomuotoaan usein. Helsinki on meren niemellä mittavat lahdet molemmin puolin keskustan aluetta ja suurin osa alueesta on meren läheisyydessä alle 10 km sen lisäksi Helsinkin on huomattavasti isompi kaupunki kuin esim. Oulu joka tarkoittaa että lämpöä on enemmän senkin takia.
Täällä myös hoidetaan lumityöt sangen huonosti koska tilaa on vähemmän jonne puskea ylimääräiset lumet.

Kuva
Tämä kuva on työmatkareitiltäni kulosaarensillalta, kiertoreitti n. 7 km vs. suoraan 500 m

Kuva
Tämä kuva Helsingin kadulta linnanmäen kohdalta.

Kuva
Tässä hieman kontrastia miten paljon kunnossa pito oikeasti vaihtelee kaupungilla

Totta, ei paljoa tullut pyöräiltyä talvisin kun pks asuin paitsi teinarina. Vihti, Lohja paljon jo helpompi. Oulu on kylymä mutta hyvä paikka harrastaa lajia.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jos noi aikasemmat oli vielä helppoja ajettavia ilman läskejä niin tätä on kyllä kaikken kruunaavaa tavaraa ja tätä on parhaimmillaan kilometrikaupalla työmatkasta eikä ole harvinasita kun paikat sulaa jatkuvasti ja aura jättää jälkeensä sen n. 5 cm lunta eikä yritä edes saada asfalttia näkyviin. Ei paljoa naurata kokeilla ajaa tuota edes kapearenkaisella pystärillä saati nojapyörällä. Läskitä pärjää jotenkin vaikka niilläkin saa olla tarkkana

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Hurjan näköset on Hesassa :shock: kevarit.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuosta viimeisestä kuvasta ei varmasti voi syyttää talvea. Huonosti aurautettu/aurattu. Vaarallisen näköinen pyöräiltäväksi :shock:

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Wacky kirjoitti:

Jos noi aikasemmat oli vielä helppoja ajettavia ilman läskejä niin tätä on kyllä kaikken kruunaavaa tavaraa ja tätä on parhaimmillaan kilometrikaupalla työmatkasta eikä ole harvinasita kun paikat sulaa jatkuvasti ja aura jättää jälkeensä sen n. 5 cm lunta eikä yritä edes saada asfalttia näkyviin. Ei paljoa naurata kokeilla ajaa tuota edes kapearenkaisella pystärillä saati nojapyörällä. Läskitä pärjää jotenkin vaikka niilläkin saa olla tarkkana

Niin tutun, niin tutun näköistä. Tuosta puuttuu vielä se tappajasepeli-pommimatto. Ensin jätetään auraamatta pintaan asti, ja sitten pakkasyön jälkeen kylvetään siihen joka toinen päivä sepeliä.
40km matkalla neljä sepelinmurua lävisti takarenkaan, joista kaksi räjäytti sisurin, kaksi jäi pistonsuojanauhaan.
Kinneri voi olla vielä herkempi tappajasepelille, kun eturengas ei edessä puhdista tietä.
No, kohta nuo sulaa. Ei ole vielä kukaan uskaltanut kävellä jäillä, eikä taida enää uskaltaakaan. En muista toista talvea, ettei koko talvena olisi ollut kävelyjäitä Kaisaniemessä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Kolmas päivä +kelejä täällä, paikoin alko pinnat upottaa, jossain aurinko sulattanu asfalttisiivun näkyviin. Puista tippunut vesi lähinnä pehmentää paikkoin mutta pääosin vielä ihan hyvät talvikelit. Tänään olivat höylänneet pehmeitä paikkoja ja heittäneet hiekkaa, ei voi Imatran kevareiden hoitoa hirveesti moittia. Ainahan siellä olis jotain höylättävää, talviaikaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

Minäkin ajelin Pakoputkipyörällä eilisessä syvä sohjo-jääura-märkä kuhmurainen jää-vesilammikko-kelissä. Täytyy sanoa, että fakiiri oli itsekin ihmeissään. :shock: Paremmin tuo tuntui menevät kuin baaripyörä. Välillä heittelehti tosi rajustikin sivulta toiselle ja takarengas löysi eri uria, kuin etupyörä, mutta hämmentävän hyvin pysyi pyörä hallittavan tuntuisena. Jyrkät märkää jäätä ilman hiekkaa olleet alamäet olivat vähän hurjan tuntuisia, mutta menivät mukavasti. Jarruttamaan en juuri pystynyt, tai ainakaan se ei juuri nopeuteen vaikuttanut. Luultavasti pitkä akseliväli auttoi noissa uraheittelehtimisissä, sillä noilla renkailla en olisi baaripyörälläni uskaltanut ajaa samaa reittiä. Erityisen hyvä on käsiohjatussa nojapyörässä, kun jäisessä alamäessä laittaa molemmat jalat kevyesti maahan laskutelineiksi. Ilman tuota olisi ollut pakko taluttaa liukkain alamäki, sillä jarrun painaminen luistatti molempia renkaita erittäin helposti.
Kuva
Edessä oli tällainen 37 leveänä.
Kuva
Takana tämä 40 leveänä.
Pyörä oli siis tämä ylimmäinen.
Kuva
Tuosta alimmasta kuvasta tuli mieleen Petrin talvipyöräilyt. Helsinkinojakissa(kaan) ei ole lokasuojaa. Tuo minun lokasuojani on kyllä äärimmäisen huono, tai siis erinomaisen hyvä keräämään lunta renkaan ja lokasuojan väliin ja hiomaan siitä pöllyä, joka menee kenkään ja pöllyää hiukan myös vasemman pakaran ja istuimen väliin. Huomasin Petrin elokuvasta, että lampaantalja on vedetty aika eteen runkoputkea pitkin niin, että se muodostaa jonkinmoisen suojan renkaalta lentävää lunta ja ehkä viimaakin vastaan. Onko siis lampaantalja sen jälkeen alta märkä, kun ajelet märässä tai suojakelin lumessa. Meneekö lumi istuimen ja taljan väliin.

Liitteet
Helsinkinojakin-etulokasuoja.png
Helsinkinojakin-etulokasuoja.png (296.85 KiB) Katsottu 3134 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Wacky kirjoitti:

Jos noi aikasemmat oli vielä helppoja ajettavia ilman läskejä niin tätä on kyllä kaikken kruunaavaa tavaraa ja tätä on parhaimmillaan kilometrikaupalla työmatkasta eikä ole harvinasita kun paikat sulaa jatkuvasti ja aura jättää jälkeensä sen n. 5 cm lunta eikä yritä edes saada asfalttia näkyviin. Ei paljoa naurata kokeilla ajaa tuota edes kapearenkaisella pystärillä saati nojapyörällä. Läskitä pärjää jotenkin vaikka niilläkin saa olla tarkkana

Joo, kovin on tuttua tän talven Stadia :( Silloin kun on suojakeliä ja kelvit saisi helposti puhtaaksi, mitään ei tapahdu. Seuraavana yönä pakkanen hoitaakin väylät priimakuntoon :roll: Oon joutunut tänä talvena turvautumaan maasturiin enemmän kuin koskaan...täytyy kyllä sanoa että GT Avalanchella pääsee tommoisessa perunapellossa tuplasti nopeammin kuin Azubilla. Täytyy toivoa, että lumentulo/sulaminen loppuis mahdollisimman aikaisin tänä vuonna, alkaa olla jo totaalisen kypsä tohon rytkytykseen...

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllähän se kastelee taljan sillon ku irtolunta on, ainakin altapäin jos paljon tuiskuttaa kastuu persuskin. Mutta kaikkein vähiten miun pyöristä Helsinkinojakki tuiskuttaa lunta tai hiekkaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pioneerissa istuu vähän korkeammalla ja siinä aika kuivana säilyy. Satunnaisia roiskeita jotka lokarilla saisi hoidettua.

Pioneer kera klasin.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Eka mun 100 km tälle vuodelle lähitienoon väyliä katsastellen.
Isojen teiden varret alkoi oleen jo tosi hyvässä ajokunnossa,
vähän pienemmät tiet osittain tosi sohjoisia ja kelvit ihan perseestä.
Kaiken lisäksi jos jossakin kohtaa kelviä ei sattunut sohjoa olemaan,
niin hiekkaa aivan helvetisti. Schwalbe-jumalalle uhrattiin taas 1 sisäkumi.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pystäriongelmia... Muiden huonojen ominaisuuksien lisäksi näillä loskakeleillä nilkat ja sääret kastuu niin tilasin varustelekalta säärystimet, ei jaksaisi aina jumpata kurahousujen kanssa ja niiden kanssa tuppaa tulemaan kuuma.

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nojapyörällä kastuminen on lähinnä ongelma jos ajaa liian kovaa rapakkoon jolloin vesi nousee niin paljon että tavoittaa kyynärpäät ensimmäisenä sitten alkaa takamus kastua jos lisää vauhtia entisestään, tai ainakin mun pläskillä tekee näin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Wacky kirjoitti:

tai ainakin mun pläskillä tekee näin.

Kostealla on kiva olla ylhäällä. Lokasuojattomassa pyyttonissa kaikki mitä on tiellä tulee syliin :( Juuri nuo Terpan ongelmakohdat on parhaiten "suojassa".

Vastaa Viestiin