Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

[quote=terppa]
Ihan kun äskettäin olisin lukenut jotain poliisin tiedotetta jossa kehotetaan jättämään auto kotiin ja pitämään etätyöpäivä 🤔
[/quote]

Tätä ei meinaa ymmärtää. Aina kun helsinkiin sataa lunta, niin pääuutislähetyksessä kauhistellaan. Ihmiset painaa autolla täysiä kuten kesällä ja ihmetellään kun tulee kolareita. Lumityöt on kauhun paikka. Eihän tämä talvi oikeasti ihan tuollainen katastrofi ole. Vai?

Muoks. Mikä tuossa lainauksessa meni pieleen?

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja janx »

Lumityöt unohtuu. Kahteen vuoteen ei ole tarvinnut tehdä lumitöitä. Tänään ainakin kahdesti ellei useamminkin. Hyvää liikuntaa se on, jos sille sattuu olemaan aikaa. Vantaa on lumisin paikkakunta tällä hetkellä Suomessa. 61 senttiä. Vähempikin riittäisi, kun en edes suksia omista.

Autolla liikkumista mielellään välttää tällaisina talvikeleinä ainakin pk-seudulla.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 13 Tammi 2021, 23:22

Lumityöt unohtuu. Kahteen vuoteen ei ole tarvinnut tehdä lumitöitä. Tänään ainakin kahdesti ellei useamminkin. Hyvää liikuntaa se on, jos sille sattuu olemaan aikaa. Vantaa on lumisin paikkakunta tällä hetkellä Suomessa. 61 senttiä. Vähempikin riittäisi, kun en edes suksia omista.

Autolla liikkumista mielellään välttää tällaisina talvikeleinä ainakin pk-seudulla.

No niin, pitikös mennä manaamaan. Sitä sitten saa, mitä tilaa. :mrgreen:

Lumet takas.jpg
Lumet takas.jpg (299.68 KiB) Katsottu 4376 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja janx »

Kaikenlaista olen tilannut, mutta lumiverkkokaupassa en ole käynyt. :mrgreen:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Nyt on päässyt kokeilemaan miten sähköpyörä toimii lumisissa olosuhteissa. Sähkön takia kuskilta ei lopu voimat, mutta upottava lumi pysäyttää pyörän kun pito ei riitä, ja niljakkalla kelillä ei ohjaaminen välttämättä onnistu. Kohtuu hankalissa olosuhteissa kuitenkin jopa hauskaa ajella.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ukram2 kirjoitti: 24 Tammi 2021, 19:48

Nyt on päässyt kokeilemaan miten sähköpyörä toimii lumisissa olosuhteissa. Sähkön takia kuskilta ei lopu voimat, mutta upottava lumi pysäyttää pyörän kun pito ei riitä, ja niljakkalla kelillä ei ohjaaminen välttämättä onnistu. Kohtuu hankalissa olosuhteissa kuitenkin jopa hauskaa ajella.

Talvisähköpyörässä pitäis olla polku- ja sähköveto eri renkailla. All wheel drive on se juttu lumessa. Jos joku pyörä ei vedä, niin se jarruttaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Avonojapyörä on kyllä haasteellinen talvipyörä. Näin silmälasien kanssa hengitys huurruttaa näkymän. Jalkapohjat tahtoo palella, kun on ensimmäisenä tuulessa kylmettymässä ja ilmeisesti verikin kiertää huonommin, kuin CF mallissa. CF on aika hyvä talvipyörä, jos avopyörällä haluaa talvella ajella. Tietenkin vielä sähköillä ja läskinä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä minusta paras talvipyörä on tadpole, jossa kaksi pyörää vetää, edessä oikealla riittävän voimakas (=1000 w) napamoottori ja takana leipämoottori. Kaikissa pyörissä nastat ja erillisjarrut etupyörissä. Veto toisessa etupyörässä vaikuttaa yllättävän vähän ohjaukseen.

Viimeksi muokannut Wacky, 26 Tammi 2021, 07:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Meillekin Imatralle tuli talvi, lumineen kaikkineen. Pari kertaa jo lumessa sotkenut ja kovalla jäällä.
Tänään läksin tandemilla, bigapplet alla - sehän kulkee niinku ennenkin 8) Pöpperöpaikoissa nostan itseni istuma-asentoon ja poljen varmemman tuntuisella tasapainoaistilla yli, sama uurteissa ym. Alamäissä saatan ottaa jalat polkimilta ja istualtaan, jalat lähellä maata varmistelen pystyssä pysymistä.
Helsinki-mbb myös ollut käytössä, ihan jollain mitkälie luttana kumit ja samanmoiset tunnelmat - ihan hyvä talvipyörä tämäkin. Monta vuottahan tuolla ajoinkin talvella. Helsinki-mbb:n keveys teke siitä mukavamman käsitellä ku nää pitkät ja rankat :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 01 Joulu 2021, 10:39

Meillekin Imatralle tuli talvi, lumineen kaikkineen. Pari kertaa jo lumessa sotkenut ja kovalla jäällä.
Tänään läksin tandemilla, bigapplet alla - sehän kulkee niinku ennenkin 8) Pöpperöpaikoissa nostan itseni istuma-asentoon ja poljen varmemman tuntuisella tasapainoaistilla yli, sama uurteissa ym. Alamäissä saatan ottaa jalat polkimilta ja istualtaan, jalat lähellä maata varmistelen pystyssä pysymistä.
Helsinki-mbb myös ollut käytössä, ihan jollain mitkälie luttana kumit ja samanmoiset tunnelmat - ihan hyvä talvipyörä tämäkin. Monta vuottahan tuolla ajoinkin talvella. Helsinki-mbb:n keveys teke siitä mukavamman käsitellä ku nää pitkät ja rankat :mrgreen:

Pystyhkö MBB tosiaan tuntuu olevan ihan hyvä talvipyörä juurikin noilla tekniikoilla, joita edellä kuvailit.

Vaihdoin omaan Perhepyörän puolikkaaseeni taakse naapurin roskiksesta löytämäni nappularenkaan. Nyt kestäisi myös moottorilla vedättää. Moottorin vapaakytkin on vaan pakkasen takia jumissa. :(

Raceking.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Helsinki-mbb on erityisen helppo ajaa istuviltaan, johtunee mm. alhalla olevasta keskiöstä ja nousukahvoilla on helppo nostaa itsensä ylös (nimensä mukaisessa käytössä).
Taluttaessa kevyt perä myös kääntyy itsestään ja paikallaan käännöksissä kun nousukahvoista saa helposti perän nousemaan ylös.
Jarruvaijerit (muok. vaihdevaijereita piti sanoa) tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata. Periaatteessa talvipyöräksi riittäs sinkula omassa käytössäni tai sellanen missä ois kaks tai kolme eturatasta, jota vois tarpeen tullen vaihtaa, jollain vippaskonstilla käsi, jalka ym Sellanenhan tuo tandem onkin - talvella kun vaijeri jäätyy, niin eturatasta voi vaihtaa mäen päällä ja alla, tarpeen mukaan. Tarttee vaan jäädyttää ketju sopivalle takarattaalle :mrgreen:

Viimeksi muokannut PW, 01 Joulu 2021, 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 01 Joulu 2021, 11:52

Helsinki-mbb on erityisen helppo ajaa istuviltaan, johtunee mm. alhalla olevasta keskiöstä ja nousukahvoilla on helppo nostaa itsensä ylös (nimensä mukaisessa käytössä).
Taluttaessa kevyt perä myös kääntyy itsestään ja paikallaan käännöksissä kun nousukahvoista saa helposti perän nousemaan ylös.
Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata. Periaatteessa talvipyöräksi riittäs sinkula omassa käytössäni tai sellanen missä ois kaks tai kolme eturatasta, jota vois tarpeen tullen vaihtaa, jollain vippaskonstilla käsi, jalka ym Sellanenhan tuo tandem onkin - talvella kun vaijeri jäätyy, niin eturatasta voi vaihtaa mäen päällä ja alla, tarpeen mukaan. Tarttee vaan jäädyttää ketju sopivalle takarattaalle :mrgreen:

En löytänyt kuvaa nousukahvoista. Tämä kuusi vuotta vanha lienee uusin julkaistu kuva.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 01 Joulu 2021, 11:52

Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata.

Miksi vaijereissa on kuoret?
Talvipyörään pitäis rakentaa vaan taittopyörät tarpeellisten mutkien kohdalle ja muuten vaijeri ois näkyvillä koko matkan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 01 Joulu 2021, 13:17
PW kirjoitti: 01 Joulu 2021, 11:52

Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata.

Miksi vaijereissa on kuoret?
Talvipyörään pitäis rakentaa vaan taittopyörät tarpeellisten mutkien kohdalle ja muuten vaijeri ois näkyvillä koko matkan.

Vaihdevaijereita tietyst tarkotin ku vaihteista puhuin. Toki nekin voi olla kuorettomia, kai?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eiks sulla ollu jalkajarrullinen Automatix vai oliko Automatic. Nakkaa se tuohon niin pääse vaijereista eroon :)

Vastaa Viestiin