Sivu 1/2

Slumpf mountain drive

Lähetetty: 03 Syys 2019, 19:24
Kirjoittaja PW

Onkos tämä kyseinen laite niinku etuvaihteet keskiössä?
Urpo kehui kovasti, mäki ominaisuuksia - pystyy kuulemma kevyesti nousemaan mäet. Toisaalta hänen mäki vauhti oli paljon alhaisempi ku miun välityksillä ku Lappeenrantaan ajeltiin. En ihan ymmärtäny miten toimii, onko jollain käytössä?


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 03 Syys 2019, 19:58
Kirjoittaja Vilijami

https://youtu.be/Lv8L8EjFaDw
Kantapäällä potkitaan vaihdetta keskiön päästä.


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 03 Syys 2019, 21:14
Kirjoittaja trike76

Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 10:37
Kirjoittaja PW

Onko tuossa vain kaksi vaihtoehtoa, vaihdetta edessä? Urpo tais puhuu neljästä jos oikein ymmärsin. Jonkun mäen jälkeen sanoi myös, ett jäi liian iso vaihde päälle :? Eikö sitä pysty kesken mäen vaihtamaan pienemmäks? En ihan tajuu mikä tuossa on niin hienoa, vaihtuuhan se käsipelilläkin eturattaalta toiselle :?


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 10:51
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Onko tuossa vain kaksi vaihtoehtoa, vaihdetta edessä? Urpo tais puhuu neljästä jos oikein ymmärsin. Jonkun mäen jälkeen sanoi myös, ett jäi liian iso vaihde päälle :? Eikö sitä pysty kesken mäen vaihtamaan pienemmäks? En ihan tajuu mikä tuossa on niin hienoa, vaihtuuhan se käsipelilläkin eturattaalta toiselle :?

Se juttu taitaa olla siinä, että kahden etuvaihteen suhde on suuri. 2,5 välityssuhde-erolla pystyy ajamaan jyrkänkin mäen ylös yhdellä vaihteen klikkauksella, vaikka olisi jäänyt takavaihtajassa iso vaihde (pieni ratas) päälle. Tuo etuvaihtajan suora välitys vastaa sitä, että eturattaina olisvat 20-piikkinen ja 50-piikkinen, tai 16- ja 40-piikkiset. Aina on siis riittävän pieni vaihde yhden naksauksen päässä.

Slumpf kirjoitti:

Swiss MTD -– just one click makes you speed down 2.5 times - and climb any hill. - For widest gear range ever at only single chain wheel. Fits for any chain wheel with 130mm hole diameter.


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 11:35
Kirjoittaja PW

Mutta jos yhdellä klikkauksella muuttuu välitys noin paljon, eikö se ole hankalaa, kadenssi muuttuu hirveesti :?


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 15:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Mutta jos yhdellä klikkauksella muuttuu välitys noin paljon, eikö se ole hankalaa, kadenssi muuttuu hirveesti :?

Idea onkin siinä, ettei koskaan jää kammelle killumaan, vaan aina löytyy nopeasti niin pieni vaihde, että mäki nousee. Tuota käytetään tavallaan auton maastovaihteen ("lyhyt perä") tapaan.

Jos lähdetään oikeasti kelaamaan vaihteita pienimmästä suurimpaan, tuolla käydään koko takapakka läpi suurimmasta pienimpään. Kun sitten pitää vaihdetta suurentaa tilanteesta pienin ratas takana ja 2,5 välitys edessä, pitää yhtaikaisesti vaihtaa takaa koko pakan läpi pienimmältä rattaalta vähintään takarattaan keskivaiheille 11 x 2,5 = 28-piikkiselle ja samalla edestä 2,5:1 välityksestä 1:1 välitykseen.

Tuo etuvaihteen 2,5 tarkoittaa takana pakkaa 11- 28. Koska hyötysuhde on aivan pienimmillä rattailla huonompi, kannatta käyttää rattaita 16-piikkisestä ylöspäin, joten tasajaolla vaihteita kelaavan vaihteiston takapakan pitäisi olla 16-piikkisestä ylöspäin 2,5-kertainen, eli 11-40, jossa rattaita 15-11 käytetään vain suoran etuvälityksen kanssa.


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 16:45
Kirjoittaja Härski

Ihmetellyt kun nykyään kaikki pakat alkaa 11 tai 12 piikkisestä ylöspäin. Yritin tässä oikein ettiä jotain 16 Lehtisestä ylöspäin olevaa pakkaa kinneriin, mutta ei sellaisia taideta edes valmistaa. Mun mielestä nuo kaikkein pienimmät rattaat on huonon hyötysuhteen ja nopean kulumisen vuoksi turhia.


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 18:59
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Ihmetellyt kun nykyään kaikki pakat alkaa 11 tai 12 piikkisestä ylöspäin. Yritin tässä oikein ettiä jotain 16 Lehtisestä ylöspäin olevaa pakkaa kinneriin, mutta ei sellaisia taideta edes valmistaa. Mun mielestä nuo kaikkein pienimmät rattaat on huonon hyötysuhteen ja nopean kulumisen vuoksi turhia.

Ei ne kulu, jollei niitä käytä. :)


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 22:16
Kirjoittaja takakeno

Quattrovelolla kevyimmällä vaihteella nopeutta on n. 5-6 km/t jyrkimmissä ylämäissä.
70 hampainen edessä ja takana 36-11.
Kevyesti nousee, mutta hitaasti.
Suoralla välityksellä kevyimmällä vaihteella hyvä alin ajonopeus on n. 15 km/t.
T:Jere


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 07 Syys 2019, 22:30
Kirjoittaja jori
takakeno kirjoitti:

Quattrovelolla kevyimmällä vaihteella nopeutta on n. 5-6 km/t jyrkimmissä ylämäissä.
70 hampainen edessä ja takana 36-11.
Kevyesti nousee, mutta hitaasti.
Suoralla välityksellä kevyimmällä vaihteella hyvä alin ajonopeus on n. 15 km/t.
T:Jere

15 km/h : 2,5 = 6 km/h. :)
Tuosta voisi näppärä tyttö laskea, että takakenon kadenssi on miellyttävässä minimissään:
15 km/h = 4,2 m/s
4,236:70/0,500/pii60= 82,5 rpm.


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 09 Syys 2019, 10:41
Kirjoittaja Hopea

Jotain noita dokumentteja selatessani olin näkevinäni, ettei esim. Rohloff suosittele tuota kampetta käytettäväksi heidän vaihteistonsa kanssa.

Olisiko kyseessä tuolla saatava lihasvoimaan suhteutettuna kohtuuton vääntö? Tuon avullahan pystyy ajamaan 2,5-kertaisen mäen samalla vaihteella... Olenko ymmärtänyt logiikan (ja sen Rohloff-huomautuksen) oikein?


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 09 Syys 2019, 11:33
Kirjoittaja Härski

Ihan oikein funtsittu.

Rohloffilla on maksimi momentit mitä sille sallitaan. Manuaalista löytyy esim etu- takarattaiden maksimi välitussuhteet, vieläpä kuskin koon mukaan jaoteltuna. Tandemeille omat rajoitukset jne..


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 09 Syys 2019, 13:16
Kirjoittaja jori

Tuo 2,5 välityssuhde vastaa 20/50 eturattaita. 20-piikkisellä eturattaalla saa samat edut välityssuhteet ja saman maksimi ketjuvoiman ja bannin Rohlofilta. :?


Re: Slumpf mountain drive

Lähetetty: 09 Syys 2019, 20:06
Kirjoittaja Härski

Tuskinpa sa jos käyttää edessä. 2.5x taulukon minimikokoista etulehteä.