Sivu 1/2
Slumpf mountain drive
Lähetetty: 03 Syys 2019, 19:24
Kirjoittaja PW
Onkos tämä kyseinen laite niinku etuvaihteet keskiössä?
Urpo kehui kovasti, mäki ominaisuuksia - pystyy kuulemma kevyesti nousemaan mäet. Toisaalta hänen mäki vauhti oli paljon alhaisempi ku miun välityksillä ku Lappeenrantaan ajeltiin. En ihan ymmärtäny miten toimii, onko jollain käytössä?
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 03 Syys 2019, 19:58
Kirjoittaja Vilijami
https://youtu.be/Lv8L8EjFaDw
Kantapäällä potkitaan vaihdetta keskiön päästä.
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 03 Syys 2019, 21:14
Kirjoittaja trike76
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 10:37
Kirjoittaja PW
Onko tuossa vain kaksi vaihtoehtoa, vaihdetta edessä? Urpo tais puhuu neljästä jos oikein ymmärsin. Jonkun mäen jälkeen sanoi myös, ett jäi liian iso vaihde päälle
Eikö sitä pysty kesken mäen vaihtamaan pienemmäks? En ihan tajuu mikä tuossa on niin hienoa, vaihtuuhan se käsipelilläkin eturattaalta toiselle 
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 10:51
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Onko tuossa vain kaksi vaihtoehtoa, vaihdetta edessä? Urpo tais puhuu neljästä jos oikein ymmärsin. Jonkun mäen jälkeen sanoi myös, ett jäi liian iso vaihde päälle
Eikö sitä pysty kesken mäen vaihtamaan pienemmäks? En ihan tajuu mikä tuossa on niin hienoa, vaihtuuhan se käsipelilläkin eturattaalta toiselle 
Se juttu taitaa olla siinä, että kahden etuvaihteen suhde on suuri. 2,5 välityssuhde-erolla pystyy ajamaan jyrkänkin mäen ylös yhdellä vaihteen klikkauksella, vaikka olisi jäänyt takavaihtajassa iso vaihde (pieni ratas) päälle. Tuo etuvaihtajan suora välitys vastaa sitä, että eturattaina olisvat 20-piikkinen ja 50-piikkinen, tai 16- ja 40-piikkiset. Aina on siis riittävän pieni vaihde yhden naksauksen päässä.
Slumpf kirjoitti:Swiss MTD - just one click makes you speed down 2.5 times - and climb any hill. - For widest gear range ever at only single chain wheel. Fits for any chain wheel with 130mm hole diameter.
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 11:35
Kirjoittaja PW
Mutta jos yhdellä klikkauksella muuttuu välitys noin paljon, eikö se ole hankalaa, kadenssi muuttuu hirveesti 
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 15:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Mutta jos yhdellä klikkauksella muuttuu välitys noin paljon, eikö se ole hankalaa, kadenssi muuttuu hirveesti 
Idea onkin siinä, ettei koskaan jää kammelle killumaan, vaan aina löytyy nopeasti niin pieni vaihde, että mäki nousee. Tuota käytetään tavallaan auton maastovaihteen ("lyhyt perä") tapaan.
Jos lähdetään oikeasti kelaamaan vaihteita pienimmästä suurimpaan, tuolla käydään koko takapakka läpi suurimmasta pienimpään. Kun sitten pitää vaihdetta suurentaa tilanteesta pienin ratas takana ja 2,5 välitys edessä, pitää yhtaikaisesti vaihtaa takaa koko pakan läpi pienimmältä rattaalta vähintään takarattaan keskivaiheille 11 x 2,5 = 28-piikkiselle ja samalla edestä 2,5:1 välityksestä 1:1 välitykseen.
Tuo etuvaihteen 2,5 tarkoittaa takana pakkaa 11- 28. Koska hyötysuhde on aivan pienimmillä rattailla huonompi, kannatta käyttää rattaita 16-piikkisestä ylöspäin, joten tasajaolla vaihteita kelaavan vaihteiston takapakan pitäisi olla 16-piikkisestä ylöspäin 2,5-kertainen, eli 11-40, jossa rattaita 15-11 käytetään vain suoran etuvälityksen kanssa.
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 16:45
Kirjoittaja Härski
Ihmetellyt kun nykyään kaikki pakat alkaa 11 tai 12 piikkisestä ylöspäin. Yritin tässä oikein ettiä jotain 16 Lehtisestä ylöspäin olevaa pakkaa kinneriin, mutta ei sellaisia taideta edes valmistaa. Mun mielestä nuo kaikkein pienimmät rattaat on huonon hyötysuhteen ja nopean kulumisen vuoksi turhia.
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 18:59
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:Ihmetellyt kun nykyään kaikki pakat alkaa 11 tai 12 piikkisestä ylöspäin. Yritin tässä oikein ettiä jotain 16 Lehtisestä ylöspäin olevaa pakkaa kinneriin, mutta ei sellaisia taideta edes valmistaa. Mun mielestä nuo kaikkein pienimmät rattaat on huonon hyötysuhteen ja nopean kulumisen vuoksi turhia.
Ei ne kulu, jollei niitä käytä. 
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 22:16
Kirjoittaja takakeno
Quattrovelolla kevyimmällä vaihteella nopeutta on n. 5-6 km/t jyrkimmissä ylämäissä.
70 hampainen edessä ja takana 36-11.
Kevyesti nousee, mutta hitaasti.
Suoralla välityksellä kevyimmällä vaihteella hyvä alin ajonopeus on n. 15 km/t.
T:Jere
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 07 Syys 2019, 22:30
Kirjoittaja jori
takakeno kirjoitti:Quattrovelolla kevyimmällä vaihteella nopeutta on n. 5-6 km/t jyrkimmissä ylämäissä.
70 hampainen edessä ja takana 36-11.
Kevyesti nousee, mutta hitaasti.
Suoralla välityksellä kevyimmällä vaihteella hyvä alin ajonopeus on n. 15 km/t.
T:Jere
15 km/h : 2,5 = 6 km/h. 
Tuosta voisi näppärä tyttö laskea, että takakenon kadenssi on miellyttävässä minimissään:
15 km/h = 4,2 m/s
4,236:70/0,500/pii60= 82,5 rpm.
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 09 Syys 2019, 10:41
Kirjoittaja Hopea
Jotain noita dokumentteja selatessani olin näkevinäni, ettei esim. Rohloff suosittele tuota kampetta käytettäväksi heidän vaihteistonsa kanssa.
Olisiko kyseessä tuolla saatava lihasvoimaan suhteutettuna kohtuuton vääntö? Tuon avullahan pystyy ajamaan 2,5-kertaisen mäen samalla vaihteella... Olenko ymmärtänyt logiikan (ja sen Rohloff-huomautuksen) oikein?
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 09 Syys 2019, 11:33
Kirjoittaja Härski
Ihan oikein funtsittu.
Rohloffilla on maksimi momentit mitä sille sallitaan. Manuaalista löytyy esim etu- takarattaiden maksimi välitussuhteet, vieläpä kuskin koon mukaan jaoteltuna. Tandemeille omat rajoitukset jne..
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 09 Syys 2019, 13:16
Kirjoittaja jori
Tuo 2,5 välityssuhde vastaa 20/50 eturattaita. 20-piikkisellä eturattaalla saa samat edut välityssuhteet ja saman maksimi ketjuvoiman ja bannin Rohlofilta. 
Re: Slumpf mountain drive
Lähetetty: 09 Syys 2019, 20:06
Kirjoittaja Härski
Tuskinpa sa jos käyttää edessä. 2.5x taulukon minimikokoista etulehteä.