Sivu 1/2
Pimeässä ajoa
Lähetetty: 24 Syys 2008, 21:18
Kirjoittaja irakas
Ajoin juuri Jyväskylästä Vaajakoskelle pilkkopimeällä ja normaalisti katuvalaistu tie oli pääosin pimeänä. Tie on kohtalaisen mäkinen (niinkuin kaikki tiet täällä Keski-Suomessa) ja vilkkaasti liikennöity. Vastaan tulevien autojen valot varsinkin mäkien päällä häikäisivät niin, että ajoittain ei ollenkaan erottanut tietä vaikka itsellä oli valot. Noina hetkinä näkyvyys on sananmukaisesti 0.
Tietenkin sitten vastaan tuli valottomia pyöräilijöitä ja läheltä piti tilanteita oli useita. On se merkillistä piittaamattomuutta ajella tuollaisissa olosuhteissa ilman valoja.
Ja tietenkin tiukan tilanteen jälkeen tuli huudettua pari valittua kirosanaa
ja kysymys: MISSÄ VALOT!!!
Rovaniemellä tapahtui kauan sitten kerran näin, että naapurimme vikkeläkieleinen pojanvesseli ajoi Kirkonmäkeä alas ilman valoja. Mäen juurella seisoi poliisi ja huusi: "Seis, ei ole valoja!" "Ei oo jarrujakaan" sanoi kaveri ja jatkoi matkaa.
Sakari
Lähetetty: 27 Syys 2008, 10:06
Kirjoittaja Mikko
Meillä täällä pääkaupungissa on niin hyvät katuvalot, ettei mitään "polkupyörävaloja" tarvita! Ainakin näin olen päätellyt..
Meillä on myös niin paljon pyöräteitä, että ihan aikuisetkin ihmiset saavat ajaa jalkakäytävällä! 
Täällä jopa ajetaan PIMEILLÄ MOPOILLA jalkakäytävällä.

Lähetetty: 27 Syys 2008, 10:31
Kirjoittaja jviirret
Mikko kirjoitti:Meillä täällä pääkaupungissa on niin hyvät katuvalot, ettei mitään "polkupyörävaloja" tarvita! Ainakin näin olen päätellyt..
Aika moni tosiaan taitaa ajatella noin, jos näkee ilman valoja ei valoja tarvi. Eikä ajatella sitä, että muut ei ehkä näe sinua. Sitte kun asia hoksataan, niin hommataan joku vilkkuvalo pyörän keulaan. Sitte kyllä näkee että joku sieltä tulee vastaan, mutta etäisyyttä ja nopeutta mahdoton arvioida
Eikä se lamppu korvaa heijastinta...
Mopoista pyörätiellä on se hyöty, että niiden käytöksestä näkee milloin oman pyörän valoteho on riittävä 
Jukka
Lähetetty: 27 Syys 2008, 14:24
Kirjoittaja Mikko
jviirret kirjoitti:
Mopoista pyörätiellä on se hyöty, että niiden käytöksestä näkee milloin oman pyörän valoteho on riittävä 
Jukka
Entäs mopoista jalkakäytävillä?
Lähetetty: 27 Syys 2008, 18:09
Kirjoittaja irakas
Mikko kirjoitti:Meillä täällä pääkaupungissa on niin hyvät katuvalot, ettei mitään "polkupyörävaloja" tarvita! Ainakin näin olen päätellyt..
Noin minäkin aikaisemmin ajattelin. Valot ovat kuitenkin esim. silloin tärkeät, kun joutuu ylittämään ajotien, jossa ei ole liikennevaloja. Autoilijat huomioivat silloin paremmin pyöräilijän.
Mitenhän se on tällä hetkellä; sallitaanko vilkkuvat etu- ja takavalot? Ainakin Jyväskylässä on ruvettu niitä aika kovasti käyttämään.
Sakari
Lähetetty: 27 Syys 2008, 18:59
Kirjoittaja jviirret
Nii, mitenkähän tämä laki tulkitaan:
- Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
Onko valo laiton, laillinen, laiton, laillinen... vilkkuessaan?
Jukka
Lähetetty: 27 Syys 2008, 19:04
Kirjoittaja jviirret
Mutta entäs tämä heijastimia koskeva lain kohta:
Heijastimet
- Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa
Moniko nojailija tuota lain kohtaa noudattaa ja miten on saanut heijastimet kiinnitettyä jotta ne saa suunnattua lain edellyttämällä tavalla?
Jännää myös että kaikissa yli 10kg painavissa pyörissä heijastimet tulee olla myös valoisan aikaan ajettaessa 
Tuossa koko laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 5.2003-409
Jukka
Lähetetty: 27 Syys 2008, 19:37
Kirjoittaja jori
Onkos noita sivuheijastimia enää missään uusissakaan pyörissä. Tuo sivuheijastin tarkoittanee noita pinnojen väliin laitettavia heijastimia, vai onko nykypyörissä joku muukin sivuheijastin? Entäs poljinheijastimiet. Ei takuulla ole poljinheijastimia kaikissa yli kymmenkiloisissa.
Näkyy kuuluvan näihin lakeihin, joiden tarkoitus on tehdä kaikista pyöräilijöistä rikollisia. Kun tehdään tarpeeksi monimutkainen ja sekava laki, niin aina on jotain moitittavaa.
Arvelisin, että EU määräykset ovat ajaneet näiden määräysten yli. Samoin arvelen olevan tuon vilkkuvan valon laita. Se on sallittu ja ilmeisesti jopa pakollinen mm. Tsekin tasavallassa. Jos on sallittu jossain EU-maassa on sitä myös muissa. Ainakaan Saksalaisissa pyöräkauppojen tuotteissa ei ole sivuheijastimia, joten ei niitä sitten voi suomessakaan vaatia.
Jori
Lähetetty: 27 Syys 2008, 19:46
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Onkos noita sivuheijastimia enää missään uusissakaan pyörissä.
No Yosemiteissa näyttäs ainakin kahta poikkeusta lukuunottamatta olevan: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=5
Omista tekeleistäni taitaa ainoa täysin tieliikennekelpoinen olevan tuo autonrengas fixi chopperi, vaikka heijastimet, valot ja jarrut puuttuukin niin ajella saa, kun tieliikennelaki ei tuollaisia koske:
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.
Jukka
Lähetetty: 27 Syys 2008, 19:57
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Mutta entäs tämä heijastimia koskeva lain kohta:
Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa
Moniko nojailija tuota lain kohtaa noudattaa ja miten on saanut heijastimet kiinnitettyä jotta ne saa suunnattua lain edellyttämällä tavalla?
Jännää myös että kaikissa yli 10kg painavissa pyörissä heijastimet tulee olla myös valoisan aikaan ajettaessa 
Tuossa koko laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 5.2003-409
Jukka
On se hupaisaa tuon lainsäädännön kanssa. Nojapyöräilijät ovat rikkoneet lakia alusta lähtien tullen mennen. Poliisit joko eivät tunne lakia tai katsovat asioita sormien läpi, mikä on ihan viisasta, kun lait eivät ole ajan tasalla.
Sakari
Lähetetty: 27 Syys 2008, 20:05
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:On se hupaisaa tuon lainsäädännön kanssa. Nojapyöräilijät ovat rikkoneet lakia alusta lähtien tullen mennen.
Ei ole alusta lähtien. Silloin kun minä olen nojailun aloittanut lakitekstistä puuttui tuo polkupyörän määritelmän loppuosa:
"Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä."
Eli tuon matalempia nojapyöriä ei laki koskenut. Saa nähdä milloin hoksaavat nuo chopperitkin lisätä tuohon 
Jukka
Lähetetty: 27 Syys 2008, 20:06
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
On se hupaisaa tuon lainsäädännön kanssa. Nojapyöräilijät ovat rikkoneet lakia alusta lähtien tullen mennen. Poliisit joko eivät tunne lakia tai katsovat asioita sormien läpi, mikä on ihan viisasta, kun lait eivät ole ajan tasalla.
Taitaa olla tuo siunattu EU:n vapaan kilpailun säännöstö, joka pakottaa katsomaan läpi sormien suomen lakeja rikkovia laitteita. Jos joku laite on sallittu jossain EU-maassa, se on sallittu kaikissa, jotta sellaisen voi ostaa mistä hyvänsä EU-maasta ja käyttää toisessa. Hyvä näin, simputuslait on hyviä simputukseen. Turvallisuus on ihan toinen juttu.
Jori
Lähetetty: 27 Syys 2008, 20:21
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Taitaa olla tuo siunattu EU:n vapaan kilpailun säännöstö, joka pakottaa katsomaan läpi sormien suomen lakeja rikkovia laitteita. Jos joku laite on sallittu jossain EU-maassa, se on sallittu kaikissa, jotta sellaisen voi ostaa mistä hyvänsä EU-maasta ja käyttää toisessa.
Mutta jos pilkkua viilataan oikein viimesen päälle, niin tuo tieliikenne lain kohta kieltää suomalaisia nojapyöräkauppiaita myymään nojapyöriä tieliikenne käyttöön?
Näinhän on tilanne joiden motorisoitujen kolmipyörien kohdalla, Suomessa uutena myytyä ei saa tieliikenne käyttöön, mutta Saksassa rekisteröidyn saa Suomessakin rekisteriin.
Jukka
Re: Pimeässä ajoa
Lähetetty: 18 Kesä 2009, 11:32
Kirjoittaja tkarttu
Varaudu talveen & pimeään jo nyt: mm. Taperoll myy Scotchlite Diamond Grade -heijastintarraa, eri värejä. Leveydet 91 cm ja 122 cm. Myyvät myös muutaman sentin siivuja noista. Voi leikata saksilla. Olen nähnyt käytettävän paikallisissa aurausviitoissa heijastimina ja onhan peijakkaan hyvä heijastuskyky. Eteen valkoista, sivuille (esim. pinnoihin) oranssia ja taakse punaista, niin a'vot.
Re: Pimeässä ajoa
Lähetetty: 18 Kesä 2009, 15:55
Kirjoittaja TeemuN
Tai tälläinen yber viileä valo hehkumaan:
http://rockthebike.com/down-low-glow