Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Viesti Kirjoittaja juessi »

Kysymys liittyy tavoitteeseen saada HP Velotechnikin Scorpion-trikeen hiukan lisää "ilmajousitusta".

Nykyisellään mulla on Schwalben (perus) Marathonit, joiden koko on 40-406. Takarenkaan suhteen ei ole heikkoa, koska jousitus hoitaa kuopat, mutta etupää poimii pyöräteillä olevat poikittaiset katkot/urat niin "tarkasti", että olen alkanut miettiä pientä sijoitusta lisämukavuuteen. Yleensä olen pitänyt renkaissa noin 3-5 barin (45-70 psi:n) paineita, koska korkeammilla alkaa olla jo "kiskoilla ajamisen" fiilistä turhan paljon mun makuun.

Alla on listattuna relevantit vaihtoehdot Schwalben renkaista, muita valmistajia en ole vielä vilkuillut.

  • Marathon (40-406): paino 470 g, paine 3-7 bar (45-100 psi)
  • Marathon (47-406): paino 560 g, paine 3-5 bar (45-70 psi)
  • Big Apple (50-406): paino 530 g, paine 2-5 bar (30-70 psi)
  • Marathon Plus (47-406): paino 710 g paine 3-5 bar (45-70 psi)

Mulla ei ole varsinaisesti tarvetta Marathon Plussan tarjoamalle puhkeamissuojalle, koska en ole Oulussa kovinkaan usein onnistunut rikkomaan pyöränrengasta, joten siitä tulis oikeastaan vain lisäpainoa/hintaa verrattuna muihin. Mutta listasin sen nyt joka tapauksessa mukaan.

Varsinainen kysymys kuuluu siis, onko jollakulla kokemusta, tuoko renkaan paksuus lisämukavuutta? Ja nimenomaan 20 tuuman renkaissa. Asiaa on vaikea tietenkin arvioida asteikkolla 1-10, mutta olisko havaittavissa merkittäviä eroja.

Kaikenlaiset kommentit otetaan ilolla vastaan :) Kyseessähän ei ole rahallisesti mikään valtava sijoitus, mutta koska nykyiset renkaat ovat vielä ihan hyvässä kunnossa, en viitsisi "turhaa" hankintaa tehdä.

Jüssi

PS: Mielenkiintoinen uutuus ensi vuodelle olis Big Apple Liteskin, joka olis 100-200 grammaa nykyistä versiota kevyempi, mutta siitä ei ainakaan Schwalben sivuilla ollut pienempien kokojen tietoja, joten ehkä sitä ei tule saataville 20-tuumaisena...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

juessi kirjoitti:

* Big Apple (50-406): paino 530 g, paine 2-5 bar (30-70 psi)

Nämä ainakin ovat oikeasti paksut, eli kannattaa varmistaa mahtuvatko pyörimään. Tehty juuri kuvaamaasi käyttöön.

Käytännöstä en osaa sanoa, itsellä on jouset ja aina niin paljon ilmaa kuin valmistaja lupaa renkaaseen laittaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Mulla on jäykkä keula tossa Trekissä ja olen tullut toimeen noilla 40 leveillä rattailla. Mukavuutta renkaaseen saadaan ohuilla kyljillä ja isolla ilmatilalla, eli rengas joustaa vaikka olisi vähän reilummastikki painetta.

Ei ole kokemusta noista big appleista, mutta edelliset renkaani oli wredestainit leveyttä alle 40 ja oli yllättävän mukavat ajaa. Taitaapi jäädä nykyset swalbet 40/406 jälkeen mukavuudessa, hyvin vähän kuitenkin. Onhan se tuo 20 tuumanen sellanen monttututka, että mahtaako sitä oikein mukavaksi saada mitenkään :)

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Semmonen pöljä idea tuli mieleen, että onko käytännön eroa tehdäänkö puolen sentin jousto penkin pehmusteella vai kumilla? Eli 10-15mm lisää pehmustetta penkkiin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:

Semmonen pöljä idea tuli mieleen, että onko käytännön eroa tehdäänkö puolen sentin jousto penkin pehmusteella vai kumilla? Eli 10-15mm lisää pehmustetta penkkiin...

Jukka

Olen kyllä sitä mieltä, ettei pehmusteella voi joustavaa rengasta korvata. Mukavuushan tulee siitä, että pyörä kulkee mahdollisimman tasaisesti. Parhaimmillaan mukavuus olisi silloin kun pyörän runko ei liikkuisi ollenkaan ylös/alas suunnassa :)

Nojaillaan!

Ilona
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 00:22
Paikkakunta: Asikkala

Re: Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

juessi kirjoitti:

...HP Velotechnikin Scorpion-trikeen hiukan lisää "ilmajousitusta".

Takarenkaan suhteen ei ole heikkoa, koska jousitus hoitaa kuopat, mutta etupää poimii pyöräteillä olevat poikittaiset katkot/urat niin "tarkasti", että olen alkanut miettiä pientä sijoitusta lisämukavuuteen. Yleensä olen pitänyt renkaissa noin 3-5 barin (45-70 psi:n) paineita, koska korkeammilla alkaa olla jo "kiskoilla ajamisen" fiilistä turhan paljon mun makuun.

Täällä (ikuisesti)kyselyikäinen tuleva traikisti kyselee:

Häiritseekö epätasaisuudet niin paljon, että suosittelisit scorpionia harkitsevalle (valtavaa)sijoitusta ensi keväänä tulevaan täysjousitettuun scorpion fs - malliin tai harkitsemaan jotain ihan muuta pyörää?
Meillä on kotona hiekkatietä kuopilla varustettuna ensimmäiset 600m ja sen jälkeen vielä 5km kuoppaista päällystettyä tietä, joka tällä hetkellä laittaa autonkin jousitukset koville. Jälkimmäinen toivottavasti korjaantuu lähivuosina... :roll:

Onko sinulla (tai jollain muulla) kokoon taitettava malli? Siitä kuulisin myös mielelläni kokemuksia, kuten myös tietenkin kaikesta muustakin scorpioniin liittyvästä.
Muitakin pyöriä saa mielellään kehua tai kritisoida ja mikäli eteläisessä Suomessa mahdollisia pyöriä kokeiltavaksi, olisin tosi iloinen :D

Pyöriä on niin monenlaisia, hintaisia, mallisia, näköisiä... että kokemattoman pää menee ihan pyörälle kun ei tiedä miten pitäisi valita ja mitä ottaa huomioon :shock:
On kai jonkinmoinen runsaudenpula, tavallaan, ainakin netin perusteella :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ilona kirjoitti:

Meillä on kotona hiekkatietä kuopilla varustettuna ensimmäiset 600m ja sen jälkeen vielä 5km kuoppaista päällystettyä tietä, joka tällä hetkellä laittaa autonkin jousitukset koville.

Jos tie on sellaisessa kunnossa, että siinä ei voi jäykällä pystypyörällä "vetää täysillä" niin ei kyllä ole missään nojapyörässä järkeä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ilona
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 00:22
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos tästä kommentista tosi paljon, se varmasti säästää paljolta harmilta. Olisi ollut kurjaa huomata tämä vasta pyörän hankkimisen jälkeen. On vaan ihan tosi harmi, innostuin kyllä jo ihan tosissani... :(

Tiellä ei todellakaan voi vetää täysillä millään pystypyörällä, täytyy todella tarkasti valita ajolinjansa ja hidastaa pahimmissa kohdissa ihan minimivauhtiin. Tielaitokselle on koko kylä valittanut ahkerasti, mutta ei ole ollut vielä mitään vaikutusta :evil:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No siis, onhan toki olemassa hankalallekkin alustalle sopivia nojapyöriä, esim. azub:lla:

Kuva

http://www.azub.cz/en/hardcore.php

Mutta kun kahtoo nuo videot, niin huomaa että huippuammattilainen crossinojapyörällä suoriutuu nippa nappa olosuhteista jotka lähinnä maastopyöräilijöitä naurattaa. Miksei tuo huonolla tiellä menisi siinä missä jäykkä pystypyöräkin.
Mutta trike toimii huonosti juuri kolmen pyöränsä ansiosta, sillä on vaikea väistellä monttuja, kun seurattavia renkaita on kolme yhden(kaksipyöräisessä renkaat menee samaa uraa) sijaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Viesti Kirjoittaja juessi »

Ilona kirjoitti:

Häiritseekö epätasaisuudet niin paljon, että suosittelisit scorpionia harkitsevalle (valtavaa)sijoitusta ensi keväänä tulevaan täysjousitettuun scorpion fs - malliin tai harkitsemaan jotain ihan muuta pyörää?

Onko sinulla (tai jollain muulla) kokoon taitettava malli? Siitä kuulisin myös mielelläni kokemuksia, kuten myös tietenkin kaikesta muustakin scorpioniin liittyvästä.

Mulla on "tavallinen" Scorpioni, mutta veikkaisin, että ajomukavuudessa ei ole kovin isoa eroa siihen taittuvaan fx-malliin. Oikeastaan ainoa ero istuimen kulmassa: 35 v. 40 astetta.

Se täysjousitettu fs-malli vaikuttaa kyllä ensitietojen ja nettivideoiden perusteella kyllä toimivalta ratkaisulta, mutta hinta vaan valitettavasti on aika korkea.

Ilona kirjoitti:

Kiitos tästä kommentista tosi paljon, se varmasti säästää paljolta harmilta. Olisi ollut kurjaa huomata tämä vasta pyörän hankkimisen jälkeen. On vaan ihan tosi harmi, innostuin kyllä jo ihan tosissani... :(

No, mä en kyllä menettäisi epätoivoa ;) Kannattaa esimerkiksi selvitellä lähiaikoina myyntiin tulevan ICE-triken etujousitusta. Se ei ilmeisesti ole ihan niin "hienostunut" kuin Scorpionissa, mutta vastaavasti lisähinta ja -paino ovat huomattavasti pienemmät.

Jüssi

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Alkuperäiseen kysymykseen:

Kokemusta Swalben Maraton Racer 406-40 ja Maraton Plus 406-42 -renkaista. Mun nojapyörässä oli ensiasennusrenkaina tuo ensimmäinen ja kun se loppui, vaihdoin jälkimmäisen. Täällä todella tarvii tuota pistosuojausta, sepelin kylväminen on sitä luokkaa sekä syksyllä että keväällä.

Kevyempi rengas meni mielestäni mukavammin ja sen profiili oli kääntämisen kannalta mukava. Pyörä kääntyi kuin itsekseen, kallistaminen oli yllätyksetöntä ja pitoa riitti niin kauan kuin uskalsi kantata. Maraton Plussalla tuli sellainen jännä "kulma" kallistamisen alkuun. Sitä oudoksui ensimmäisen muutaman päivän, mutta sen jälkeen ei ole haitannut.

Alkuperäisillä tuli muuten alaohjaajalle aika matalastakin lammikosta vedet sormille, jälkimmäisillä pitää olla ainakin tuuma vettä että nousee niin ylös.

Joustavuudesta en sano mitään, minulla on joustohaarukka edessä ja takana kumivaimennus. Ja renkaat eri paria, kuten mallistakin näkyy.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Viesti Kirjoittaja juessi »

jviirret kirjoitti:

Semmonen pöljä idea tuli mieleen, että onko käytännön eroa tehdäänkö puolen sentin jousto penkin pehmusteella vai kumilla? Eli 10-15mm lisää pehmustetta penkkiin...

Juu, on mulla tuo penkkiasiakin käynyt mielessä. HP Velotechnikillähän on nykyään valikoimassa myös ErgoMesh-penkki, joka on ilmeisesti mukavuusseikkojan kannalta parempi. Mutta toisaalta tykkään nykyisestä BodyLink-penkistä, koska se istuu kuin hanska, joten suurin osa työstä välittyy polkimille. Olis toki mielenkiintoista päästä kokeilemaan jossain tuota ErgoMesh-penkkiä...

jviirret kirjoitti:

Mutta trike toimii huonosti juuri kolmen pyöränsä ansiosta, sillä on vaikea väistellä monttuja, kun seurattavia renkaita on kolme yhden(kaksipyöräisessä renkaat menee samaa uraa) sijaan.

Totta. Toisaalta trikessa on se etu, että eturenkaan osuessa kuoppaan, vaikutus tavallaan puolittuu, jos toinen eturengas menee tasaisella. Ja jos takana on hyvä jousitus, kuten Scorpionissa, ei takarenkaan kulku-urasta tarvi oikeastaan suuremmin välittää. Oman kokemukseni mukaan ärsyttävimpiä ovat nimenomaan sellaiset epätasaisuudet, joihin eturenkaa törmäävät samanaikaisesti.

Kiitoksia tähän mennessä tulleista kommenteista :D

Jüssi

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Kysymys renkaisiin liittyen

Viesti Kirjoittaja juessi »

Tilasin Saksasta (kun Suomesta ei tuntunut löytävän) 20-tuumaiset Schwalben BigApple-renkaat, jotka ajattelin vaihtaa Scorpioniin kesäksi. Renkaat saapuivat postissa pari päivää sitten, ja hiukan ihmettelin niissä olevia "kupruja" (kuva liitteenä). Koska omalle kohdalleni ei ole aiemmin sattunut tuollaisia kummallisuuksia, ajattelin tiedustella kokeneemmilta, oikenevatko nuo kuprut käytössä. Eli, ovatko renkaat siis OK vai lähettivätkö saksanpojat meikäläiselle jotain "kakkoslaatua"? Ja kannattaisko mun siis palauttaa ne?

Liitteet
Kuva renkaasta
Kuva renkaasta
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eipä tuo mun paikallisesta pyöräkaupasta ostamani 26" marathon plussan kylkikään ihan suora ja virheetön ollut, mutta hyvin on kestänyt jo toista vuotta ja yhdesti olen vanteeltakin pois käyttänyt. Ei ihan noin pahan näköinen ollut. Jos reunavahvike näyttää ehyeltä eikä näy viiltoja niin pistäisin vanteelle. Ei kerralla täysiä paineita vaan esim kilon tai kahden kohdalla tarkistus että oikeaa eikä pullistele ylimääräisiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

juessi
Viestit: 39
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 12:40
Paikkakunta: Oulu/Kuopio

Re: Kokemuksia/kommentteja 20 tuuman renkaista?

Viesti Kirjoittaja juessi »

Juu, reunavahvikkeet ovat kaikissa renkaissa ehjät. Täytyy kokeilla tuota asteittaista paineen nostamista. Kiitos vinkistä :)

Vastaa Viestiin