Sivu 1/1
Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 07:22
Kirjoittaja ki
Vesi jäätynee nollassa. Kun lämpötila on 0 astetta niin silloin on ilmeisesti vielä jäätä ja liukasta ja vasta yhdessa asteessa tai nollan yläpuolella sulaa? Ajattelin lähteä tässa bussilakon takia pakon edessa ajelemaan kesärenkailla ilman talvipyöräilykokemusta. Lämpötila on tänään aamulla kahdeksalta vielä nolla astetta ja klo 11 jo plus yhden asteen. Mahtaako tuolla pysyä pystyssä kesarenkailla?
Re: Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 10:02
Kirjoittaja Wacky
Pinnat on kuivia joten liukasta ei ole. Vesi tekee pinnat kunnolla liukkaaksi joten sullakaan ei ole mitään ongelmia kesärenkailla. En ole edes harkinnu vielä nastarenkaita vaikka monilla jo turhaan ropisee
Re: Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 10:22
Kirjoittaja jooseha
Normaalilla ilmalämpömittarilla ei jään toteamisen kanssa ole juuri tekemistä. Ne on epätarkkoja ja mittaavat tienpinnan sijaan ilman lämpötilaa. Ilman ollessa pakkasella voi tie olla sula tai vastaavasti lämpimän puolella tie on usein jäässä. Mieti vaikka kevättä, kun ilman lämpötila on plus viisi, mutta tiet on paksussa jäässä 
Mutta joo, veden jäätymispiste on 0°C. Tässä lämpötilassa se voi olla nesteenä tai kiinteänä.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 11:31
Kirjoittaja jori
Paljon fiksumpi tapa päätellä ajokelejä, kuin lämpömittari, on kelikameroiden käyttö. Niissä on kuvan lisäksi erilliset mittarit ilman ja tien pinnan lämpötilan mittaamiseen. Kelikamerasivulla löytyy myös lähimmän sääaseman tiedot, joissa on lisäksi maan lämpötilan mittaus, eli hieman syvemmältä tien pinnan alta mitattu tieto, joka kertoo, mihin suuntaan keli on muuttumassa. Tuossakin ilmalan kelikameran paikalla maan lämpötila on vielä pakkasella yön jäljiltä, mutta tien pinta jo plussalla.

- Kelikamera.jpg (204 KiB) Katsottu 13483 kertaa
Yleisesti ottaen syksyllä pakkaskeleillä ei ole liukasta, sillä maa on vielä ilmaa lämpimämpi, jolloin kylmän ilman (kuivaa ilmaa puhaltuu pohjoisen puolelta) tilanteessa maa kuivuu ennen kuin jäätyy. Kelikamera kertoo tämänkin.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 20:28
Kirjoittaja Kana
Hui hui.
Sainpa pyörään talvirenkaan taakse. Kulku hidastui huomattavasti ja sähköstä huolimatta sain tehdä TÖITÄ. Hiekotushiekka hidasti myös kulkua. Kiire kun oli Tays:siin.
Takaraivossa oli sanat: "Ei tällä lujaa pääse, mutta sitäkin kivempi maisemia katella".
Ja kuitenkin olin 20min. etuajassa perillä. Eli matkaan kului 40min. Pituutta yhteen suuntaa tuli rapiat n. 12 km. Kylmyys ei vaivannut.
Miten tuon akun kanssa on pakkasella? Nyt tuntui että virtaa kului tosi nopeasti ja nippa nappa pääsin viimeisen ylämäen kotiin kunnialla. Yksi tolppa oli jäljellä. Ja olenko väärässä kun tuntui ettei moottori avustanut enään isoilla vaihteilla sillon kun virta oli vähissä. Vaihdoin pienelle vaihteelle ja Hämppy suorastaan syöksyi matkaan.
Tästä opin pitämään laturin mukanani jos vähänkään pitempää matkaa teen. Latauspisteet on vaan ongelma.(en saa akkua irti).
T. Kana, joka haluaa tehdä elämästään seikkailun eikä ratkaistavaa ongelmaa 
Re: Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 21:15
Kirjoittaja Nojanalle
Kana kirjoitti:Hui hui.
Sainpa pyörään talvirenkaan taakse. Kulku hidastui huomattavasti ja sähköstä huolimatta sain tehdä TÖITÄ. Hiekotushiekka hidasti myös kulkua. Kiire kun oli Tays:siin.
Takaraivossa oli sanat: "Ei tällä lujaa pääse, mutta sitäkin kivempi maisemia katella".
Ja kuitenkin olin 20min. etuajassa perillä. Eli matkaan kului 40min. Pituutta yhteen suuntaa tuli rapiat n. 12 km. Kylmyys ei vaivannut.
Miten tuon akun kanssa on pakkasella? Nyt tuntui että virtaa kului tosi nopeasti ja nippa nappa pääsin viimeisen ylämäen kotiin kunnialla. Yksi tolppa oli jäljellä. Ja olenko väärässä kun tuntui ettei moottori avustanut enään isoilla vaihteilla sillon kun virta oli vähissä. Vaihdoin pienelle vaihteelle ja Hämppy suorastaan syöksyi matkaan.
Tästä opin pitämään laturin mukanani jos vähänkään pitempää matkaa teen. Latauspisteet on vaan ongelma.(en saa akkua irti).
T. Kana, joka haluaa tehdä elämästään seikkailun eikä ratkaistavaa ongelmaa 
Akun ympärille lämmikettä . Auttaa huomattavasti elämää.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 25 Marras 2019, 22:42
Kirjoittaja samuel
Kana kirjoitti:
Miten tuon akun kanssa on pakkasella?
Sitte kun laitetaan ne uudet ketjut niin tehdään akulle suoja. Löytyy 20 neliöö retkipatjaa.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 26 Marras 2019, 08:50
Kirjoittaja MikaH
Wacky kirjoitti:Pinnat on kuivia joten liukasta ei ole. Vesi tekee pinnat kunnolla liukkaaksi joten sullakaan ei ole mitään ongelmia kesärenkailla. En ole edes harkinnu vielä nastarenkaita vaikka monilla jo turhaan ropisee
Itselläni on tapana laittaa nastarenkaat alle heti kun ensimmäiset sepelit levitetään kelveille, ihan vaan regasrikkoja vältelläkseni. Nastarenkaassa on kumia sen verran enemmän, ettei sepeli painu heti renkaasta läpi.
Eilen illalla oli muuten mielenkiintoinen keli uudellamaalla. Radiosta tuli liikkennetiedotteita kolareista ihan urakalla. Keli oli pikkupakkasella ja ilma niin kosteaa, että se jäädytti tienpinnat. Itse kävin pyörälenkillä hiekkateitä pitin ja yhdessä asfalttisen ylikulkusillan kohdalla totesin tien jäätymisen itse. Pysähdyin sillalle ja liutin vähän jalkaa tien pinnalla, päällisin puolin asfaltti näytti aivan kuivalta, mutta se oli aivan jäässä ja todella liukas.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 26 Marras 2019, 09:16
Kirjoittaja Wacky
Itse ajelen pienillä nappuloilla kesät talvet ja tubeless asennuksena niin ei oo sepelit pahemmin menoa haitannu. Ymmärrän tuon sepelin taipumuksen viilellä renkaista läpi.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 30 Marras 2019, 02:00
Kirjoittaja ki
Ei ollu viime maanantaina ongelmia pyöräilyssa. En joutunut kyllä pyöräilemään kuin pari kilsaa, kun osa busseista kulki. Juna-asemille olisi tullut 10 km yhteensä. olisin selvinnyt ilman pyörääkin mutta päätin pelata varman päälle, kun ilmoituksetkin busseista tulivat myöhässä ja bussien kulkeminen oli epävarmaa. Bussikuskit ei nyt valittaneet taittopyörästa. Minut on useamman kerran kieltäydytty ottamasta taittopyörän kanssa kyytiin, vaikka hsl:n sääntöjen mukaan taittopyörä pääsee aina kyytiin.
Potkulauta on lähtenyt rinteessa asfaltilla luisuun, kun on illalla myöhään ollut jäätä. Minusta jää on vähän petollista, kun sita syksylläkin paikoin löytyy tai ehkä tasaisella se ei samalla tavalla yleensä haittaa. Vauhdin hidastaminen lienee oleellista jos huonompi pito. Sitten kun tulee lunta ei pysty pienillä umpikumipyörillä kulkemaankaan
Re: Nollakeli
Lähetetty: 26 Marras 2020, 19:21
Kirjoittaja ki
jori kirjoitti:Paljon fiksumpi tapa päätellä ajokelejä, kuin lämpömittari, on kelikameroiden käyttö. Niissä on kuvan lisäksi erilliset mittarit ilman ja tien pinnan lämpötilan mittaamiseen. Kelikamerasivulla löytyy myös lähimmän sääaseman tiedot, joissa on lisäksi maan lämpötilan mittaus, eli hieman syvemmältä tien pinnan alta mitattu tieto, joka kertoo, mihin suuntaan keli on muuttumassa. Tuossakin ilmalan kelikameran paikalla maan lämpötila on vielä pakkasella yön jäljiltä, mutta tien pinta jo plussalla.
Kelikamera.jpg
Yleisesti ottaen syksyllä pakkaskeleillä ei ole liukasta, sillä maa on vielä ilmaa lämpimämpi, jolloin kylmän ilman (kuivaa ilmaa puhaltuu pohjoisen puolelta) tilanteessa maa kuivuu ennen kuin jäätyy. Kelikamera kertoo tämänkin.
helsingissä oli yks aamu kevli paikoittain vähän jäässä. Autot lämmittää autotietä ja tie sulaa.Huomenna on lämpötila täällä nollassa ja luulen että hiukan liukasta voi olla. Riittää kun jossain on vähän jäätä niin pitää katsoa eteensä ettei kaadu.
Re: Nollakeli
Lähetetty: 27 Marras 2020, 12:30
Kirjoittaja ukram2
Ensilumi tyypillisesti yllättää, ja slikseillä voi olla tosi hankala ajella nimenomaan siinä ekassa lumessa. Muistaakseni...
Re: Nollakeli
Lähetetty: 01 Joulu 2020, 23:54
Kirjoittaja ki
Sunnuntaina oli märkää ja sulaa neljältä iltapäivällä kun menin kauppakeskukseen, kun tulin kuudelta ulos oli tie jäätynyt. Tätä ei tajunnut ennakoida. Aamulla osaa odottaa että voi olla pakkasta ja tietysti pitäisi tajuta odottaa sitä myös illalla kun aurinko laskee