Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Ajettiin tänään askelmoottoria porakoneella ja mittailtiin oskilloskoopilla. Matallilla kierroksilla noin 25 volttia piikistä piikkiin. Kovemmilla kierroksilla 51 volttia piikistä piikkiin. Ilman kuormaa.

Tasasuunnattu tehollinen jännite: = 51Vac / 2 / neliöjuuri(2) = 18,08Vdc
Virta: selviää myöhemmin

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Pää lyö vähän tyhjää. No se ei sinänsä ole yllätys, mutta ei ole oikein tullut visiota (harhanäkyä), että millaisen kumijousituksen tuohon tekisi. Lähinnä sen ripustukset rakenteisiin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Teeppä ekana se vetokoukku, ripusta kärrynrunko siihen ja ota kuva asetelmasta. Sitten voidaan pohtia jousitusta. Vaikea hahmottaa kokonaisuutta yksityiskohdista.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 05 Kesä 2022, 13:21

Teeppä ekana se vetokoukku, ripusta kärrynrunko siihen ja ota kuva asetelmasta. Sitten voidaan pohtia jousitusta. Vaikea hahmottaa kokonaisuutta yksityiskohdista.

Tarvetta olisi eräilykäyttöön ensin. Riittäisi, että keksisi jonkun ripustuksen, johon saisi esim. tärinänvaimennuskumin väliin. Sitten vaan ohjaustanko kiinni ja työntelemään.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiristä nivelet muttereilla jäykäksi, niin pääset kokeilemaan, tarvitaanko edes jousitusta. Vähän pelkään, että vääntöjäykkyys ei riitä joustot poistettunakaan. Erilliset pitkittäisrungot joustavat erillisinä ja painopiste siirtyy enemmän joustavan päälle, joka joustaa lisää. Pyörä kaatuu sivulle ilman "kallistuksenvakaajia", eli jäykästi kiinnitettyjä poikittaisia jäykkäriputkia. Pyörissä jviirret ilmaisee tämän ilmiön "takahaarukka punoutuu" -ilmiönä. Tähän auttaa vääntöjäykät ja vääntöjäykästi kiinnitetyt poikkirakenteet.

Tuollaista kahden erillisen riu'un rakennetta käytettiin ennen kunnollisia teitä hevosen perässä ns. purilaina, tai sapilaina, joissa hevosen perään sidottiin ohuet ja pitkät nuoret puut. Sapilaissa oli vielä lehvästö taakse päin pehmentämässä kulkua jousena. Näiden päälle sitten kuorma.

Tässä rakenteessa ei tarvittu vääntöjäykistimiä välissä, koska puiden vapaa kantoväli pieneni sitä mukaa, kun taakka kallistui toisen päälle. Jousto oli siis erittäin progressiivinen, tai erittäin pieniliikkeinen ja kuorma takana purilaissa. Pyörällisessä versiossa tarvitaan sitä enemmän jäykkäreitä, mitä suurempi pyörä riukujen päässä on.

35541_purilaat_Rukajarvi_15081941.jpg
Sapilaat.jpg
Sapilaat.jpg (137.77 KiB) Katsottu 1719 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Sovitellaan tämmöstä 100W panelia kärryyn, kunhan toimitus tuo.
https://eroaverkosta.com/product/10/sol ... nkopaneeli

Screenshot_20220627-143605~2.png

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Paneli sai vihdoin kaverin. Oli alessa. Kolme edellisen postauksen panelia voisi kytkeä. :)

Genasun GVB-8 Lithium 41.7 Volt WP MPPT
MPPT-lataussäädin, joka lataa 10S-litiumakkua 41.7V asti. WP eli vesitiivis.
https://genasun.eu/products/genasun-gv- ... 0280&_ss=r

Mppt säätimellä päästään tyypillisesti noin 20% (jopa 40%) parempaan lataustehoon kuin perinteisellä pwm-säätimellä. Korkeammasta hankinta hinnastaan huolimatta se maksaa itsensä takaisin nopeasti. Mppt säätimen lataushyötysuhde on n. 95-98%, kun taas pulssileveys säätimen noin n. 50-60%, karkeasta on-off säädöstä johtuen. Mppt säädin hakee aina korkeimman paneelijänniteen ja virran leikkauspisteen säädön katkokohdaksi. Ja muuntaa ylimääräisen jännitteen hakkurilla latausvirraksi. (ts. paneelijännite 18V, latausjännite 12V erotus 6V)

Lähde: https://www.aurinkosahko.net/category/11/lataussaatimet

Liitteet
GV_s_table_6484d0ec-d27e-4fba-9b85-581d2f8caa1c_1024x1024@2x.jpg
GV_s_table_6484d0ec-d27e-4fba-9b85-581d2f8caa1c_1024x1024@2x.jpg (82.57 KiB) Katsottu 944 kertaa
GVB-8-WP_specs_180b8dad-586f-46a0-a080-2bc254f90065_1024x1024@2x.jpg
GVB-8-WP_specs_180b8dad-586f-46a0-a080-2bc254f90065_1024x1024@2x.jpg (76.36 KiB) Katsottu 944 kertaa
GVB8-WP-Li-41.7-Left_1024x1024@2x.jpg
GVB8-WP-Li-41.7-Left_1024x1024@2x.jpg (57.47 KiB) Katsottu 944 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin