Sivu 3/3

Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Lähetetty: 06 Touko 2020, 21:53
Kirjoittaja jori

Kuva
Tarkoittaakos tämä sitä, että kaksiraiteisessa kolmipyörässä oli turhaan pakko-ohjaus etupyörässä. (tai takapyörässä)
Kuva
Jos pyörät ovat kaikki samassa linjassa, vaatii hyvän jousituksen, jotta takapyörä pysyy maassa myös kuoppaisella tiellä. :D


Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Lähetetty: 06 Touko 2020, 22:06
Kirjoittaja jooseha

Viljamin pitää rakentaa tuollainen todistaakseen teoriansa toimivuuden :mrgreen:

jori kirjoitti:

Tämä kuulostaa tietenkin oudolta, mutta tulee käsitettävämmäksi, kun otetaan huomioon, ett lentokoneen painopiste on siiven etupuolella. Pyrstö ohjaa vaakalennossa perää alas ja pääsiiven vipupisteen kautta kampeaa painopistettä ylös. Sama tietenkin sivuperäsimen toiminnan kanssa.

Eikös sivuperäsimellä saada kone ennemmin sivuluisuun kuin kääntymään?


Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Lähetetty: 06 Touko 2020, 22:17
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:

Viljamin pitää rakentaa tuollainen todistaakseen teoriansa toimivuuden :mrgreen:

jori kirjoitti:

Tämä kuulostaa tietenkin oudolta, mutta tulee käsitettävämmäksi, kun otetaan huomioon, ett lentokoneen painopiste on siiven etupuolella. Pyrstö ohjaa vaakalennossa perää alas ja pääsiiven vipupisteen kautta kampeaa painopistettä ylös. Sama tietenkin sivuperäsimen toiminnan kanssa.

Eikös sivuperäsimellä saada kone ennemmin sivuluisuun kuin kääntymään?

Sivuperäsimellä kompensoidaan siivekkeiden aiheuttamaa vastuseroa siipien kesken. Lentokonetta kaartamaan lähdettäessä kallistetaan konetta kaarteen suuntaan. Tämä tehdään pienentämällä kaarteen puolen siiven nostovoimaa ja kasvattamalla ulkokaarteen siiven nostovoimaa. Koska siiven vastus riippuu nostovoimasta nostovoiman lisääminen aiheuttaa vastuksen lisääntymistä ulkokaarteen siivessä ja kone menisi kaarteeseen sisäkylki edellä, ellei tuota vastuseroa kompensoida sivuperäsimellä. Siksi kaartoon lähdetään yhtaikaisella siivekkeiden ja sivuperäsimen liikkeellä. Tämä tilanne on vain hetkellinen kaartoon lähdettäessä, sillä jo kaartavassa koneessa sivuperäsin ja siivekkeet palautetaan keskelle ja ovat keskimäärin keskiasennossa, kunnes kaarto lopetetaan vastasuuntaisella siivekkeiden ja sivuperääsimen liikkeillä, kunnes kone on taas suorassa ja ohjaimet palautetaan keskelle. 8) (lentäjän lasit)


Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Lähetetty: 07 Touko 2020, 17:38
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Tarkoittaakos tämä sitä, että kaksiraiteisessa kolmipyörässä oli turhaan pakko-ohjaus etupyörässä. (tai takapyörässä)

Minä kokeilin Räntiksessä takapyörän vapaaehtoisuutta, toimii mutta loivasta ohjausakselin kulmasta huolimatta nopeuden kasvaessa woblaus alkaa herkästi. Vaimennettuna vois olla hyväkin?


Re: Etuveto mutta ohjaus takapyörän varassa?

Lähetetty: 07 Touko 2020, 17:54
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Viljamin pitää rakentaa tuollainen todistaakseen teoriansa toimivuuden :mrgreen:

Eikö näitä kaksi ole jo koiteltu? Räntis ja jorin malli. Tämä lentokonevertaus vaan vahvisti ymmärrystä geometrian toiminnasta. Nyt tuli ohje tukipyörän sijoitteluun 2T3 mallissa. Ainakin itselleni tämä ei ollut vielä eilen kristallinkirkas ajatus.
Jorin mallissa on kääntymätön tukipyörä valmiiksi oikeassa kohdassa, eli painopistekeskiön takana.
Räntiksessä oli meno aluksi huteraa, mutta sähkökiekon lisääminen etupyörään (5kg massa 1,5 metrin päässä tukipyörästä) siirsi painopisteen oikeaan paikkaan tai ainakin lähelle sitä.