Itselle sähköavusteiset moottorit ja akut aina olleet mysteeri ja niihin liittyvä sanasto epäselvää. Nyt kun olen yhden napamoottorin purkanut, huoltanut, kasannut ja saanut taas pyörimään aattelin tähän kerätä ajatuksia josko jotain oppis. Ketju navapamoottorin purkuun
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=150
Purkamani moottori on Bafang-merkkinen ja siinä on planeettavaihde. Jos siis oikein ymmärrän tätä sanotaan alennusvaihteelliseksi. Kun täälläkin on välillä mainittu suoravetomoottori, siinäkö ei ole planeettavaihdetta?
Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
PW kirjoitti:Itselle sähköavusteiset moottorit ja akut aina olleet mysteeri ja niihin liittyvä sanasto epäselvää. Nyt kun olen yhden napamoottorin purkanut, huoltanut, kasannut ja saanut taas pyörimään
aattelin tähän kerätä ajatuksia josko jotain oppis.
Purkamani moottori on Bafang-merkkinen ja siinä on planeettavaihde. Jos siis oikein ymmärrän tätä sanotaan alennusvaihteelliseksi. Kun täälläkin on välillä mainittu suoravetomoottori, siinäkö ei ole planeettavaihdetta?
Tuo sinun bafangisi yritti kyllä kovasti olla suoravetomoottori ruostumalla kiinni runkoon.
Olen nähnyt virityksen, jossa tuulivoimalakäyttöön on tuollaisesta alennusvaihteelisesta napamoottorista on alennusvaihde ohitettu kiilaamalla kuppiroottori liikkumattomaksi kiinni runkoon tehty suoravetomoottori.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
"Monta ihmettä näytit sä meille.." kuten Peppi Pitkätossun lähtölaulussa sanotaan.
T-mallin Fordissa tuonlainen planeettapyörästö hoiti koko vaihteiston; ykkönen oli tuo nykyinen välitys, kakkonen suoraveto ja pakki planeettapyörien kannattimelta, kun uloin hammaskehä on lukittuneena.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Uutta akkua etsiessä huomasin, ett valmiista akuista tarjolla on yleisimmin 36v tai 48v akkuja. Jos tuommosen akun laittaa 24v akun tilalle, hajooko moottori (24v) vai onko niin, ett se vaan pyörii nopeemmin?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Hyvän mallin planeettavaihteistosta saa vaikka purkamalla akkuporakoneen jossa kaksi vaihdetta. Kolmivaihteista en ole purkanut.
Mitenhän moottorinohjain kestää ylijännitettä, ainakin li-ion systeemi on hyvinkin tarkka jännitteestään. Ks vaikka tuon palstan laajat keskustelut aiheesta, https://endless-sphere.com/forums/
Moottori kestänee ylijännitettä ja pyörii vain suhteessa nopeammin. Kuormituksessa sen määrästä ja jäähdytyksestä riippuen sitten kuumenee ja päästää jossain vaiheessa toimintasavut... Minusta se on tee se itse miehen kunnian hetki.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Niin, siitä tuli mieleen taas kysymys
Jos nykyinen akku on nimh tai nicd, ymmärtääkö säädin jos tilalle laittaa litiumakun? Täällä on väitetty, ett lyijyakkua ei osaa tulkita.
Ps. Ei jaksas uutta foorumia alkaa kahlata siksi kyselen täällä jos sen joku on jo kahlannu - sori kyselyiässä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
PW kirjoitti:Niin, siitä tuli mieleen taas kysymys
![]()
Jos nykyinen akku on nimh tai nicd, ymmärtääkö säädin jos tilalle laittaa litiumakun? Täällä on väitetty, ett lyijyakkua ei osaa tulkita.
Ps. Ei jaksas uutta foorumia alkaa kahlatasiksi kyselen täällä jos sen joku on jo kahlannu - sori kyselyiässä
Nikkeliakut ja litiumakut ovat melko samanlaisia jännite-kapasiteettikäyriltään. Lyijyakku sen sijaan poikkeaa näistä tasaisella jännitteenlaskullaan.
Tästä syystä nikkeliakulle tehty alijännitesuojaus ei haittaa litiumakun toimintaa. Moottorinohjain vain luulee, että sähköä on enemmän jäljellä kuin oikeasti on.
Ei se akun jännite niin kovin merkityksellinen ole. Avustustehohan on se kriteeri, joka päättää, paljonko virtaa ja tehoa moottorile syötetään. Sen takia sitä sanotaan säätimeksi. Tuossa varsinkin, kun etupää on kevyt, tuskin saat moottoria ainakaan ylikuumenemaan, se kun alkaa sutia holtittomasti, jos saa liikaa virtaa ja tehoa. Ehkä joudut käyttämään säätimessä matalampaa avustustehoa, mutta mitä sitten. 36 V akku käy siis ihan hyvin, jos vain moottorinohjain sen hyväksyy. Yleensä kyllä hyväksyy.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Tubessa kokoaa akun hitsaamatta kun itsekin juuri olin miettiny, eikö sen voi noin tehdä jos ei omista sopivaa hitsauskonetta. Legolta varmaan saa noita muoviosia
Tai voishan tukikotelonkin tehdä ite, poraa vaikka vanerilevyihin kolot akuille.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Moottorinohjain toiminee hieman erilaisellakin jännitteellä, mut sen verran on kuitenkin jännitetasoissa eroa, että samaa laturia eri akkukemioille ei voi käyttää. Joskus kokeilin ladata litiumkennoja mh-laturilla, huonolla menestyksellä. Asia hieman ihmetytti, kun molemmissa kuitenkin oli sama nimellisjännite. Asiaa tutkittuani taisin jostain löytää kemioiden jännitegraafin, josta kävi ilmi että litiumin jännite tyhjänä oli likimain sama kuin mg-kennojen täysjännite.
Eli uuden laturin joudut kans sitten himmaamaan.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
18650 kennot voi aivan hyvin juottaa yhteen, olen juottanut korvakkeettomiakin malleja. Vaatii aika kuuman kolvin ja nopeat otteet. Hyvin helppoa kun ostaa korvakkeelliset akut. Noita muoviosia on netti pullollaan esim. ebayssä. Pysyy se akku kasassa kuumaliimalla ja päälle teippiä, fiksumpaa on on kutistemuoviputki. Jos tekee itse, vaatii balansointi/suojauspiirin joita myös saa netistä. Köyhän miehen malli on sulake ja ajoittain mittaa kennojen jännitteet. Aika nopeasti menee litium kenno pilalle jos tyhjenee enemmän kuin muut.
Latureita saa netistä litiumakkuun, saa noita moottoriohjaimiakin mutta hintaa alkaa kertyä. Minusta tuolle moottorille välttäisi minimikorjaus jollain nimh kennoilla. Niitä saa halvalla, esim https://www.ebay.com/itm/12-pcs-SubC-Su ... 0005.m1851
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
kemppes kirjoitti:18650 kennot voi aivan hyvin juottaa yhteen, olen juottanut korvakkeettomiakin malleja. Vaatii aika kuuman kolvin ja nopeat otteet. Hyvin helppoa kun ostaa korvakkeelliset akut. Noita muoviosia on netti pullollaan esim. ebayssä. Pysyy se akku kasassa kuumaliimalla ja päälle teippiä, fiksumpaa on on kutistemuoviputki. Jos tekee itse, vaatii balansointi/suojauspiirin joita myös saa netistä. Köyhän miehen malli on sulake ja ajoittain mittaa kennojen jännitteet. Aika nopeasti menee litium kenno pilalle jos tyhjenee enemmän kuin muut.
Latureita saa netistä litiumakkuun, saa noita moottoriohjaimiakin mutta hintaa alkaa kertyä. Minusta tuolle moottorille välttäisi minimikorjaus jollain nimh kennoilla. Niitä saa halvalla, esim https://www.ebay.com/itm/12-pcs-SubC-Su ... 0005.m1851
Ovat kapasiteetiltaan niin mitättömiä 2900 mAh, ettei taida kannattaa. Noita pitäisi ostaa kaksi sarjaa noin 50 € ja silti tuloksena olisi painava, vain 2,9Ah akku.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
PW kirjoitti:
Tubessa kokoaa akun hitsaamatta kun itsekin juuri olin miettiny, eikö sen voi noin tehdä jos ei omista sopivaa hitsauskonetta. Legolta varmaan saa noita muoviosia
Tai voishan tukikotelonkin tehdä ite, poraa vaikka vanerilevyihin kolot akuille.
Kaveri epäili, ett tulee jännitehäviöitä tommosessa hitsaamatta tehdyssä paketissa, jännite joutuu "hyppäämään" tai jotain.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Aika harva liitos Olkiluodosta tohon lähimpään pistorasiaankaan on hitsattu.
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Härski kirjoitti:Aika harva liitos Olkiluodosta tohon lähimpään pistorasiaankaan on hitsattu.
Nii-in ja matkalla jännite tippuu 400000V - > 230V.
Optima Baron | 1kw Velogatti
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Yritys ymmärtää napamoottorien toimintaa
Litiumkennon juottaminen ei tee hyvää kennolle, jos ei ole korvakkeita. Toki sen voi tehdä niin. Omat akut tulee pistehitsaten, koska käristys on vähemmän kuin kolvilla (ks. video). Ensimmäinen akkuprojektini lienee 10S4P-kokoonpanolla 36V ja noin 14 Ah. Jokin näistä kennoista: https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion ... /1-10.html
Youtube THERMAL CAMERA Imaging of Soldering Vs Spot-Welding 18650 cells (tältä tekijältä muitakin hyviä videoita aiheeseen)
Tässä kohdassa alkaa pistehitsaus:
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org