Sivu 1/2

Tarvitsetko nojapyörässä jousitusta?

Lähetetty: 07 Loka 2008, 21:46
Kirjoittaja jviirret

Tulipa mieleen kysäistä tämmöistäkin, kun asiasta monesti keskustellaan. Vastaukset omien mieltymyksien ja mielipiteiden mukaan. Itsellä nyt vasta ensimmäinen vakavasti otettava jousituskokeilu menossa, vielä en koe jousitusta tarvitsevani.

Jukka


Lähetetty: 07 Loka 2008, 22:16
Kirjoittaja janx

Täysjousto aina parempi, mutta 20":seen nojakkiin ei saa joustavaa etuhaarukkaa ainakaan ihan tehdaskamana. Kävin tänään kysymässä Velosportista. Joten siksi tyydyn pelkkään takajoustoon.


Lähetetty: 07 Loka 2008, 23:32
Kirjoittaja joe67

Kun sellaisesta ei oo kokemusta niin toistaiseksi en sitä kaipaa. Pienet tärinät ny mitään.


Lähetetty: 08 Loka 2008, 11:29
Kirjoittaja Teemu Kalvas
janx kirjoitti:

Täysjousto aina parempi, mutta 20":seen nojakkiin ei saa joustavaa etuhaarukkaa ainakaan ihan tehdaskamana. Kävin tänään kysymässä Velosportista. Joten siksi tyydyn pelkkään takajoustoon.

Onhan noita. Zoom tekee lastenpyöriin halpoja romuja (jollainen esim. Fierossani on), mutta sitten on myös esim. Meks Carbon AC, jota mm. HP Velotechnic tyyppaa omiin pyöriinsä. Ei ilmeisesti ihan huono.


Lähetetty: 08 Loka 2008, 12:13
Kirjoittaja Nebulus

En tarvitse, mutta voi että kun sellainen olisi kiva. Maastopyöräpuolella tottunut linjojen oikomisiin 13 sentin joustovarojen turvin, joten nojakissa jäykkyys aiheuttaa joskus närästystä.


Lähetetty: 08 Loka 2008, 12:20
Kirjoittaja irakas

Itsetehdyssä nojakissa on toimivan ja kestävän takajousituksen tekeminen aina ongelmallista. Helpommalla pääsee, kun tekee jouston istuimeen vaikka näin:

Kuva

Jos ostaisin nojakin, olisi siinä oltava jousitus vähintään takana.

Sakari


Lähetetty: 08 Loka 2008, 15:02
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Etujousitus parantaa pystyssä pysymistä sikäli, että se pitää etupyörän tiukemmin tiessä kiinni myös töyssyissä. Pitkään Suomessa oli mahdollista rekisteröidä moottoripyöriä joissa on vain etujousitus (esim. originaali-Harrikat), mutta ymmärtääkseni nykyään jousitus on niissä pakollinen molemmissa päissä.

Riittävän tasaisilla alustoilla ja hiljaisissa vauhdeissa tarve nyt ei tunnu niin suurelta. Kaupungissa pitäisi kyllä ajaa vähän rauhallisemmin kuin nykyään ajan jos yrittäisi ajaa jousittamattomalla nojakilla. Tienpitäjällä ei tunnu olevan mitään käsitystä reunakiven asianmukaisesta käytöstä.


Lähetetty: 08 Loka 2008, 15:14
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Etujousitus parantaa pystyssä pysymistä sikäli, että se pitää etupyörän tiukemmin tiessä kiinni myös töyssyissä.

Kun taas pelkkä takajousitus tuntuu tuovan melkoista epävarmuutta ohjaukseen, kun keulan kulma ja jättö muuttuu joustoliikkeen aikana. Tuntuu kuin renkaan pito häviäisi välillä kuivalla asfaltillakin :) Toki kokemusta vasta muutaman kilometrin matkalta.

Jukka


Lähetetty: 08 Loka 2008, 15:31
Kirjoittaja tavasti

Luulen tarvitsevani kaikkiin pyöriin, mutta pitäisi tietysti kokeilla eri vaihtoehtoja. Ainakin 20" renkaisiin kaipaan jousitusta niin kaupungissa reunakivissä kuin maalla montuissa. En tiedä menisikö 26" rengas ilman jousiakin.


Lähetetty: 08 Loka 2008, 18:43
Kirjoittaja visiopetteri
Teemu Kalvas kirjoitti:

Suomessa oli mahdollista rekisteröidä moottoripyöriä joissa on vain etujousitus (esim. originaali-Harrikat), mutta ymmärtääkseni nykyään jousitus on niissä pakollinen molemmissa päissä.

Kekkoslandiassa on rakentelu vapautunut, ainakin jonkin verran. Kyllä noita takajousitus -> jäykkäperäiseksi muutoksia saapi tehdä. Se, että onko siinä järkeä, onkin sitten toinen asia :D

Nimimerkillä: endurolla pääsee eteenpäin

Niin ja sitten "joskus" :roll: kun kiire helpottaa, niin tarkoitus olisi testata, että pärjääkö 20" big appleilla ja 26" 2,2" supermoto kumeilla ilman jousitusta.


Lähetetty: 08 Loka 2008, 19:43
Kirjoittaja ukram

Fujinissa ei jousia ole. Pyörätiet saisivat olla tasaisempia...


Lähetetty: 08 Loka 2008, 20:27
Kirjoittaja irakas

Niinpä se vaan on, että jousituksen tarve riippuu paljolti siitä minkälaisia teitä pääosin ajelee. Sileillä asfalteilla ei juuri jousitusta tarvitse. On jopa tuntuma tiehen parempi.

Kuoppaisilla teillä paljon ajeltaessa on jousitus melkein välttämätön.

Sakari


Lähetetty: 08 Loka 2008, 20:41
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Niinpä se vaan on, että jousituksen tarve riippuu paljolti siitä minkälaisia teitä pääosin ajelee.

Näinhän se on, tämä äänestys antaakin ehkä paremmin käsityksen ajo-olosuhteiden kuin kuljettajien välisistä eroista. Talvella jousitusta kaipaisi enempi, silloin kun ei niitä hyvä pintaisia teitä täälläpäin ole.

Jukka


Lähetetty: 09 Loka 2008, 09:11
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:

Kun taas pelkkä takajousitus tuntuu tuovan melkoista epävarmuutta ohjaukseen, kun keulan kulma ja jättö muuttuu joustoliikkeen aikana. Tuntuu kuin renkaan pito häviäisi välillä kuivalla asfaltillakin :) Toki kokemusta vasta muutaman kilometrin matkalta.
Jukka

Tuo pitää muuten paikkansa! Alligt oli ainoastaan takaa jousitettu, ja voi sitä riemun päivää, kun ekan kerran kanttasi työmatkan kovimman laskun jälkeiseen shikaanimutkaan. Siinä oli pienimuotoinen nojapyörärodeo äkkiä pystyssä... on meinaan kylmäävä fiilis, kun ohjauskulma muuttuu kesken käännöksen takapään painuessa alas kiihtyvyyden seurauksena. :shock:
Kertaakaan ei kuitenkaan tullut sen takia pannutettua, lähellä se välistä oli.


Lähetetty: 09 Loka 2008, 09:22
Kirjoittaja irakas

Sanoinpa tuolla aikaisemmin:

"Jos ostaisin nojakin, olisi siinä oltava jousitus vähintään takana."

Edellä olevan mainion kirjoittelun perusteella täytyy muuttaa kantaa ja sanoa, että, jos ostaisin nojakin, olisi siinä oltava jousitus sekä edessä että takana tai ei kummassakaan. :D

Sakari